شناسهٔ خبر: 54153176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آیا بایدن ابتکار عمل در برنامه مذاکره با ایران را از دست داده است؟

صاحب‌خبر -

 

 

20 مه 2022

بقلم تریتا پارسی

تارنمای آمریکائی‌ام اس ان بی سی

برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

[email protected]

 

 

بایدن نمی‌تواند سیاست ایران در دوران ترامپ را دنبال کند – و در همان زمان وی را به خاطر همین سیاست مقصر بداند. بنا بر گزارش‌ها، پیوستن ایالات‌متحده به اسرائیل در مانورهای نظامی شبیه‌سازی‌شده حملات به ایران، سؤالات را در مورد سیاست توافقی رئیس‌جمهور جو بایدن با ایران ایجاد می‌کند.

دولت بایدن که در پشت سرفصل‌های اخبار اوکراین پنهان‌شده با یک گام نگران‌کننده به تخاصم با ایران نزدیک‌تر شد. به گفته اکسیوس، مقامات اسرائیلی تأیید کردند که «آمریکا در رزمایش اسرائیل مشارکت خواهد داشت.»

اگر این گزارش صحت داشته باشد، اولین بار خواهد بود که هواپیماهای سوخت رسان آمریکا با جنگنده‌های اسرائیلی در چنین رزمایشی شرکت می‌کنند. این نشان می‌دهد که بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در یا  اسرائیل همسو شده است، علیرغم وعده‌اش برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ایران، فراتر رفته است، توافقی چندجانبه که هم می‌توانست از صاحب بمب شدن ایران جلوگیری کند و هم از بروز یک جنگ منطقه‌ای با ایران.

تمایل ظاهری بایدن برای جانب‌داری از جنگ‌طلبی اسرائیل علیه ایران بیشتر با تفکر دوران ترامپ در مورد ایران مطابقت دارد تا باسیاست دوران اوباما یا حتی بوش. دولت اوباما سخت کوشید تا از بمباران ایران توسط اسرائیل جلوگیری کند و تشخیص داد که اقدام اسرائیل جرقه یک جنگ منطقه‌ای را خواهد زد، جنگی که آمریکا را به دام عمیق‌تری در خاورمیانه خواهد کشاند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، مخالفت خود را با چنین ماجراجویی اسرائیلی علنی کرد تا به تهران نشان دهد که کشورش آن را تأیید نمی‌کند. آمریکا نگران این بود که ایران در تلافی بمباران اسرائیل، علیه سربازان آمریکایی در منطقه واکنش نشان دهد. حتی قبل از اوباما، جورج دبلیو بوش نیز از طرح‌های اسرائیل برای حمایت از حمله به ایران عقب‌نشینی کرد.

من معتقد نیستم که بایدن خواهان جنگ با ایران باشد. همچنین معتقد نیستم که او می‌خواهد اسرائیل به ایران ضربه بزند. به همین دلیل است که موافقت بایدن برای شرکت آمریکا در این رزمایش گیج‌کننده به نظر می‌رسد. بایدن به‌شدت از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای انتقاد و با استراتژی «فشار حداکثری» او که به دنبال وادار کردن ایران به تسلیم با درهم شکستن اقتصادش از طریق تحریم‌های بی‌سابقه بود، مخالفت کرد. با این حال، با گذشت 18 ماه از ریاست جمهوری خود، هنوز از سیاست تحریم ترامپ دور نشده است. ترکیبی از عوامل - از عدم تمایل به صرف سرمایه سیاسی برای این موضوع تا تلاش برای جلوگیری از درگیری سیاسی آشکار با اسرائیل - لغزش و تخلف بایدن در این موضوع را نشان می‌دهد.

سؤال این است: بایدن تا کی می‌تواند به سیاست شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران ادامه دهد بدون اینکه مجبور باشد مسئولیت شکست مداوم آن را بر عهده گیرد؟

نمونه دیگری از ادامه سیاست اشتباه دوران ترامپ توسط بایدن در مورد ایران، افتضاح بر سر ثبت‌نام فعلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران، در فهرست سازمان‌های تروریستی است. موضوعی بیهوده و غیرضرور که تبدیل به مانع بر سر پیوستن مجدد ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای شده است.

 

در سال 1396 (2017) آنتونی بلینکن، که اکنون وزیر امور خارجه بایدن است، مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز نوشت و در آن از قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت و به پتانسیل تشدیدکننده چنین تصمیمی اشاره کرد. او سپس به سی ان ان CNN گفت که دولت بوش و اوباما دقیقاً به همین دلیل این اقدام را رد کردند.

ما الگویی را می‌بینیم که در آن تیم بایدن حرکات ترامپ را به باد انتقاد می‌گیرد، اما از لغو آنها خودداری می‌کند.

اکنون تهران می‌خواهد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبل از ازسرگیری توافق هسته‌ای با بایدن از فهرست خارج شود، اما بایدن به دلیل ترس از اینکه ضعیف به نظر برسد، از انجام این کار خودداری کرده است.

اگر توافق هسته‌ای از بین برود، به‌احتمال‌زیاد یا ایران دارای بمب می‌شود یا بایدن ایران را بمباران می‌کند. عواقب هر دو اتفاق فاجعه‌آمیز، گریبان آمریکا را خواهد گرفت.

حتی برخی از قوی‌ترین متحدان ایالات‌متحده در اروپا در حال از دست دادن صبر خود با بایدن هستند. کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد و خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست این هفته بایدن را به «انفعال در برابر ایران» متهم کردند. آنها نوشتند: «این گیج‌کننده است که بایدن پس از بازگشت به توافق هسته‌ای و قول دادن به اینکه «آمریکا به تعهداتش بازگشته است»، دیپلماسی آهسته‌ای داشته باشد.

 

یکی از افرادی که مقاله بالا در واشنگتن‌پست را در حساب توییتری خود به اشتراک گذاشت، انریکه مورا - مذاکره‌کننده فعلی اتحادیه اروپا بود که در یک سال و نیم گذشته به عنوان میانجی بین بایدن و تهران عمل کرده است.

نظر شما