شناسهٔ خبر: 54152659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه شروع به کار استاندار جدید کرمان

توازن در توسعه، کمترین حق کریمان ایران

کرمان - ایرنا - استاندار جدید دیار کریمان در مراسم معارفه خود وقتی داشت از ضرورت‌های توجه به جنوب استان می‌گفت، صدایی از حاضران برخاست که شرق کرمان هم دارای محرومیت‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدمهدی فداکار اما در پاسخ به آن صدا اینچنین جواب داد: آقای رییس جمهور در متن حکم من به ضرورت رسیدگی به جنوب استان تاکید کرده البته این نافی رسیدگی به دیگر نقاط محروم استان مانند شرق نیست؛ هرچند در سایر مناطق استان حتی شمال و در بخش های توسعه یافته صنعتی و معدنی هم، به گونه دیگری باید امور را پیگیری و حل کرد.

وی همانطور که علی زینی وند استاندار پیشین کرمان چندنوبت بیان داشت، بر ضرورت تحقق توازن و عدالت در شاخصه های توسعه استان تاکید کرد و گفت که همه ظرفیت ها را برای این مهم به کار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا در ادامه این رویکرد بود که استاندار جدید کرمان که ۱۱ اردیبهشت ماه امسال از هیات دولت برای تصدی مدیریت عالی استان رای اعتماد گرفت، نخستین سفر شهرستانی خود را جنوب استان قرار داد و هفته گذشته به شهرستان های رودبارجنوب، قلعه گنج و منوجان رفت تا هم وضعیت پیگیری جبران خسارت های سیل زمستان پارسال را از نزدیک نظارت کند و هم ضمن آشنایی بیشتر با این مناطق، چند طرح را کلنگ زنی کند.

و البته استاندار بر این نکته تاکید کرد که از همه ظرفیت ها برای رسیدگی به محرومیت های جنوب استان کرمان استفاده خواهد کرد؛ این سخن در حالی است که مناطق محروم جنوب استان کرمان نیاز به کلنگ زنی های بسیار زیادی دارد و البته آنطور که مدیران این خطه می گویند اگر به ظرفیت های موجود در آن توجه شود، خود می تواند سرمنشا توسعه در بسیاری از بخش ها باشد.

صرفنظر از معادنی که نیازمند بهره برداری و سرمایه گذاری است، ظرفیت های کشاورزی، صنایع دستی و دیگر بخش ها نیز در جنوب استان کرمان می توانند منشا تحول و توسعه و نیز افزایش میزان اشتغال منطقه باشند.

اما خطه زرخیز جنوب کرمان با مردمی زحمتکش اما کمتر قدر دیده، هفته گذشته میزبان استانداری بود که در دولت مردمی منصوب شده است. فداکار همانطور که در آیین معرفی خود بر ضرورت توسعه متوازن در تمامی مناطق استان تاکید کرد، اصرار دارد یکی از حلقه های اصلی زنجیره رفاه و آبادانی مردم نجیب دیار کریمان را با ایجاد توازن در توسعه این استان باید محکم تر کرد.

مقصد سفر ۲ روزه مقام عالی دولت در استان به مناطق جنوب کرمان، شهرستان های رودبار جنوب، قلعه گنج و منوحان بود؛ مناطقی که سرشار از ظرفیت ها و فرصت ها در حوزه های منابع مادی و انسانی است که کمتر به فعلیت رسیده اند.

نگاه و تلاش دولت سیزدهم به مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته از ابتدای فعالیت به طور خاص تلاش برای محرومیت زدایی به صورت بی وقفه ادامه دارد که انتظارها را برای مشاهده نتایج آن در پی داشته است.

آبرسانی، نخستین کلنگ زنی استاندار کرمان 

فداکار در ابتدای سفر خود به شهرستان رودبار جنوب، سراغ مهمترین چالش کنونی استان کرمان یعتی بحث آب رفت و عملیات اجرایی طرح آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی شهرستان رودبار جنوب را کلید زد.

در این طرح  عملیات آبرسانی به ۹۷ روستای منطقه با اعتبار ۵۵۷ میلیارد ریال با محوریت قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) (سپاه)کلنگ زنی شد.  

چهار هزار مترمکعب مخزن در قالب این طرح ایجاد می‌شود و ۱۸ هزار و ۳۳۱ نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.

فداکار در این مراسم به نخستین سفر استانی خود از جنوب استان کرمان اشاره کرد و گفت: جنوب کرمان منطقه محروم‌ با مردمانی خونگرم و بامحبت و مروت است.  

وی با بیان اینکه از سال‌های بسیار دور منطقه جنوب کرمان را می‌شناسم، افزود: اصل حضورم در جنوب برای بازدید و شنیدن حرف مردم منطقه و مشکلات آنان است.

استاندار کرمان به پیگیری نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در زمینه شهرستان شدن جازموریان اشاره کرد و گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت این منطقه لذا استقلال ادارات در خدمت‌رسانی رسانی بهتر انجام می شود.

اجرای کامل مصوبات سیل در جنوب کرمان

توازن در توسعه، کمترین حق کریمان ایران

وی با اشاره به بازدید هوایی خود از سیل‌بند جیرفت تصریح کرد: پیگیری اجرای کامل مصوبات سیل در جنوب استان را خواهیم داشت.

فداکار به خدمات سپاه در روستاهای محروم و تحت تاثیر سیل نیز اشاره کرد و گفت: ساخت و تحویل ۳۰ واحد مسکونی مددجویان، احیای قنات ها، احداث و بازسازی ۲۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در جنوب کرمان توسط سپاه انجام شده است.

استاندار کرمان شبانگاه سه شنبه در نشست جمعبندی سفر به رودبارجنوب گفت: تعهدات دولت برای جبران آسیب های وارده به دلیل وقوع سیلاب به لوازم خانگی و دام‌های مردم منطقه جنوب استان حتما باید انجام شود.

فداکار اظهار داشت: پیگیری های لازم در زمینه جبران خسارات سیل را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: وظیفه من حضور در بین مردم و شنیدن مشکلات و درخواست آنان و خدمتگزاری است.

استاندار کرمان گفت: به همه مناطق استان سفر خواهیم داشت و به اهمیت این موضوع اعتقاد دارم و همه استان شایسته توجه و نگاه هستند. 

وی با بیان اینکه مشکلات در جنوب استان وجود دارد، افزود: مردم این منطقه فقیر نیستند و در حقیقت تدبیر و برنامه ریزی لازم در این منطقه نشده و کارها به سامان نرسیده است.

تخصیص اعتبار برای زیرساخت ساخت های رودبار جنوب

فداکار تصریح کرد: اعتبار برای زیرساخت های برق و راه در جنوب استان و رودبار جنوب تخصیص یافته است.

وی با اشاره به انتخاب شرکت ملی مس به عنوان معین اقتصادی شهرستان رودبار جنوب گفت: این معین اقتصادی علاوه بر سرمایه گذاری های مرتبط و نیاز منطقه، کمک به دانش آموزان را در حوزه تحصیلی انجام دهد.  

فداکار با بیان اینکه رودبارجنوب از مناطق محروم استان است، افزود: این محرومیت در دوره های تاریخی اتفاق افتاده؛ خدمات نظام جمهوری اسلامی ارزنده بوده اما متاسفانه عمق عقب ماندگی به اندازه‌ای است که به سادگی جبران نمی‌شود.  

حضور در جمع برخی خانوده های شهدا از جمله دیگر برنامه های حضور فداکار در رودبارجنوب بود.

قلعه گنج شهر نمونه اقتصاد مقاومتی

استاندار کرمان روز چهارشنبه در دومین روز از سفر خود به جنوب استان کرمان وارد شهرستان قلعه گنج شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در ۴۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان شد.

وی در بدو ورود، مورد استقبال امام جمعه و مسئولان قلعه گنج قرار گرفت و ضمن حضور در گلزار شهدای این شهرستان با اهدای گل و نثار فاتحه نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

فداکار همراه با نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی شهرستان قلعه گنج بازدید کرد و مسئولان این واحدها مشکلات و دغدغه های خود را با استاندار کرمان در میان گذاشتند.

آغاز عملیات احداث واحد بسته‌بندی بندی تولیدات کشاورزی 

توازن در توسعه، کمترین حق کریمان ایران

سپس عملیات احداث واحد بسته‌بندی محصولات کشاورزی قلعه گنج توسط بخش خصوصی در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۰ نفر توسط فداکار کلنگ زنی شد.

استاندار کرمان در این آیین ابراز امیدواری کرد با همت بخش خصوصی این واحد هر چه سریع تر به بهره برداری برسد.

وی تاکید کرد: ارتقای زیرساخت‌ها در مناطق محروم به افزایش اشتغال و ارزش افزوده کمک می‌کند.  

تاکید بر افتتاح مجتمع فرهنگی هنری قلعه گنج

فداکار در نشست شورای اداری در شهرستان قلعه گنج نیز با اشاره به وضعیت مشکلات در بخش های فرهنگی، آموزشی و صنعتی در این منطقه تاکید کرد که از همه ظرفیت ها برای توسعه این منطقه کمک خواهد گرفت.

وی با اشاره به بازدید از مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان قلعه گنج قول مساعد برای پیگیری تکمیل این مجموعه را تا پایان سال جاری داد.

تسهیل دسترسی مردم جنوب کرمان با استقرار ادارات 

توازن در توسعه، کمترین حق کریمان ایران

همچنین استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات بعد مسافت جنوب استان تا شهر کرمان افزود: موافق استقرار تمامی ادارات در جنوب استان کرمان هستم، جمعی وسیع از مردم استان کرمان در این منطقه زندگی می کنند که لازم است با استقرار ادارات دسترسی مردم به خدمات آنان تسهیل شود.

استاندار کرمان گفت: جنوب کرمان علاوه بر بخش کشاورزی، مشکلات غیرکشاورزی نیز دارد که باید پیگیری و رفع شود.

فدایی ابراز داشت: ستاد راهبردی استان کرمان تجربه ای موفق بوده لذا ستاد راهبردی غیررسمی نیز در جنوب استان طرح کنیم که کارهای جنوب در این مجموعه ساماندهی شود و در زمان راه اندازی زیرساختی فراهم کرده باشیم.

وی ادامه داد: بحث معادن خاص در جنوب استان کرمان بایستی در گزارشی جامع ثبت شود تا این معادن را در این منطقه داشته باشیم و موانع آن مشخص باشد تا پیگیری شود.

استاندار کرمان همچنین به اتفاق جمعی از مسئولان با حضور در منزل شهید حسین دستجردی، با خانواده این شهید دوران دفاع مقدس در قلعه گنج دیدار کرد.

عصر چهارشنبه مقصد پایانی سفر ۲ روزه فداکار به جنوب کرمان، شهرستان منوجان و بازدید از روستای سیلزده گنج‌آباد و روند بازسازی‌ واحدهای آسیب دیده بود.

وی با همراهی معاون عمرانی، مدیران کل حوزه استاندار و مدیریت بحران استانداری با حضور در گلزار شهدای منوجان به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد و بازدیدی از کارگاه فرش دستباف و هتل سنتی منوجان داشت.

تاکید بر اجرای اصلاح الگوی کشت

توازن در توسعه، کمترین حق کریمان ایران

استاندار کرمان شبانگاه چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان منوجان با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت دستوری نیست بلکه کار فرهنگی است، افزود: اصلاح الگوی کشت زمان بر است لذا برای اجرای این طرح باید مجموعه های مختلف پای کار بیایند.   

وی ادامه داد: برای اینکه تغییر الگوی کشت صورت گیرد باید الزاماتی مانند فرآوری و بسته‌بندی را هم فراهم‌ کنیم تا به نوعی کشت محصولات‌ دیگر برای کشاورز صرفه داشته باشد.

فداکار تصریح کرد: قیمت برداشت محصول و میزان مصرف آب مهم در بخش کشاورزی مهم است لذا برای استفاده بهینه و اینکه محصول از بین نرود و خشک نشود، باید الگوی کشت را اجرا کرد.   

وی با بیان اینکه مدیریت روان آب در منطقه بحث جدی است، اظهار داشت: آبخیزداری را براحتی می‌توان در دشت منوجان ایجاد کرد.   

معین اقتصادی  سرمایه گذاری در منوجان را افزایش دهد

توازن در توسعه، کمترین حق کریمان ایران

استاتدار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به حضور شرکت صنعتی معدنی گهر زمین در شهرستان منوجان به عنوان‌ معین اقتصادی اشاره کرد و گفت: گهرزمین بیشتر کارهای آموزشی انجام می‌دهد و توقع است که فعالیت های سرمایه گذاری را افزایش دهد.   

وی با بیان اینکه دوره های آموزشی برای دانش آموزان لازم است اما علت اصلی حضور معین اقتصادی نیست، افزود: مسئولیت شرکت های معین بیش از این بوده و باید باری از دوش مردم و مشکلات منطقه بردارند.   

نماینده عالی دولت در کرمان گفت: همه ما وظیفه خدمت به مردم را داریم و باید در مواقع اضطراری به قدر وسع و امکان کمک دهیم.   

فداکار افزود: در زمان بحران در حوزه دستگاه های کمک رسان رسمی و غیررسمی قرارگاه واحد باید شکل گیرد و مطمئنا با کار قرارگاهی واحد، مشکلات کمتر خواهد بود.   

نخستین سفر شهرستانی استاندار کرمان به جنوب کرمان در حالی چهارشنبه شب به پایان رسید که حضور میدانی در دیگر نقاط استان بویژه مناطق محروم شرق استان از اولویت های فداکار خواهد بود تا با بررسی وضعیت و مشکلات مناطق مختلف، بتوان گامی موثر در ایجاد توازن و عدالت در توسعه استان کرمان برداشت.

نظر شما