شناسهٔ خبر: 54152648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رنج معلولان قزوین از نداشتن مجموعه ورزشی اختصاصی

قزوین -ایرنا- رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان استان قزوین، بزرگترین مشکل این هیات را نداشتن مجموعه ورزشی اختصاصی دانست که موجب رنج و زحمت جانبازان و معلولان استان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، معلولان و جانبازان به رغم دست و پنجه نرم کردن با معلولیت ها و ناتوانایی های جسمی در بسیاری از عرصه های ورزشی اثبات کرده اند که می‌توانند برای کشور افتخارآفرینی کنند و پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را در مجامع بین المللی به اهتزاز درآورند آنچنان که در مسابقات پارالمپیک توکیو شاهد موفقیت و درخشش جانبازان و معلولان عزیز در رشته‌های مختلف ورزشی بودیم.

در همین رقابت ها تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران با حضور مرتضی رمضانی والیبالیست معلول قزوینی توانست برای هفتمین بار به عنوان قهرمانی و نشان طلا دست یابد و به پرافتخارترین و قدرتمندترین تیم جهان در تمام رقابت های بین المللی تبدیل شود.

با توجه به این ظرفیت ها و استعدادها و اینکه اگر به معلولان و جانبازان بها داده شود موجب بیرون آمدن آنها از کنج خانه ها و شکوفایی استعدادهای آنها می شود جا دارد مسوولان استان حمایت های بیشتری از جانبازان و معلولان استان داشته باشند و برای رفع دغدغه ها و مطالبات آنها برنامه ریزی کنند.

خبرنگار ایرنا استان قزوین برای بررسی آخرین وضعیت رشته های ورزشی جانبازان و معلولان استان قزوین به سراغ مصطفی دیندار مهربان رئیس هیات جانبازان و معلولان استان قزوین رفته و با او در این زمینه به گفت و گو نشسته است.

ایرنا. در حال حاضر کدام رشته ها در زیرمجموعه هیات جانبازان و معلولان استان فعالیت دارند؟

این هیات ورزشی برخلاف سایر هیات ها با مجموعه ای از رشته ها سروکار دارد ولی برخی رشته ها فعالیت و درخشش بیشتری دارند از جمله والیبال نشسته مردان در استان ملی پوش و قهرمان پارالمپیک دارد.

رنج معلولان قزوین از نداشتن مجموعه ورزشی اختصاصی

همچنین در وزنه برداری مردان، ملی پوش و نایب قهرمان پاراآسیایی و مربی تیم ملی داریم و در دوومیدانی مردان و زنان نیز دارای چندین قهرمان مدال آور و ملی پوش دعوت شده به رکوردگیری و مسابقات انتخابی برای اعزام به رقابت های آسیایی هانگژو چین هستیم.

ایرنا. شیوع کرونا بر تعداد ورزشکاران بیمه شده این رشته در استان چه تاثیری گذاشت؟

با توجه به شیوع کرونا در دوسال گذشته شاهد کاهش شدید آمار بیمه شدگان ورزشی هستیم که این موضوع برای همه رشته های ورزشی صدق می کند.

امیدواریم با کمرنگ شدن این ویروس و جان گرفتن دوباره فعالیت های ورزشی بتوانیم برای افزایش بیمه شدگان این هیات و بیمه ورزشکاران اقدام کنیم.

ایرنا. با توجه به انتخاب شما به عنوان رییس جدید این هیات، چه اهداف و چشم اندازی را برای ورزشهای جانبازان و معلولان استان ترسیم کرده اید؟

با توجه به اینکه استعدادیابی در رشته های ورزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است با همکاری آموزش و پرورش، موضوع استعدادیابی را در مدارس با جدیت دنبال خواهیم کرد و مربیان و نیروهای متخصص را در این زمینه به کار خواهیم گرفت.

همچنین  حمایت از فرزندان معلول که هیچ فعالیت ورزشی ندارند جهت حضور در اماکن ورزشی در دستور کار ما قرار دارد.

رنج معلولان قزوین از نداشتن مجموعه ورزشی اختصاصی

در سال های آینده از ورزشکاران مستعد با توان مدال آوری جهت حضور در میادین کشوری و بین المللی حمایت خواهیم کرد و به دنبال جذب اعتبارات یا حامیان مالی در این زمینه هستیم.

با توجه به استعدادها و ظرفیت های ورزشی جانبازان و معلولان قزوین به ویژه در رشته والیبال نشسته، برپایی اردوی تیم ملی این رشته به میزبانی استان را برنامه ریزی کرده ایم.

همچنین برپایی همایش پیاده روی خانواده جانبازان و معلولان استان را هدفگذاری کرده ایم که امیدواریم با همکاری و هم افزایی سایر دستگاه های اجرایی به خوبی برگزار شود.

ایرنا. رشته بسکتبال با صندلی چرخدار استان به عنوان یکی از رشته های مطرح زیرمجموعه این هیات با چه چالش های مواجه است؟

مشکل بزرگ این رشته ورزشی در استان نداشتن مربی است که باید با هم اندیشی و همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون جانبازان و معلولان برای رفع آن اقدام کنیم.

همچنین با توجه به اینکه تیم بسکتبال با صندلی چرخدار استان زیر نظر باشگاه فیروز فعالیت می کند باید مشخص شود که آیا در ادامه نیز زیر نظر این باشگاه خصوصی یا هیات به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا از حالت بلاتکلیفی خارج شود و بتوانیم برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

ایرنا. در مورد رشته بوچیا و اعزام ورزشکاران استان به مسابقات کشوری توضیح دهید.

رشته ورزشی بوچیا برای افراد با معلولیت شدید تعریف شده است.

 در این رشته، ورزشکاران وابسته به خانواده خود هستند و برای رفت و برگشت در چهار کلاس، دسته بندی می شوند.

رنج معلولان قزوین از نداشتن مجموعه ورزشی اختصاصی

از عمده مشکلات این عزیزان، ایاب و ذهاب آنها است و نیاز به سرویس دارند که باید برای آن برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

خوشبختانه تیم بوچیای استان فعالیت خوبی دارد مخصوصا تیم بانوان استان که امسال در مسابقات لیگ کشوری خوش درخشید.

امسال هم مربی و هم دو ورزشکار بوچیای استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند و یک ورزشکار استان نیز به عنوان پدیده مسابقات انتخاب شد.

ایرنا. درخواست شما از مسوولان و مدیران استان چیست؟

هیات جانبازان و معلولان برخلاف دیگر هیات‌ها که تک رشته ای هستند، دارای چندین رشته ورزشی است.

تمام خدمات این هیات رایگان است و هیچ شهریه ای دریافت نمی کنیم چون هدف ما بیرون آوردن این افراد از کنج خانه ها است.

با توجه به این موضوع، مسئولان باید به هیات ما نگاه ویژه تری داشته باشند و با تخصیص اعتبارات، بیشتر از ما حمایت کنند.

بزرگترین مشکل این هیات نداشتن یک مجموعه ورزشی مختص معلولان است همچنین معلولان به استخر و آبدرمانی نیاز ندارند ولی متاسفانه در اختیار ما نیست.

سخن آخر:

این هیات پتانسیل و توان ورزشی خوبی دارد و باید از ظرفیت استان برای حمایت از آن استفاده شود،انتظار داریم حداقل شهرداری ها حامی مالی(اسپانسر) یکی از تیمهای ما باشند تا زمینه درخشش و افتخارآفرینی بیشتر و بهتر ورزشکاران معلول و جانباز استان فراهم شود.

نظر شما