شناسهٔ خبر: 54152194 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

قهرمانی استقلال با تیمی جوان‌تر نسبت به پرسپولیس

تجربه به داد یحیی نرسید

سرمربی فعلی سرخپوشان در دومین دوره حضورش در این تیم ترجیح داد با اعتماد به بازیکنان باتجربه افتخاراتی مثل دو قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی در سوپرکاپ و نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا2020 را رقم بزند.

صاحب‌خبر -
تجربه به داد یحیی نرسید

امید نظری‌گوهر، خبرنگار گروه ورزش: در لیست بازیکنان تیم‌ملی امید اعزامی به مسابقات زیر 23سال آسیا ازبکستان، ازسوی مهدی مهدوی‌کیا بازیکنانی از باشگاه‌های استقلال تهران، سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان، پیکان تهران، ذوب‌آهن اصفهان، صنعت‌نفت آبادان، نساجی قائمشهر، نفت مسجدسلیمان، شهرخودروی مشهد، پوگون لهستان، پارس‌جنوبی جم بوشهر، سایپای تهران و روداجی‌سی‌کرکراد هلند دعوت شده بودند. نکته قابل‌تامل این لیست عدم حضور بازیکنی از تیم پرسپولیس تهران است که همواره در تاریخ فوتبال ایران بازیکنان این باشگاه نقش غیرقابل‌انکاری در رقم زدن اتفاقات بزرگ فوتبال ملی ایران داشته‌اند و حالا این سوال مطرح است که چرا پرسپولیس به‌عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند ایران که در پنج دوره قبلی لیگ برتر هم قهرمان شده، بازیکن جوانی در حد تیم‌ملی زیر 23سال ندارد؟

تغییر رویه گل‌محمدی
 در سال‌های اخیر بازیکنان‌های تیم پایه پرسپولیس همچون محمد عمری، علیرضا خدایی، امیرمحمد یوسفی، علی جودکی، سینا مهدوی، امیرمحمد خارکش، ارسلان آزادی، محمد حسینی و علیرضا ملکی با نظر گل‌محمدی مجوز حضور در تمرینات تیم بزرگسالان این باشگاه را کسب کردند اما هیچ‌وقت یحیی گل‌محمدی سرمربی فعلی سرخپوشان پایتخت که در سال‌های نه‌چندان دور همواره با اعتماد به بازیکنان جوانی مثل علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی مهدی‌پور، دانیال اسماعیلی‌فر، محمد نادری و سعید صادقی فارغ از ثبت نتایج درخشان موفق شده بود چندین ستاره درخشان به فوتبال ایران معرفی کند به این نفرات اعتماد نکرد تا همین اتفاق باعث مطرح‌شدن انتقادهای اسماعیل حلالی سرمربی اسبق تیم امید پرسپولیس شود که درحال حاضر درکنار حمید درخشان برای جلوگیری از سقوط سایپا به دسته دوم مسابقات تلاش می‌کند. از حلالی پرسیدند فکر می‌کند چرا از امیدهای پرسپولیس هیچ بازیکنی ملی‌پوش نیست و او نیز پاسخی قابل‌تامل داد: «وقتی در تیم بزرگسالان پرسپولیس بازیکنان امید ما را قبول ندارند، توقع دارید تیم‌ملی امید آنها را قبول داشته باشد؟!»

استقلال، جوان‌تر از پرسپولیس
سرمربی فعلی سرخپوشان در دومین دوره حضورش در این تیم ترجیح داد با اعتماد به بازیکنان باتجربه افتخاراتی مثل دو قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی در سوپرکاپ و نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا2020 را رقم بزند. او در رقابت‌های داخلی فصل 1401-1400 تا پیش از آغاز هفته بیست‌ونهم، 29بازیکن را به‌عنوان بازیکن اصلی یا ذخیره راهی میدان کرد که درحال حاضر تنها مهدی عبدی، وحدت هنانوف، منوچهر صفروف، محمد شریفی، محمد عمری و شیرزاد تمیروف 23سال یا کمتر دارند. گل‌محمدی جمعا به این بازیکن‌ها 3337دقیقه اعتماد کرد تا میانگین سنی بازیکنان استفاده‌شده به عدد 27.75 برسد. بعد از مقایسه پرسپولیس با استقلال متوجه خواهیم شد برخلاف تفکرات گل‌محمدی کسب موفقیت تنها با بازیکنان باتجربه به دست نمی‌آید و مجیدی با اتکا به جوانان موفق به کسب قهرمانی شده است. آبی‌پوشان در فصل فوتبالی 1401-1400، 31بازیکن را راهی میدان کردند که در این بین علیرضا رضایی، ابوالفضل جلالی، صالح حردانی، امیرحسین حسین‌زاده، امیرعلی صادقی، سبحان خاقانی، محمدرضا آزادی و متین کریم‌زاده 23سال یا کمتر دارند. مجیدی به این نفرات درمجموع 5689دقیقه اعتماد کرد که نشان‌دهنده اعتماد مربی جوان به بازیکنان کم‌سن‌وسال استقلال است. میانگین سنی نفرات استفاده‌شده استقلال در فصل جاری عدد26.7 است که به‌علت حضور کوتاه‌مدت و کم‌اثر بازیکنانی مثل امین قاسمی‌نژاد و رشید مظاهری بالا رفته است.

محافظه‌کاری به‌مرور زمان
بعد از بررسی‌ها متوجه خواهیم شد سرخپوشان پایتخت بعد از کسب قهرمانی‌های متوالی برای تداوم موفقیت‌های خود به‌مرور زمان استفاده از بازیکنان باتجربه را در برنامه خود گنجاندند و بها ندادن به بازیکنان جوان تنها مختص فصل فعلی رقابت‌ها نیست. تیم تحت هدایت گل‌محمدی در لیگ بیستم از احسان حسینی، علی شجاعی، محمد شریفی، سعید حسین‌پور، بشار رسن، مهدی مهدی‌خانی، و مهدی عبدی استفاده کرد که درمجموع دقایق بازی آنها به 2232دقیقه می‌رسید. همچنین گابریل کالدرون در لیگ نوزدهم که با تعویض طلایی خود مقابل شاگردان استراماچونی توانست همراه با کسب سه‌امتیاز یک بازیکن جوان به‌نام مهدی عبدی را به فوتبال ایران معرفی کند به‌مرور زمان متوجه توقعات هواداران پرسپولیس شد و با تکیه به بازیکنان باتجربه، پرسپولیس را به‌عنوان تیم صدرنشین تحویل یحیی گل‌محمدی داد تا این دو مربی ایرانی و آرژانتینی با 6854فرصت بازی دادن به احسان حسینی، محمد نادری، سعید حسین‌پور، بشار رسن، علی علیپور، امیر روستایی و مهدی عبدی چهار هفته مانده به پایان رقابت‌ها قهرمانی خود را قطعی کنند تا از این حیث رکورددار لیگ خلیج‌فارس شوند. پرسپولیسی‌ها در فصل 1398-1397 به‌دلیل محرومیت نقل‌وانتقالاتی و جدایی بازیکنان تاثیرگذاری همچون وحید امیری، فرشاد احمدزاده و صادق محرمی ناچار شدند به بازیکنان جوان بیشتری فرصت بازی بدهند اما با پایان محرومیت نقل‌وانتقالاتی حضور بازیکنان سهمیه امید کمرنگ شد و برانکو ایوانکوویچ با اتکا به بازیکنان باتجربه درکنار ستارگان جوانی مثل بشار رسن و علی علیپور گوی رقابت را از حریفان ربود و بعد از20سال قهرمانی همزمان در لیگ برتر و جام‌حذفی را تجربه کرد. مربی کروات در این فصل درمجموع 8422دقیقه به سعید کریمی، محمدامین اسدی، علی علیپور، مهدی ترابی، حمیدرضا طاهرخانی، آدام همتی، بشار رسن، سعید حسین‌پور، محمد نادری و احسان حسینی فرصت بازی داد. قرمزهای پایتخت در لیگ هفدهم که مصادف با سی‌ویکمین دوره جام‌حذفی شد در ترکیب اصلی و ذخیره خود از بازیکنانی مثل صادق محرمی، بشار رسن، حمیدرضا طاهرخانی، آدام همتی، احسان علوان‌زاده، سیامک نعمتی و علی علیپور به مدت 6327دقیقه استفاده کرد. پرسپولیس اولین قهرمانی خود را از سلسله پنج قهرمانی خود در فصل 1396-1395 به‌دست آورد که این اتفاق با حضور 10267دقیقه‌ای بازیکنانی همچون علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، احمد نوراللهی، حمیدرضا طاهرخانی، احسان علوان‌زاده، فرشاد احمدزاده، مهدی طارمی، علی علیپور، شهاب زاهدی و رضا کرملاچعب میسر شد.

عمر کوتاه درخشش عمری
گل‌محمدی در فصل جاری توانست یک بازیکن جوان را به اهالی فوتبال معرفی کند. در هفته پانزدهم رقابت‌ها و در بازی پرسپولیس مقابل فجر، محمد عمری به میدان رفت و در 10دقیقه‌ای که فرصت بازی پیدا کرد نشان داد که از تکنیک خوبی بهره می‌برد و خیلی‌ها امیدوار شدند که یک پدیده در تیم قرمزها ظهور کند. بازیکنی که توانایی بازی در پست‌های وینگر و مهاجم را دارد. در هفته بیست‌ویکم هم گل‌محمدی حدود 20دقیقه به ستاره جوان تیمش فرصت بازی داد و در ادامه و با حساس شدن کورس قهرمانی دیگر خبری از بازی‌کردن این پدیده خوش‌تکنیک نشد. البته با توصیه یحیی قرارداد این بازیکن با قرمزها به‌صورت طولانی‌مدت تمدید شد و شاید فصل بعد برای این بازیکن فصل بهتری باشد اگر یحیی بماند و مانند سال‌های نه‌چندان دور بیشتر به جوان‌ترهای تیمش بها دهد.

اعتماد یحیی به جوان‌ترها، کمتر از بقیه
توجه به دقایق بازی بازیکنان 23سال و کوچک‌تر پرسپولیس که به ترتیب از لیگ شانزدهم تا لیگ بیست‌ویکم 10267، 6327، 8422، 6854، 2232 و 3337دقیقه است بیش از گذشته مخاطب را با اهمیت بالای قهرمانی برای سرخپوشان پایتخت و دوری این تیم از احتمال ضرر، زیان و خطر مواجه می‌کند. این محافظه‌کاری به‌مرور زمان به برانکو ایووانکویچ غالب شد و شخص یحیی گل‌محمدی به‌دلیل شخصیت محتاط خود نسبت به مربی کروات و آرژانتینی بیش از این دو مربی روی استفاده از بازیکنان باتجربه اصرار و پافشاری کرد تا با عدم نتیجه‌گیری شرایطی مثل وضعیت فعلی‌اش گریبان مرد 51ساله را نگیرد. دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه کرد عدم برنامه‌ریزی مدیرعامل‌های پرسپولیس برای تیم‌های پایه این باشگاه است تا مربیان تیم جوانان و امید پرسپولیس بتوانند بازیکنانی درخور شأن این باشگاه به سرمربی تیم بزرگسالان معرفی کنند. با بررسی تمامی موارد به‌نظر می‌رسد افکار محتاطانه گل‌محمدی از حیث مهره‌ها درمقابل اندیشه‌های پرریسک‌تر فرهاد مجیدی دچار شکست و فروپاشی شده است که باید دید درصورت حضور گل‌محمدی روی نیمکت سرخپوشان در فصل بیست‌ودوم، او با خرید ستارگان پرطمطراق تلاش خود را برای برگرداندن ورق بازی انجام می‌دهد یا با نیروی جوانی به جنگ پندار باطراوت و شاداب مربی 45ساله می‌رود.

نظر شما