شناسهٔ خبر: 54152122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هانی‌زاده:

جایگاه امل و حزب‌الله هم‌چنان در پارلمان قوی است/ کابینه آینده نزدیک به مقاومت است

زهرا اصغری

یک کارشناس مسایل منطقه با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر در لبنان درباره موقعیت حزب‌الله در پارلمان آینده گفت: به نظر حزب‌الله به همین رای اکتفا کرده است و اکنون رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون قدرتمند برای معرفی نخست‌وزیر آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتخابات پارلمانی در لبنان و نتایج آن اظهار کرد: نتایج انتخابات بیست و چهارمین دوره پارلمانی لبنان با یک سری تغییرات در شاکله فراکسیون‌ها و احزاب شرکت کننده همراه بوده است. جنبش امل و حزب الله دو جریان قدرتمند شیعه بر روی هم نزدیک به 30 کرسی را به دست آوردند البته بخشی از آرا این دو جریان مهم به دلیل جریان‌سازی‌هایی که در ماه‌های اخیر از سوی آمریکا، فرانسه و عربستان انجام شد ریزش کرد ولی با این حال از آنجایی که جریان آزاد ملی حدود 20 کرسی به دست آورده است، این جریان همراه با احزاب امل و حزب‌الله می‌توانند در آینده با ائتلاف با سایر احزاب اکثریت کرسی‌ها را به دست آورند و نخست‌وزیر را معرفی کنند.

وی افزود: به نظرم مجلس آینده لبنان، ترکیبی از همه احزاب و گروه‌هاست و احزاب قدرتمند بدون ائتلاف با سایر احزاب دیگر نمی‌توانند اکثریت را به دست آورند.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: شکست و بداقبالی برخی چهره‌های سنتی در پارلمان و دولت لبنان نشان می دهد که ذائقه سیاسی رای دهندگان لبنانی تغییر کرده است و آنها انتخاب چهره‌های جوان و تکنوکرات را ترجیح می دهند.

هانی‌زاده گفت: پارلمان آینده لبنان کاملا متفاوت با پارلمان‌های سابق خواهد بود که عمدتا چهره‌های سنتی و مورثی بودند. شکل‌گیری فراکسیون‌ها در پارلمان این طور خواهد بود که جریان آزاد ملی، امل و حزب الله نقش بیشتری خواهند داشت، هر چند بخشی از جریان اهل سنت نزدیک به سعد الحریری در انتخابات شرکت نکرد که موجب کاهش مشارکت در انتخابات شد اما مشارکت 41 درصدی در این انتخابات نشان می‌دهد اقبال برای شکل گیری یک پارلمان و دولت یک دست و همراه هم‌چنان وجود دارد.

وی درباره واکنش و برخورد حزب‌الله لبنان به ریزش آرا در انتخابات پارلمانی و مدیریت فضای فعلی اظهار کرد: تاثیرات سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله در این مدت پر رنگ بوده است و آرا مشترک امل و حزب الله که به کسب 31 کرسی در پارلمان منجر شد، گویای همین تاثیر است. اما همه ما می دانیم که فضای موجود در لبنان با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی، بدهی زیاد لبنان و افزایش نرخ تورم موجب شده فضای سیاسی اجتماعی در این کشور کمی ملتهب شود و در این فضا نیاز است تا همه احزاب در همکاری و همراهی با هم حرکت کنند.

این کارشناس مسایل منطقه خاطرنشان کرد: حزب‌الله به همین رای اکتفا کرده است و اکنون رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون قدرتمند برای معرفی نخست‌وزیر آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود کابینه یک دست نزدیک به مقاومت در آینده نزدیک تشکیل شود.

هانی‌زاده گفت: اما کسب 30 کرسی در انتخابات پارلمانی برای جبهه مقاومت در لبنان، یک نقطه اتکایی است و جایگاه امل و حزب الله هم‌چنان در پارلمان قوی است.

انتهای پیام

نظر شما