شناسهٔ خبر: 54151945 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سوزاندن عمدی ۵۰۰ ماینر مورد تأیید قرار گرفت

جریمه ۳۰ میلیاردی مولتی میلیاردرهای قانون‌گریز

درجدال مردان قانون با سرشاخه‌های مافیای قدرت و ثروت با تمام فشارهای خارج سازمانی که داشت، سرانجام قاطعیت تعزیرات حکومتی طرقبه‌شاندیز در پرونده کشف ۵۰۰ ماینری که پس از توقیف سوزانده شد بر مولتی میلیاردرهای قانون‌گریز چربید و رأی محکومیت ۳۰ میلیاردی متخلفان صادر شد.

صاحب‌خبر -

در جریان این پرونده پرحاشیه حتی خبرنگار روزنامه قدس هم بی‌گزند از فشارهای خارجی نماند تا از پرداختن به این پرونده سنگین تخلف دست بردارد، پرونده‌ای که تحقیقات میدانی خبرنگار ما پس از ورود برخی افراد یقه‌سفید به ماجرا برای جلوگیری از صدور رأی و برخورد قانونی با عاملان این سودجویی عظیم مشخص کرد بی‌ارتباط با متهمان اصلی پرونده پدیده شاندیز نیستند.

جدال قانون با قانون گریزان مولتی میلیاردر
اما در آن گزارش که با تیتر«۵۱۰ماینر توقیفی سوخت یا سوزانده شد!» منتشر گردید، اشاره شد: ۹ شهریور سال جاری بود که خبر کشف حدود ۵۰۰ دستگاه ماینر قاچاق از انباری در فرمانیه شهر شاندیز در جنوب غرب مشهد رسانه‌ای و در ادامه کالاها توقیف شد.
در حالی این ماینرها توقیف شد که از محل حدود ۱۲هزار لیتر گازوئیل قاچاق که به صورت کاملاً مشکوک در محل تخلیه شده بود نیز کشف شد.
 همان ابتدای اعمال قانون بود که سروکله چند جوان در محل پیدا شد و از خودروهای لوکسشان با غرور پیاده شدند. آن‌ها که می‌دانستند اگر همان‌جا کار جمع نشود و دست‌های پشت پرده بخواهند برای آن‌ها کاری بکنند؛ بی‌شک هزینه آن فراوان خواهد بود. اما تلاش آن‌ها در محل هیچ فایده‌ای نداشت. ازسوی دیگر بررسی‌های میدانی رئیس تعزیرات حکومتی و رئیس اداره صمت شهرستان بینالود حاکی از آن بود که چند دستگاه ژنراتور در سوله‌ای نصب و برق تولید شده مستقیم برای استخراج رمزارز استفاده می‌شد.
کشف بیش از ۱۲هزار لیتر گازوئیل در محل فرضیه‌ای سودجویانه را متصور می‌کرد که چطور این حجم از گازوئیل که بررسی‌ها نشان می‌داد با قیمت یارانه‌ای ۳۵۰ تومانی توسط شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان تحویل افراد شده آن‌هم درمحلی که هیچ فعالیت تولیدی جز استخراج رمزارز وجود نداشت احتمالاً پس پرده با سوءجریانی همراه شده باشد. فشارها به رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان بینالود چند برابر می‌شود و از سویی پیگیری پرونده توسط برخی مسئولان در شهرستان و... شک برانگیز و علامت سؤال‌های ذهن را چند برابر می‌کرد که آیا آن‌ها برای همه متخلفان این‌قدر دلسوزی می‌کنند.
چند وقتی موضوع را رصد می‌کردیم تا پی ببریم سرانجام مسیر پرونده به کجا ختم می‌شود. یک بار دیگر پازل حرکتی متخلفان را ترسیم و همه چیز را کنار هم می‌چینیم؛ گازوئیل دولتی برای تولید رمزارز دریافت و سرمایه ملی دود می‌شد و سود چند میلیاردی روزانه آن به جیب چند جوان می‌رفت، تماس‌ها و فشارها بر تعزیرات حکومتی شهرستان همچنان وجود دارد تا مانع برخورد قانونی با متخلفان شوند. هیچ مسئولی هم تا آن زمان به محل مراجعه نکرده بود که ببیند چه بلایی سر سوخت‌های تحویلی می‌آید. بی‌تردید فرار مالیاتی عظیمی تاکنون در محل صورت گرفته چراکه گازوئیل تحویلی با قیمت آزاد(فوب خلیج فارس) محاسبه نشده و از سوی دیگر استخراج رمزارزها و سود آن به ناکجا آباد رفته و قسمتی هم صرف خرید پنت‌هاوس آقایان متخلف شده است.
این موضوعات را همچنان زیر نظر گرفته بودیم که خبر عجیب آتش گرفتن یک‌باره مزرعه ماینرهای توقیفی افراد متخلف شک ما را به یقین تبدیل کرد که آن‌ها مشاوران حرفه‌ای یقه سفید و قانون‌دانی دارند، چراکه متخلفان مولتی میلیاردر این پرونده می‌دانستند که حتی اگر از همه اتهام‌ها تبرئه شوند و وثیقه حدود ۱۲میلیاردی آن‌ها آزاد شود از تحویل ماینرها باتوجه به دستور مسئولان ارشد قوه‌قضائیه خبری نخواهد بود و باید آن‌ها به اموال تملیکی منتقل شوند. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که افراد متخلف برای دریافت خسارت از بیمه اقدام کرده و این یعنی، پول ماینرهایی که قرار بود توقیف شود مثل آب خوردن نقد می‌شود. البته این موضوع را رسانه تأیید نمی‌کند و از سوی دستگاه‌های نظارتی جای بررسی دارد که چگونه می‌توان ماینرها را بیمه کرد و آیا با نام و نشان دیگر بیمه‌نامه تهیه و تنظیم شده یا نقشه دقیقی از سوی متخلفان در حال اجراست.

تأیید عمدی بودن آتش گرفتن ماینرها
پس از انتشار این موضوع پرحاشیه، رصدهای رسانه‌ای همچنان در دستور کار تیم خبری روزنامه قدس قرار داشت که بازهم از تشدید فشار برخی سایه‌نشین‌های پرنفوذ بر تعزیرات حکومتی شهرستان بینالود خبرهایی به گوش رسید، اما جلیلی، رئیس تعزیرات حکومتی این شهرستان به هیچ عنوان در مقابل هیاهوها سر خم نکرد و رسیدگی به ماجرا را در حالی که پاسخ برخی استعلامات درخواست‌شده با کندی مشکوکی مواجه بود، در دستور کارش داشت.
کمی بعد ماجرای عمدی و یا غیرعمدی بودن آتش گرفتن ۵۰۰ ماینر که در محل توقیف بود، برای اعلام‌نظر دقیق به یک کارشناس حرفه‌ای سپرده شد و در ادامه بررسی‌های میدانی، نحوه وقوع حریق و استعلام‌های موجود کار را به جایی رساند که کارشناس مربوط هم برعمدی بودن ماجرا مهر تأیید زد.

کشف ۱۳۲ ماینر جدید!
پرونده که شخصاً توسط رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان در حال رسیدگی بود درنهایت به مرحله پایانی رسید و تخلف مولتی میلیاردرهای پرنفود تأیید و رأی بر محکومیت حدود ۳۰میلیارد تومانی متخلفان با اتهام قاچاق و نگهداری کالا از طریق استخراج رمزارز صادر و طی شدن دیگر مراحل تعزیراتی پرونده هم آغاز شد.
اما این موضوعات همه حاشیه‌سازی‌های متخلفان پنت هاوس‌نشین نبود و این افراد که در میان آن‌ها شنیده می‌شود برخی افراد مرتبط با متهمان اصلی پرونده پدیده شاندیز نیز حضور دارند، در رفتاری که نشان از بی‌توجهی و بی‌اعتنایی آن‌ها به قانون بود بازهم در محل کشف ماینرها دست به تخلفی دیگر زدند.
در این خصوص چند روز پیش سربازان گمنام در وزارت اطلاعات خراسان رضوی در تماس با رئیس اداره تعزیرات حکومتی بینالود اعلام کردند متخلفان در باغ‌ویلای پرحاشیه خود برای بار دوم دستگاه‌های ماینر نصب کرده‌اند!
از همین رو رئیس شعبه تعزیرات حکومتی شهرستان شخصاً به محل مراجعه و پس از ورود به باغ‌ویلای مذکور مشاهده کرد ۱۳۲دستگاه استخراج رمزارز که در کانال‌های کولر قرار داده شده بود، در محل نصب شده است.
بازهم دستور توقیف ماینرها صادر شد و هنوز موضوع تخلف ۳۰ میلیارد تومانی جمع نشده بود که پرونده تعزیراتی جدیدی به ارزش حدود ۶ میلیارد تومان روی میز تعزیرات حکومتی شهرستان گشوده شد. روال رسیدگی به این پرونده هم در دستور کار تعزیرات حکومتی شهرستان قرار دارد.

خبرنگار: عقیل رحمانی 

نظر شما