شناسهٔ خبر: 54151202 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار آذربایجان غربی:

نیازمند حمایت دولت برای جذب سرمایه گذاران در آذربایجان غربی هستیم

ارومیه – استاندار آذربایجان غربی گفت: استان نیاز به حمایت دولت برای جذب سرمایه گذاران خصوصی و نیمه دولتی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان جمعه شب در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با حضور رئیس جمهوری کشورمان اظهار کرد: نیاز به حمایت دولت برای جذب سرمایه گذاران خصوصی و نیمه دولتی است و برای تثبیت مرزنشینان نیازمند توجه بیشتر دولت برای معیشت مرزنشینان هستیم.

وی ادامه داد: توسعه بازارهای مرزی، احیا دریاچه ارومیه، ایجاد زیر ساخت های اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاران و توجه ویژه به بخش کشاورزی از مهمترین مطالبات مردم و مسئولان در استان است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است و از ظرفیت‌های ریلی و زمینی با این کشور برخوردار است لذا باید در تحقق تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ترکیه و ایران نقش پررنگ‌تری داشته باشد، خواستار اعطای اختیارات ویژه به استان و حضور آذربایجان غربی در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک شد و گفت: با نقش آفرینی بیشتر آذربایجان غربی می‌توان نسبت به فعال سازی بازارچه‌های چالدران، سلماس و ارومیه نیز اقدام کرد.

معتمدیان ضمن اشاره به توانمندی ها و ظرفیت‌های استان تصریح کرد: با توجه به اینکه بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور در استان قرار دارد و رویکرد عدالت محور دولت نیز با تبعیض در بین مناطق آزاد کشور منافات دارد، لذا مردم و تجار درخواست دارند با مجوز تردد خودروهای پلاک منطقه در سراسر استان به منظور تسهیل گری برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و جلب و جذب سرمایه گذاران موافقت گردد.

وی با اشاره به ضرورت اقتصادی کردن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی از جمله در بحث هوایی و ریلی بویژه محورهای نقده-پیرانشهر، ارومیه به سرو، ارومیه به سلماس، از قابلیت استان برای هاب لجستیک خبر داد و گفت: در صورت تحقق این امر بویژه توسعه ریلی شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل بار خواهیم بود.

استاندار آذربایجان غربی تعیین تکلیف احیای دریاچه ارومیه را از مطالبات جدی مردم دانست و افزود: نقش آفرینی استان در روند احیا باید بازنگری شود. اقدامات سخت افزاری در حال اجراست ولی در بحث نرم افزاری نیازمند بازنگری سیاست‌ها هستیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه این استان به مدد تلاش نیروهای سپاه، مرزبانی، انتظامی، امنیتی، ارتش و حمایت دستگاه قضائی از استان‌های امن کشور بشمار می‌رود لذا می‌طلبد نهادهای توسعه گرای دولتی از جمله ایدرو و ایمیدرو در حوزه سرمایه گذاری بیش از پیش فعال باشند تا بخش خصوصی نیز رغبت بیشتری در سرمایه گذاری داشته باشند.

وی گفت: با توجه به وجود ۳۸۰ هزار بیمه شده اصلی در استان متأسفانه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی سرمایه گذاری خاصی در حوزه‌های درمانی و اقتصادی استان انجام نداده است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه توجه به بازارچه‌های مرزی برای حل مشکلات معیشتی مرزنشینان را مطرح کرد و ایجاد اداره کل راه آهن در استان و تکمیل آزاد راه ارومیه به تبریز را از دیگر درخواست های جدی استان دانست.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، تأمین اعتبار بخش بهداشت ودرمان، بازگشایی بازارچه‌های مرزی، تخصیص اعتبار برای توسعه راههای مواصلاتی و تصفیه خانه‌های شهرهای جنوب استان را از مطالبات مهم مردم حوزه انتخابیه خود عنوان کرد.

حسن همتی با بیان اینکه در تکاب حتی دکتر متخصص نداریم در حالی که معادن زیادی داریم که فقط کارشان تخریب محیط زیست است افزود: سرمایه گذار و پزشک متخصص به این منطقه وارد نمی‌شوند چون نه راه داریم نه امکانات در راستای اهداف محرومیت زدایی دولت شما، تکاب و شاهین دژ را دریابید.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز گفت ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب جاری داریم اما سد نداریم نیازمند سد سازی هستیم نیازمند ساخت بیمارستان کودکان و زنان هستیم

عادل نجف زاده تعریص راه چالدران به خوی و چایپاره و بازگشایی بازارچه‌های مرزی، احداث تصفیه خانه‌ها در شهرهای شمال استان را از دیگر مطالبات مردم منطقه عنوان کرد.

وحید جلال زاده یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه برای احیای دریاچه ارومیه ۵.۵ میلیارد تومان اختصاص دادید اما هنوز خبری از آن نیست، پساپی که می‌شد به دریاچه وارد شود به علت تمام نشدن مدول ۳ تصفیه خانه، فاضلاب را به دریاچه می‌ریزیم

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی راه آهن باید به مرز سرو اتصال پیدا کند آزاد راه ارومیه تبریز همچنان نیمه تمام است ماهنوز آزاد راه نداریم.

جلال زاده با اشاره به اینکه سرانه تخت در استان ۱.۵۶ و در کشور ۲.۷ است است افزود مجوز بیمارستان ۶۰۰ تختی جهتلو را صادر کنید.

وی با تاکید بر لزوم بهره مندی مردم از مزایای منطقه آزاد ماکو گفت: دستور دهید ارومیه در محدوده قرار گیرد؛ ۸۵ کیلومتر خلع مرزی داریم سرباز ما ۱۰ روز نمی‌تواند به شهر بیاید انسداد مرز را خواهانیم تا امنیت را دوچندان کنیم.

جلال زاده افزود: در دفاع از بودجه فرمودید پشتیبان رشد ۸ درصدی هستم مطمئن باشید این استان می‌تواند نقطه عطف تحقق اهداف شما باشد.

نظر شما