شناسهٔ خبر: 54150485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رایزنی ماکرون و بن‌سلمان درباره راه‌های کاهش تنش‌های منطقه

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان، تقویت همکاری میان دو کشور و راه های کاهش تنش های منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «العربیه» عربستان، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) شامگاه امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به صورت تلفنی گفت و گو و در جریان آن نیز، پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کاخ الیزه در بیانیه خود آورده که ماکرون، لزوم ادامه تلاش های در راستای کاهش تنش های منطقه در چارچوب پیگیری نتایج «کنفرانس بغداد که سال گذشته شامل همه بازیگران در منطقه بود» را مورد تاکید قرار داده در حالی که بن سلمان نیز انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهوری را تبریک گفته است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، رئیس جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان در گفت و گوی تلفنی خود همچنین در مورد بحران های منطقه ای صحبت کرده، به بررسی راه های کاهش تنش های منطقه و تقویت شراکت میان دو کشور پرداخته و بر تصمیم خود برای تقویت همکاری و شراکت دو جانبه نیز تاکید کردند.

ماکرون و بن سلمان در مورد اوضاع لبنان پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر نیز گفت و گو کردند جایی که لزوم اجرای اصلاحات ساختاری مورد نیاز برای بهبود وضعیت این کشور آن گونه که مردم آن و جامعه جهانی انتظار دارند و همچنین تمایل خود به ادامه هماهنگی «برای پشتیبانی از مردم لبنان» را مورد تاکید قرار دادند.

در گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان همچنین روی جنگ کنونی در اوکراین و پیامدهای بی ثبات کننده آن در مقیاس جهانی تمرکز شد جایی که به طور ویژه، نابسامانی های ناشی از این جنگ در بازارهای جهانی انرژی و اقدامات امکان پذیر جهت تضمین عرضه برای همگان و مهار افزایش قیمت های جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یادآور می شود که «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» اواخر آگوست سال گذشته میلادی (اوایل شهریور ماه ۱۴۰۰) با شرکت ماکرون، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، شیخ «محمد بن راشد آل مکتوم»، معاون رئیس و نخست وزیر امارات، شیخ «صباح خالد الحمد الصباح»، نخست وزیر کویت، «حسین امیرعبداللهیان»، «مولود چاووش اوغلو» و شاهزاده «فیصل بن فرحان»، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عربستان و «یوسف العثیمین»، «احمد ابوالغیط» و «نایف الحجرف»، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد.

خبر اصلی را در العربیه ببینید

نظر شما