شناسهٔ خبر: 54149360 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خبرهای خوب برای سلامت بچه‌ها

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: قرار است بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های فرهنگیان به عنوان یک پایگاه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان تعریف شوند.

صاحب‌خبر -

کرونا که آمد، مدارس کشور اولین جایی بود که تعطیل شد و دلیل اصلی آن هم اهمیت زیادی بود که سلامت دانش‌آموزان دارد؛ مسؤولان آموزش و پرورش نیز بار‌ها و بار‌ها در جلسات مختلف اعلام کردند که سلامت دانش‌آموزان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و همین موضوع نیز باعث شد که آموزش در دوران کرونا از فضای فیزیکی به فضای مجازی و آموزش تلویزیونی برود.

در خانه ماندن دانش‌آموزان گرچه باعث شد که از کرونا در امان بمانند، اما چالش تغییر ساعت خواب و بیداری، چاق شدن دانش‌آموزان، عادت به فضای مجازی، استرس و عصبی شدن و ... باز هم سلامت دانش‌آموزان را به مخاطره انداخت.

مدارس کشور از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ دوباره باز شد و آموزش حضوری برای تمام دانش‌آموزان برقرار شد، اما مسلما آسیب‌های درخانه ماندن به همین زودی‌ها برطرف نخواهد شد؛ به سراغ صادق ستای‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش رفتیم تا ببینیم برنامه‌های این وزارتخانه برای سلامت دانش‌آموزان چیست؟

استخدام ۹۵۰ مربی بهداشت جدید

بنا به گفته مسؤولان آموزش و پرورش، تعطیلی فیزیکی مدارس و در خانه ماندن بچه‌ها، آسیب‌های متعددی را برای دانش‌آموزان به وجود آورده است که می‌توان به چاقی دانش‌آموزان، استرس، ترس‌های مرضی و انواع و اقسام واکنش‌های روانشناختی و رفتار شناختی اشاره کرد. وزارت آموزش و پرورش برای سلامت دانش‌آموزان به ویژه آسیب‌های دوران کرونا و در خانه ماندن چه برنامه‌ای دارد؟

برنامه‌های متعددی داریم. از بهمن تاکنون ۱۳۲۳ اتاق بهداشت جدید ایجاد کردیم. همچنین ۵ هزار اتاق بهداشت را تجهیز کردیم. ضمن اینکه با همکاری سازمان نوسازی مدارس کشور و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ۵ هزار چشمه سرویس بهداشتی را برای مدارس فاقد چشمه آماده کردیم.
از دیگر اتفاقات که انجام شد این بود که با هدف کیفیت بخشی به بحث سلامت دانش‌آموزان و کیفیت‌بخشی به خدمات مراقبان بهداشت مدارس، از طریق هیأت وزیران، شاخص یک ۷۵۰ به یک ۴۸۰ اصلاح شد. یعنی قبلاً هر مراقب بهداشت باید ۷۵۰ دانش‌آموز را مراقبت می‌کرد، چون دامنه و تعداد دانش‌آموزان خیلی زیاد بود به کیفیت آموزش و انتقال مطالب و ارائه خدمات آسیب می‌زد و ما آمدیم این شاخص را با این هدف که آن مراقب بهداشت بتواند زمان بیشتری را در خدمت دانش‌آموزان باشد، به یک ۴۸۰ اصلاح کردیم.

از طرفی در همین آزمون استخدامی اخیر که برگزار شد با این هدف که بتوانیم بخشی از کمبود‌های مراقبان بهداشت را جبران کنیم، ۹۵۰ مراقب بهداشت را استخدام می‌کنیم و از مهرماه به مراقبین بهداشت ما اضافه می‌شوند.

کمبود مربی بهداشت در مدارس

 در حال چند مراقب بهداشت در حال حاضر دارید؟

حدود ۵۸۰۰ است، اما تعدادی از این افراد به سایر حوزه‌ها رفتند مثلا معاون مدرسه و مدیر مدرسه شدند که حدود ۴۴۴۳ نفر به عنوان مراقبت بهداشت فعالیت می‌کنند.

مراقبان بهداشت برای دانش‌آموزان کدام دوره‌های تحصیلی فعالیت می‌کنند؟

مراقب بهداشت برای دوره تحصیلی خاص نیست. در یک منطقه‌ای فرض کنید ۱۰ هزار دانش‌آموز داریم؛ به این شکل است که هر ۷۵۰ دانش‌آموز، باید یک مراقب بهداشت داشته باشد و بر این اساس هر مراقبت بهداشت چند مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد و وقت خود را برای این دانش‌آموزان تنظیم می‌کند.
اما با نُرم ۷۵۰، مراقب بهداشت نمی‌توانست به دانش آموزان رسیدگی بهتر کند و باید شاخص را کمتر می‌کردیم تا مراقب بهداشت زمان بیشتری را برای دانش‌آموزان صرف کند. به همین دلیل شاخص را به یک ۴۸۰ کاهش دادیم تا هر ۴۸۰ دانش‌آموز یک مراقب بهداشت داشته باشند. خوشبختانه این موضوع در اسفند به تأیید هیأت وزیران رسید.

البته ما کمبود مربی بهداشت داریم، اما تلاش می‌شود که ان‌شاءالله از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان رفع شود.

مدارس در تابستان تعطیل نمی‌شوند

فضای مدارس نسبت به قبل از کرونا چه تغییراتی داشته است؟

یکی از کار‌هایی در ابتدای شروع به کار وزارتخانه در دوره جدید بازگشایی مدارس انجام دادیم این بود که فضا‌های ورزشی را به نفع دانش‌آموزان رایگان اعلام کردیم تا دانش‌آموزان با هدف افزایش توان جسمانی، سطح تحرک و سطح ایمنی از آن استفاده کنند.

یعنی هم از ابتلای دانش‌آموزان به بیماری ویروسی پیشگیری کند و هم توان جسمانی دانش‌آموزان را ارتقا دهد که در این راستا فضا‌های ورزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم.

در حال برنامه‌ریزی هستیم که در ۱۰ رشته ورزشی، مسابقات المپیاد‌های ورزشی دانش‌آموزی را برای دختران و پسران دنبال کنیم. از طرفی تلاش می‌کنیم مدارس در تابستان تعطیل نشوند و به عنوان کانون‌های ورزشی و تربیتی فعال باشند تا بتوانیم بخشی از کم تحرکی دانش‌آموزان و افت یادگیری دانش‌آموزان را با برنامه‌های جذاب آموزشی، پرورشی و ورزشی جبران کنیم.

 اعتبارات آن پیش‌بینی شده است؟

خوشبختانه چندی پیش از سوی ستاد ملی کرونا تصویب شد که برای جبران افت تحصیلی و اجرای برنامه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی در دوره تابستان، ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد.

امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، این رقم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا بتوانیم نسبت به اجرای این برنامه‌های جبران آموزشی و مکمل آموزشی، پرورشی و ورزشی در ایام تابستان اقدام کنیم که هم به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان بپردازیم و هم چالش‌هایی که در دوران کرونا در این مدت عارض شد، در تابستان بتوانیم جبران کنیم.

به ازای هر ۳ دانش آموز، یک دانش‌آموز چاق یا اضافه وزن دارد

دانش‌آموزان در دوران کرونا چاق‌تر شدند؟

سال ۱۳۹۵، تعداد دانش‌آموزان مبتلا به چاقی یا دارای اضافه وزن، ۲۳ درصد بود متأسفانه در حال حاضر به ۳۱ درصد رسیدیم. یعنی ظرف مدت ۵ سال اخیر با افزایش نگران کننده مواجه شدیم.

به ازای هر ۳ دانش آموز، یک دانش‌آموز چاق یا اضافه وزن دارد که بسیار نگران کننده است و می‌طلبد در حوزه تحرک دانش‌آموزان و سواد حرکتی و تغذیه‌ای دانش‌آموزان کار کنیم که خوشبختانه کار‌هایی انجام می‌شود.

برای حل این مشکل چه کرده‌اید؟ چه برنامه‌ای را پیش‌بینی کردید؟

در حوزه سلامت وزارتخانه، اتفاقات خوبی پیش‌بینی شده است و وزیر آموزش و پرورش هم نگاه مثبت دارد و قرار است بیمارستان‌ها و درمانگاه فرهنگیان به عنوان یک پایگاه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان تعریف شوند و بخشی از مأموریت درمانگاه‌های بهداشتی فرهنگیان هم به دانش‌آموزان اختصاص یابد.
یک برنامه جدی دیگر، سنجش سلامت و آمادگی جسمانی دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه است که به جد پیگیریم؛ چرا که باید بدانیم دانش‌آموزی که سر کلاس نشسته است چه توانایی‌ها و چه ناتوانایی‌های حرکتی دارد.

وقتی وضع موجود دانش‌آموز را بتوانم بسنجیم، در آن صورت می‌توانیم یک برنامه منظمی برایش داشته باشیم؛ ضمن اینکه خانواده دانش آموز هم از توانایی و ناتوانی جسمی و حرکتی فرزندش مطلع می‌شود.

نهضت ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای آغاز شده است تا بتوانیم برنامه ورزشی مناسب را در درون مدارس ایجاد کنیم.

اجرای بسته امنیت غذایی برای دانش‌آموزان منطقه

در همایش سفیران سلامت، گفتید که سرانه مصرف شیر دانش‌آموزی کم است. درسته؟ چه برنامه‌ای در این راستا دارید؟

بر اساس داده‌هایی که وجود دارد میانگین سرانه مصرف شیر دانش‌آموزی ما هر سه روز، یک لیوان است، اما در دنیا هر روز یک لیوان هست.
ما طرح بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان با عنوان «باغ دانش‌آموزان» را پیش‌بینی کردیم که این طرح بعد از ماه مبارک رمضان به صورت آزمایشی در استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان شروع شده است.

در مجموع ۳۵ هزار دانش‌آموز در استان البرز و ۴۰ هزار دانش‌آموز در استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال تحصیلی به صورت آزمایشی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در تلاش هستیم که ۵ میلیون دانش‌آموز مناطق محروم، لازم‌التوجه، مرزی، روستایی و عشایری و حاشیه شهر‌ها را تحت پوشش قرار دهیم و در این راستا دست یاری به سوی تمام نهاد‌های خدمات‌رسان من جمله خیرین، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی که همیشه همراه ما در برنامه‌های تربیتی و زیرساختی بودند، می‌بریم تا این مهم را ان‌شاءالله یاری کنند.

اجرای مکمل‌یاری آهن و مکمل‌یاری ویتامین دی برای دانش‌آموزان

یکسری برنامه‌ها قبلا برای دانش‌آموزان مثل طرح آهن‌یاری اجرا می‌شد، آیا این برنامه‌ها ادامه دارد؟

بله ادامه دارد؛ مکمل‌یاری آهن، مکمل‌یاری ویتامین دی و بهداشت دهان و دندان با همکاری خوب وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته اجرا می‌شد و در دستور کار داریم تا گسترش دهیم

همچنین ناهنجاری قامتی و عضلانی ـ اسکلتی از چالش‌های جدی ما هست که در قالب یک برنامه مشترک با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) دنبال می‌کنیم؛ امیدواریم بتوانیم امسال نسبت به هم غربالگری دانش‌آموزان و هم از حیث ناهنجاری عضلانی ـ اسکلتی و هم نسبت به اصلاح این ناهنجاری‌ها اقدام کنیم.

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از چه زمانی آغاز می‌شود؟

برنامه سنجش سال جاری از نیمه دوم خردادماه برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۲ـ۱۴۰۱ به پایه اول می‌روند همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته، اجرا می‌شود.

چه فعالیت‌هایی در پایگاه‌های سنجش نوآموزان انجام می‌شود؟

ضمن رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و ستاد ملی کرونا در ارتباط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، اقداماتی، چون ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی ـ حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های جلدی (پوست و مو) و بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه بررسی می‌شود.

البته بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت می‌گیرد.

 «جهاد تبیین» زدودن غبار بدفهمی، تحریف و فهمیدن تحلیل‌های نادرست از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی است

سخن آخر، نظرتان درباره جهاد تبیین؟

تبیین به معنای روشنگری و بیان حقیقت است. «جهاد تبیین» زدودن غبار بدفهمی، تحریف و فهمیدن تحلیل‌های نادرست از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی است. در فضای غبارآلود امروز مهم‌ترین و کم هزینه‌ترین اقدام از سوی دشمنان برای تحریف یک واقعیت (اقدامات، دستاورد‌ها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران) جنگ ترکیبی است که مهم‌ترین وجه آن در عرصه شناختی و ادراکی است.

در این روش، دشمن با استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای و ارائه روایت‌های مخدوش از آنها، افکار عمومی را برای رسیدن به اهداف خود آماده می‌کند. در این فضا کسی برنده است که اولین روایت را ارائه دهد. برای مقابله با جنگ شناختی باید به جنگ روایت‌ها اهتمام کنیم. تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین نیز در همین راستاست.

با توجه به غبارآلود بودن دنیای امروز در عرصه جنگ روایت‌ها، کوچکترین اتفاق در یک سازمان یا نهاد به مهم‌ترین دغدغه امپراتوری‌های رسانه‌ای دشمن برای رسیدن به طرح‌ها و برنامه‌های آن تبدیل خواهد شد؛ آنچه در این فضا برای روابط عمومی‌های سازمان و نهاد‌های انقلابی از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است توجه خاص به دغدغه‌ها و رهنمود‌های پدرانه رهبر معظم انقلاب است که به خوبی خط دشمن در عرصه رسانه‌ای را برای ما تبیین نموده است.

خط حمله رسانه‌ای دشمن در تولید محتوای دروغ و انتشار اخبار غلط و تحریف عامدانه خدمات نظام بر کسی پوشیده نیست و اینجا خط مقدم مبارزه روابط عمومی‌ها و اجرای بی نقص جهاد تبیین است چرا که روابط عمومی‌ها نقطه اتصال سازمان با مردم و رسانه‌ها و منبع و مرجع اصلی انتشار اخبار واقعی و صادقانه هستند.

در واقع مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی ارائه اولین و شفاف‌ترین روایت از سازمان و نهاد‌های مربوطه در راستای تبیین دستاورد‌ها و موفقیت‌هاست و می‌طلبد که جایگاه، ابزار و مأموریت‌ها متناسب با شرایط موجود بازبینی شود.

منبع : فارس

برچسب‌ها:

نظر شما