شناسهٔ خبر: 54146442 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مدیرعامل ایرانسل تحول دیجیتال را یک ضرورت دانست

صاحب‌خبر -

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌امین کنفرانس مهندسی برق گفت تحول دیجیتال برای اپراتورها یک ضرورت است تا بتوانند در اقتصاد دیجیتال نقش اساسی داشته باشند.

دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌امین کنفرانس مهندسی برق عنوان کرد اپراتورهای تلفن همراه پس از انقلاب دیجیتال در خط مقدم اختراعات، نوآوری و گسترش عرصه نفوذ مناسبات و روابط دیجیتال قرار داشتند، اما در حال حاضر با توجه به توسعه محیط‌های دیجیتال اکنون در عرصه رقابت قرار گرفتند. وی افزود امروزه مدل تجاری فروش خدمات پایه در تمام اپراتورهای جهان سودآور بوده، اما این سودآوری پایدار نخواهد بود و اپراتورها اگر در حوزه تکنولوژی‌های جدید با مشتریان ارتباط پویا نداشته باشند، نمی‌توانند جایگاه اول بازیگران اصلی عصر ارتباطات دیجیتال را حفظ کنند.

تحول دیجیتال برای اپراتورها یک ضرورت است

مدیرعامل ایرانسل در ادامه بیان کرد اپراتورها برای این که در فضای رقابت دیجیتال باقی بمانند، باید از اپراتورها همراه به اپراتور دیجیتال تبدیل شوند. طی سال‌های قبل حوزه محصولات تلکو فقط خدمات ارتباطی پایه مانند تماس، اینترنت همراه و برخی خدمات محدود دیجیتال و ارزش افزوده را شامل می‌شد، اما طی سال‌های گذشته برای عبور از تلکو به تککو بسیاری از اپراتورها در جهان از جمله ایرانسل قصد دارند تحول دیجیتال را محقق سازند. تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نبوده و در واقع یک ضرورت محسوب می‌شود تا بتوانند در اقتصاد دیجیتال نقش اساسی را داشته باشند.

دکتر بیژن عباسی‌آرند در ادامه افزود اقتصاد دیجیتال دارای سه لایه شامل هسته اقتصاد دیجیتال، اقتصاد پلتفرم و خدمات دیجیتالی است و اپراتور ایرانسل برای ایفای نقش در هر ساله لایه اقتصاد دیجیتال توسعه و مدیریت زیست بوم دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده است. زیست بوم دیجیتال مجموعه‌ای از زیرساخت‌های ارتباطی، پلتفرم‌های دیجیتال و خدمات دیجیتال سمت کاربر را شامل می‌شود. این زیست بوم به شکلی طراحی شده که اجرا آن در کنار یکدیگر با استفاده از هم‌افزایی، ارزشی مضاعف را به وجود آورند. در واقع زیست بوم دیجیتال در اپراتور دیجیتال گرافی از محصولات و خدمات دیجیتال مرتبط با هم هستند که می‌توانند به زنجیره‌ای از نیازهای مشتریان و سازمان‌ها پاسخ دهند.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه بیان کرد فناوری 5G در لایه زیرساخت‌های ارتباطی فرصت‌های جدیدی را برای مردم و مشاغل ایجاد خواهد کرد در واقع سرعت اتصال سریع‌تر، تاخیر بسیار کم و پهنای باند بیشتر باعث تحول صنایع شده و تجربیات دیجیتال روزمره را به شکل قابل توجه‌ای ارتقا خواهد داد. خدماتی چون خودروی متصل، سلامت الکترونیک و سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک در آینده‌ای نزدیک به واسطه 5G محقق خواهند شد. به واسطه این فناوری جریان‌های نوظهوری نظیر اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند بر پایه کلان داده‌ها، فناوری رایانش ابری و هوش مصنوعی دیگر به به عنوان بلندپروازی‌های فضای آکادمیک نخواهند بود.

عباسی‌آرند با اعلام این که برای یکپارچگی تمام این فناوری‌ها به زیرساخت داده بسیار پرسرعت یا همان شبکه 5G نیاز داریم گفت شبکه 5G زیرساخت مورد نیاز برای تبادل آنی اطلاعات را به همراه دارد و باعث خواهد شد در کمتر از یک ثانیه به تبادل اطلاعات پرداخت و بستری را برای تحول دیجیتال به وجود آورد.

طبق گفته مدیرعامل ایرانسل در لایه پلتفرم فضای ابری به عنوان یکی از ارکان اصلی فناوری در مدل‌های تحول دیجیتال محسوب می‌شود. مطالعات شرکت تحقیقاتی تی ام فوروم در سال 2022 نشان می‌دهد برای ارتقای کارایی فرایندهای سازمان، شرکت‌های باید از رایانش ابری استفاده کنند. رایانش ابری با همراهی کلان داده‌ها و هوش مصنوعی می‌تواند منابع سازمانی را به شکل بهینه به بخش‌های مختلف تخصیص دهد و صرفه‌جوی در زمان و هزینه‌ها را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل ایرانسل با اعلام این که ابرداده‌ها در خلق تصمیم‌های بهینه در سامان‌ها در لایه پلتفرم نقش اساسی را دارند گفت داده‌های سازمانی در دنیای دیجیتال امروز قادرند به عنوان یک دارایی راهبری در قالب یک مزیت رقابتی به کار گرفته شوند. طبق مدل‌های دیجیتال برای خلق ارزش از داده‌ها، می‌بایست آنها به درستی مدیریت، مهندسی کرده و مورد استفاده قرار داد. سرانجام این جمع‌آوری و توزیع بهینه و امن داده‌ها می‌بایست ارزش و تصمیم‌گیری‌های بهتر در سامان را خلق کنند تا بتوان چرخه تحول دیجیتال داده‌های سازمان را متحول کرد.

عباسی آرند تاکید کرد کلان داده‌ها به واسطه فناوری‌های هوش مصنوعی در لایه پلتفرم به تصمیم‌های آگاهانه و هوشمندانه تبدیل خواهند شد که ضمن خودکارسازی بسیاری از فرایندها باعث کاهش هزینه‌ها و همچنین افزایش درآمدسازی سازمانی خواهند شد. سازمان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند پیشنهادهای ویژه‌ای بر پایه رفتار مشتریان را به آنها ارائه دهند. این پیشنهاد‌ها برای سازما‌ن‌ها کسب سود بیشتر و مزیت رقابتی در بازار را به همراه دارد.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه گفته‌های خود بیان کرد لایه خدمات هم برای اپراتورها در حوزه دولت الکترونیک و کسب‌وکارهای الکترونیکی ظرفیت بسیار زیادی را به همراه دارد. اپراتورها در مسیر تحویل دیجیتال و تبدیل شدن به تککو باید با چالش‌های متعددی مواجه شوند. مغفول ماندن سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیق و توسعه طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود. طبق تحقیقات که توسط موسسه تی ام فوروم انجام شده، شرکت‌های بزرگ یا هایپر اسکیل‌هایی چون آمازون و گوگل به شکل میانگین ۱۶ درصد از درآمد خود را به هزینه‌های تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند. در حالی که این رقم در میان بهترین اپراتورها جهان کمتر از ۱ درصد گزارش شده است.

وی افزود وابستگی شدید به شرکت‌های فناوری یکی دیگر از چالش‌های بسیاری از اپراتورها در جهان به‌شمار می‌رود. در حقیقت اپراتورها به تدریج کنترل زنجیره ارزش در حوزه فناوری را از دست خواهند داد. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که این رویه تغییر پیدا کند و اپراتورها با مشارکت‌های استراتژیک یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری بتوانند در این حوزه نقش پررنگ‌تری را داشته باشند.

عباسی آرند تاکید کرد به شکل خلاصه می‌توان گفت مسیر فردا توسط حوزه‌های تمرکز در سرمایه‌گذاری‌های امروز مشخص خواهد شد. اپراتور ایرانسل تا به امروز در ارتباطات کشور نقش اساسی را داشته است. از اهداف ایرانسل در این حوزه می‌توان به بسط دادن این نقش و حضور در لایه‌های پلتفرم و خدمات اقتصاد دیجیتال اشاره کرد. ایرانسل با تمرکز روی مدیریت زیست بوم دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، ابرداده و رایانش ابری قصد دارد به سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنایع مختلف کمک کند و با ایجاد ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال به بازیگری موثر در تحول دیجیتال تبدیل شود.

مدیرعامل ایرانسل در پایان گفته‌های خود از تمام شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و حوزه‌های فناوری خواست تا در مسیری که برای تحقق و توسعه بحث تحول دیجیتال در نظر گرفته شده به ایرانسل کمک کنند و با استفاده از این فرصت در راستای توسعه بیشتر چنین فناوری‌هایی در داخل کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر گام بردارند.

گفتنی است سی‌امین کنفرانس برق ایران همانند دوره قبل با مشارکت و حمایت اپراتور ایرانسل از ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد. اپراتور ایرانسل با حضور در این کنفرانس تجربه‌های خود در خصوص پیشتازی در حوزه‌هایی چون راه‌اندازی 5G را به اشتراک گذاشت. با مراجعه به آدرس iceeconf.ir می‌توانید در خصوص سی‌امین کنفرانس مهندسی برق ایران اطلاعات بیشتری را دریافت کنید.

نظر شما