شناسهٔ خبر: 54145241 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

کدام استیبل کوین ها می‌توانند جایگزین تتر شوند؟

  استیبل کوین ها نوعی خاص از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. قیمت آن‌ها همیشه ثابت و برابر یک دارایی خاص (مثلا دلار آمریکا) است. تریدرها

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

استیبل کوین ها نوعی خاص از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. قیمت آن‌ها همیشه ثابت و برابر یک دارایی خاص (مثلا دلار آمریکا) است. تریدرها آن‌ها را به چشم پناهگاهی امن در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنند. هنگام ترید یا هولد یک رمز ارز، وقتی به سود مورد نظرتان دست پیدا کردید یا با کاهش قیمت دارایی وارد ضرر شدید، باید بتوانید به موقع از بازار خارج شوید. اگر بخواهید برای ورود و خروج به بازار یک رمز ارز خاص دائما آن را تبدیل به یک ارز فیات مثل تومان کنید، علاوه بر از دست دادن زمان، مجبور به پرداخت کارمزدی قابل توجه هستید. به همین دلیل در دنیای کریپتو به یک دارایی نیاز داریم که نقش پول واقعی را برای ما ایفا کند. این نوع رمز ارز استیبل کوین نام دارد که معروف‌ترین آن تتر است.

در این مقاله قصد داریم ضمن اشاره به کاربرد استیبل کوین های ارز دیجیتال بهترین گزینه‌ها را نیز معرفی کنیم. بدون شک تتر نه تنها بهترین استیبل کوین بلکه پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال بازار است، اما ممکن است یک سرمایه گذار یا تریدر به دنبال گزینه‌ای جایگزین برای آن باشد. به همین دلیل به معرفی بهترین استیبل کوین ها به جز تتر خواهیم پرداخت.

استیبل کوین چه کاربردی دارد؟

در بازار پرنوسان رمز ارزها ثبات نیازی مبرم است، در غیر این صورت ذخیره سود یا جلوگیری از ضرر دشوار می‌شود؛ تصور کنید بعد از هر مرتبه رسیدن به حد سود یا ضرر خود مجبور به فروش دارایی به یک صرافی به منظور دریافت پول رایج کشور باشید. در این شرایط، برای ورود مجدد به بازار باید دوباره پولتان را به حساب صرافی واریز و خرید انجام بدهید. بدون در نظر گرفتن کارمزدی که هر مرتبه می‌بایست به این منظور پرداخت کنید، این روش سرعت ترید و نوسان‌گیری را به شدت کاهش و از ورود در بهترین زمان ممکن جلوگیری می‌کند. بهترین استیبل کوین ها همچون تتر آمده‌اند تا این مشکل را برطرف کنند.

تریدرها یا هولدرها در زمان تمایل به خروج از بازار یک کوین یا توکن، آن را تبدیل به یک استیبل کوین می‌کنند و در حساب خود داخل صرافی نگه می‌دارند. وقتی به نظرشان زمان برای ورود مجدد مناسب شد، این دارایی را به رمز ارز مورد نظرشان تبدیل خواهند کرد.

اما کاربرد استیبل کوین ها فراتر از بازار ارزهای دیجیتال است. حتی افرادی که علاقه‌ای به سرمایه گذاری در این نوع دارایی‌های نوظهور ندارند، از تتر و دیگر استیبل کوین ها به طور گسترده استفاده می‌کنند.

از آنجایی که بازار رمز ارزها گاهی دارای نوسانات شدید است، دارندگان ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی‌های خود از رمز ارزهای با قیمت ثابت یا همان استیبل کوین (StableCoin) مانند دلار دیجیتال امریکا در معاملات خود استفاده زیادی می‌کنند. درست به همین دلیل تتر در مقایسه با بیت کوین، نخستین و مهمترین رمز ارز بازار، حجم معاملات روزانه خرید تتر (USDT) بسیار بالاتر است.

بیت کوین به عنوان یک سیستم انتقال پول غیر متمرکز بین‌المللی توسعه یافت، اما با گذشت 13 سال از زمان راه‌اندازی، بازارش هنوز به ثبات خوبی نرسیده است. اما تتر یا سایر بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال آمده‌اند تا مزایای بلاک چین را همراه با ثبات قیمت در اختیار همه قرار بدهند.

قیمت یک استیبل کوین چطور ثابت نگه داشته می‌شود؟

ارزهای دیجیتال پایدار به سه دسته‌بندی دارای پشتوانه فیات، دارای پشتوانه کریپتو و الگوریتمی تقسیم می‌شوند. تتر و بقیه گزینه‌های بسیار محبوب از دسته اول هستند. یک شرکت متمرکز سازنده آن‌ها است و تلاش می‌کند تا به ازای هر توکن صادر شده در بلاک چین، یک دلار آمریکا در یک حساب بانکی ذخیره کند.

نوع دیگر استیبل کوین ها نیز دارای پشتوانه هستند، اما جنس آن رمز ارز است. در اینجا مقداری از یک ارز دیجیتال قدرتمند نظیر اتریوم در یک قرارداد هوشمند ذخیره و تعدادی توکن صادر می‌شوند. دسته‌بندی سوم ارزهای دیجیتال پایدار یعنی الگوریتمی خیلی متداول نیستند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخصوصا به خاطر اتفاقی که در اردیبهشت 1401 برای یکی از آن‌ها (UST) رخ داد و قیمتش از 1 دلار به 0.17 دلار رسید، اعتماد به آن‌ها بسیار کمتر از قبل شده است.

معرفی بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال

تتر با اختلاف پراستفاده‌ترین رمز ارز دنیا است. طبیعی است در این شرایط تتر پراستفاده‌ترین استیبل کوین بازار نیز باشد. اما سرمایه گذاران زیادی به صداقت شرکت توسعه‌دهنده و حامی آن درباره داشتن ذخایر کافی برای توکن‌های خود شک کرده‌اند و به دنبال جایگزینی برای آن هستند. این در حالی است که این ادعا تا کنون به اثبات نرسیده است و شرکت دائما گزارش‌هایی درباره حساب‌های ذخیره خود منتشر می‌کند. در هر صورت اگر به دنبال یک استیبل کوین به جز تتر هستید، می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین در تابستان سال 1397 توسط کنسرسیوم سنتر عرضه شد که حاصل همکاری شرکت سیرکل (Circle) و صرافی کوین بیس (Coinbase) است. پس این استیبل کوین از پشتوانه یک صرافی رمز ارزی بزرگ برخوردار است. در اردیبهشت 1401 که به خاطر ترس از اتفاقی که برای UST افتاد، عده زیادی به فروش استیبل کوین های خود اقدام کردند و قیمت تتر را به زیر 1 دلار کشاندند، یو اس دی کوین تعادلش با قیمت دلار آمریکا را همچنان حفظ کرد.

شبیه تتر لیمیتد، شرکت توسعه‌دهنده رمز ارز تتر، کنسرسیوم سنتر نیز به طور دوره‌ای اقدام به انتشار گزارش درباره حساب‌های ذخیره خود می‌کند. به عقیده بسیاری شفافیت این گزارش‌ها در مقایسه با آن چه تتر لیمیتر ارائه می‌کند بالاتر است و بیشتر می‌توان به آن‌ها تکیه کرد.

بایننس یو اس دی (BUSD)

این استیبل کوین دومین رقیب مهم تتر است. اگرچه بایننس دلار در مقایسه با یو اس دی کوین مارکت کپ بالاتری دارد، اما در برخی روزها حجم معاملات بالاتری نسبت به آن به خود اختصاص می‌دهد. بایننس به عنوان بزرگترین صرافی رمز ارزی دنیا توسعه‌دهنده و حامی آن است، به همین دلیل شبیه دو رقیب دیگر خود از پشتوانه یک صرافی قدرتمند برخوردار است. چانگ پنگ ژائو، موسس و مدیر عامل صرافی Binance، مدعی است BUSD تنها استیبل کوین دارای پشتوانه فیات واقعی است و از این نظر حتی نسبت به تتر عملکرد بسیار بهتری دارد.

دای (DAI)

دای برخلاف دو گزینه قبلی و همچنین تتر، غیر متمرکز است و در تمرکز یک شرکت خاص نیست. میکردائو (MakerDAO) در سال 2015 راه‌اندازی شد و توسعه‌دهنده این استیبل کوین است، اما همانطور که از نام این سازمان پیدا است، به طور غیر متمرکز اداره می‌شود. برای ایرانیان و ساکنان سایر کشورهای تحت تحریم ایالات متحده آمریکا، که نگران مسدود شدن دارایی‌های استیبل کوین خود به خاطر متمرکز بودن آن‌ها هستند، دای بهترین گزینه به شمار می‌رود.

به منظور خرید تتر،‌ یو اس دی کوین، بایننس یو اس دی، دای و بالای 350 ارز دیجیتال دیگر می‌توانید به صرافی بیت 24 مراجعه کنید. به عنوان گوشه‌ای از ویژگی‌های آن باید به داشتن کیف پول داخلی به منظور ترید سریع و بدون کارمزد انتقال (کارمزد شبکه بلاک چین که ارتباطی به صرافی ندارد) و تسویه آنی اشاره کرد. تسویه آنی با توجه به نوسانات شدید و متعدد در بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه صرافی بیت ۲۴ در این زمینه پیشرو است.

 

آنچه دیگران می خوانند
  • محمدرضا گلزار عزادار شد؟ | گریه های محمدرضا گلزار برای کیست ؟

  • حساب سهام عدالتی ها پر شد |سود یک میلیونی سهام عدالت واریز شد

  • مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می شود؟ | خبر مهم برای بازنشستگان

  • واریز سهمیه بندی بنزین جدید | قیمت بنزین تغییر می کند؟

  • خبر فوری برای جاماندگان سهام عدالت | آخرین فرصت برای جاماندگان سهام عدالت

برچسب‌ها:

نظر شما