شناسهٔ خبر: 54144262 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خبر وزیر فرهنگ از واردات 40 میلیون دلاری کاغذ با ارز ترجیحی:

کاغذهای وارد شده با ارز ترجیحی به زودی وارد بازار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى با اشاره به اقدامات انجام شده در کاهش قیمت کاغذ گفت: امسال، علیرغم اینکه ارز ترجیحی حذف شده بود، به دستور رییس جمهور توانستیم ۴۰ میلیون دلار واردات کاغذ به واسطه ارز ترجیحی در دستور کار قرار دهیم که در روزهای آینده به بازار وارد و مستقیما به دست ناشران و مطبوعاتی‌ها می‌رسد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد افزایش قیمت کاغذ و سایر مواد اولیه تولید کتاب، گفت: در حال حاضر تولیدات داخلی کاغذ کفاف نیاز جامعه را نمی‌دهد بر همین اساس مجبور به واردات این کالای فرهنگی در دو حالت کلی هستیم؛ نخست کاغذ مورد نیاز را با ارز نیمایی وارد کرده که به قیمت بازار آزاد تمام می‌شود و یا دولت با ارز ترجیحی(دولتی) به صورت تشویقی و حمایتی اقدام به واردات آن کند.

اختصاص 40 میلیون دلار  ارز برای واردات کاغذ

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: امسال، علیرغم اینکه ارز ترجیحی حذف شده بود، به دستور رییس جمهور توانستیم ۴۰ میلیون دلار واردات کاغذ به واسطه ارز ترجیحی در دستور کار قرار دهیم که در روزهای آینده به بازار وارد و مستقیما به دست ناشران و مطبوعاتی‌ها می‌رسد، مطمئنا در تعدیل قیمت کاغذ تاثیر خواهد گذاشت.

 متولی اصلی قیمت کاغذ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه تاکید کرد: تمام اقدامات ابتدایی واردات کاغذ با همکاری بانک مرکزی صورت گرفته است و تاثیرات کلی آن را در روزهای آینده در بازار کالاهای فرهنگی همچون کتاب و مطبوعات خواهد گذاشت، ممکن است۳۰ درصد قیمت کاغذ در بهای تمام شده محصولات فرهنگی تاثیر داشته باشد؛ باقی آن به هزینه‌های جانبی نظیر دستمزد کارگران، اجاره بهای انتشاراتی و….  بستگی دارد که متناسب با افزایش قیمت سایر اقلام در جامعه افزایش یافته است که  جزئیات آن از اختیارات وزارتخانه خارج است، بنده به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد متولی قیمت کاغذ در کشور هستم.

احیای کارخانه‌های کاغذ سازی یکی از اقدامات بلند مدت وزارتخانه در جهت کنترل قیمت کاغذ است که امیدوارم با راه اندازی آنها از سال آینده نیازمند واردات این کالای فرهنگی نباشیم 

اسماعیلی با اشاره به اقدامات بلند مدت وزارتخانه در کنترل قیمت کاغذ تصریح کرد: احیای کارخانه‌های کاغذ سازی یکی از اقدامات بلند مدت وزارتخانه در جهت کنترل قیمت کاغذ است که امیدوارم با راه اندازی آنها از سال آینده نیازمند واردات این کالای فرهنگی نباشیم و به خودکفایی کامل برسیم.

بیشتر بخوانید:

تقویت دیپلماسی فرهنگی در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب

عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد تقویت دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه امسال گفت: در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال حدود ۳۲ کشور خارجى همچون لبنان، قطر، عراق، آذربایجان و…. حضور داشته و خواهند داشت که این فرصت طلایی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی خواهد بود./

پایان پیام

نظر شما