شناسهٔ خبر: 54144048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دامپزشکی اصفهان درباره بروز تب کریمه کنگو هشدار داد

اصفهان- ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان نسبت به احتمال بروز بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در این استان هشدار داد و خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه در واحدهای دامداری شد.

صاحب‌خبر -

علیرضا ادیبان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است اما دامپزشکی به دامداران توصیه می کند که نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل سمپاشی دام و جایگاه های نگهداری دام اقدام شود.

وی با بیان اینکه امکان بروز این بیماری در فصل گرم سال افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل باید مراقبت‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه لازم انجام شود اضافه کرد: تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند و تاکنون در استان شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیاز است رعایت نکات بهداشتی بویژه در افرادی که با لاشه (گوشت) ارتباط دارند جدی گرفته شود.

به گفته وی، مردم باید گوشت قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنند و در این زمینه توجه به مُهر دامپزشکی و برچسب الصاقی بر روی لاشه، رعایت نظافت و بهداشت فردی ضروری است.

وی به دامداران توصیه کرد از جداسازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دام با دست خودداری کنند.

ادیبان خاطرنشان کرد: مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز کرده و از تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

وی بیان کرد: کشتار دام و استحصال گوشت در کشتارگاه با نظارت دامپزشکی انجام و شرایط پیش سرد در این مکان ها رعایت می شود.

"تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)" یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام‌ها گسترش می‌یابد.

این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع است.

شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) بیشتر مشاهده می‌شود.

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور تبدیل کرده است.
این استان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و عرضه فرآورده خام دامی است.

نظر شما