شناسهٔ خبر: 54143821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در احداث راه ارتباطی بندرعباس لار به سمت شیراز

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی با اشاره به اینکه راه ارتباطی بندرعباس لار به سمت شیراز هم از نظر توسعه‌ای و هم از جهت جاده‌ای و تصادفات مهم است و بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده است گفت: اگر کسی آمادگی سرمایه‌گذاری داشته باشد استقبال می‌کنیم و این سرمایه‌گذاری را دولت طی چند سال بر می‌گرداند، هر ظرفیتی که به صورت خیرین و سرمایه‌گذاری مطرح شود، آمادگی هماهنگی و همکاری داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، همایش تجلیل از خیرین راهساز اداره‌کل راه‌وشهرسازی لارستان و غرب استان هرمزگان با حضور معاون وزیر راه‌وشهرسازی، فرمانداران شهرستان‌های جنوب استان فارس، شهرداران، ائمه جمعه  و جماعات تسنن و تشیع در سالن همایش‌های اداره‌کل راه‌وشهرسازی لارستان برگزار شد.

در این همایش مدیرکل راه‌وشهرسازی لارستان با برشمردن مهمترین آثار نیکوکاری، دوستی و محبت، خیروسعادت دنیوی و اُخروی، آرامش روحی و رفع مشکلات مردم و غیره گفت: احسان و نیکوکاری همت بلند و قلب رئوف می‌خواهد نه صرفا تمکن مالی.

حسن شبانی انجام کار خیر در خطه لارستان و غرب استان هرمزگان را دارای صبغه طولانی در امورات مختلف نظیر ساخت آب‌انبارها، مدارس و دانشگاه‌ها، مساجد یا مسکن محرومین دانست و افزود: در حوزه راهسازی نیز طی چند سال اخیر شاهد حضور خیرین در زمینه‌های راه‌های روستایی، فرعی و اصلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت راه‌ها موجب رونق‌بخشی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی و غیره می‌شود، تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه انجام شده با خیرین حدود 200 کیلومتر راه که در حدود 7 درصد راه‌های حوزه اداره‌کل راه‌وشهرسازی لارستان است، ساخته شده یا در حال ساخت است.

این مسئول با بیان اینکه در تفاهم‌نامه‌‌ها به صورت مشارکتی 50 درصد هزینه‌ها توسط خیرین و 50 درصد نیز توسط دولت تأمین می‌شود، خاطر نشان کرد: بیش از هزار میلیارد در قالب 20 پروژه باید هزینه شود تا تفاهم‌نامه‌های بین دولت و خیرین تحقق یابد که بعضی از این طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی 100 درصد بوده و برخی‌ از آنها هنوز شروع نشده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی لارستان با درخواست از خیرینی که متعهد به اجرای پروژه‌ها شده‌اند تا در شروع طرح‌ها سرعت لازم را به کار گیرند، ادامه داد: برای جذب اعتبارات دولتی، می‌بایست در ابتدا تعهد خیرین به سطح بیس برسد تا درخصوص تأمین قیر و آسفالت که توسط دولت انجام می گیرد، اقدام شود.

وی با اذعان به اینکه در حدود 17 هزار تُن قیر برای اجرای طرح‌ها با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان نیاز است، یادآور شد: کار علائم، خط‌کشی‌ها، نظارت و آزمایشگاه طبق تفاهم‌نامه بر عهده اداره‌کل راه‌وشهرسازی لارستان است.

شبانی با درخواست از مسئولان حاضر در جلسه خواستار تأمین اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه‌ها شد و بیان کرد: در یکی از پروژه‌ها به همت خیرین، در طول کمتر از 6 ماه، مسیر 15 کیلومتری به مرحله انجام آسفالت رسیده و این بی‌سابقه است که یک پروژه‌ای طی یک مدت کوتاه اینگونه پیشرفت داشته باشد و اگر بخواهیم همه اعتبارات راه‌های روستایی را صرف ساخت چنین پروژه‌ای کنیم، امکان‌پذیر نبود اینگونه پیشرفت داشته باشد.

نگاه مسئولان به لارستان تغییر کند/گلایه از عدم صدور مجوز فعالیت پرواز شرکت العربیه در فرودگاه لارستان

در ادامه معاون‌ استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان ظرفیت‌های منطقه جنوب فارس را بی‌نظیر دانست و اظهار داشت: اگر این ظرفیت‌ها در خطه‌ای که بنا به فرموده مقام معظم رهبری لارستان بزرگ نام‌گذاری شده است استفاده کنیم، بار بزرگی از روی دوش نظام برخواهد داشت.

داریوش دهقان با بیان اینکه در همه نقاط کشور تولید پول و ثروت داخل ایران صورت می‌گیرد اما بخشی از آن در قالب سفرهای تفریحی، خرید و واردات خودرو و تجهیزات تولید و غیره به شکل ارز از کشور خارج می‌شود، افزود: در لارستان قضیه برعکس است بدین معنی که مردم ما در آن طرف آبها با کار و تلاش پول در می‌آورند و با وارد کردن ارز به کشور، درآمد خود را در ایران صرف می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه نظام باید به ارزآوری مردم لارستان نگاه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: در جریان تحریم‌ها خیرین لارستانی در کشورهای مختلف تولید ثروت می‌کردند و در ایران هزینه می‌کردند.

نماینده عالی دولت در لارستان با اشاره به اینکه اغلب طرح‌های اجرا شده توسط خیرین راهساز به همت همین افرادی است که در خارج از مرزها کار و تلاش می‌کنند و برای کشور و منطقه خود هزینه می‌کنند، خاطر نشان کرد: در سفر مشاور اقتصادی وزیر امور خارجه به لارستان توصیه کردیم که ظرفیت‌های خارجی را وارد منطقه کنیم که من از این مسئول خواستم دفتر جذب سرمایه‌گذاران ایرانی‌های ساکن در خارج را بجای تهران در لارستان دائر کنند.

این مسئول انجام کارهای خیر را یک فرهنگ دانست و ادامه داد: وسعت انجام کارهای نیک‌اندیشانه در لارستان بسیار وسیع است بطوریکه از حمام‌سازی تا فرودگاه‌سازی را شامل می‌شود و همانگونه که مشاهده می‌شود تنها فرودگاه خیرساز کشور در لارستان است، در بحث راهسازی، ساخت‌ سالن های‌ ورزشی با کیفیت و زیبا در شهر و روستا، آموزش و درمان و غیره است.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های خیرین برخی از ما مسئولین را «لوس» کرده چراکه وقتی سراغ مدیران کل در تهران یا شیراز می‌رویم، می‌گویند شما که خیر دارید، ادامه داد: مدیران همانگونه که به سایر شهرستان‌های دیگر بودجه و امکانات می دهند که کمتر در آنجا کار خیر انجام می‌شود، به همین شکل شهرستان خیرخیز ما را ببینند.

فرماندار ویژه لارستان با تأکید بر اینکه نگاه‌های مسئولان به منطقه جنوب فارس تغییر کند، گفت: نباید نگاه‌ها به گونه‌ای باشد که در جاهایی که فشار سیاسی بیشتری دارند، بیشتر خدمات داشته شود که برای تغییر این موضع یا باید فرهنگ خیراندیشی از مردم برداشته شود که اصلا امکان‌پذیر نیست یا نگاه مسئولان تغییر کند و اگر همت مردم بلند است ما مسئولان قدم‌های بلندتری برداریم.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه ظرفیت فرودگاه لارستان بسیار زیاد است اما تعداد پروازهای موجود متناسب با ظرفیت آن نیست، تصریح کرد: شرکت معتبر هواپیمایی العربیه متقاضی برقراری پرواز از 4 فرودگاه ایران در شهرهای مشهد، تهران، شیراز و لار است که مجوز انجام پرواز به هر سه شهر به جز لار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه بنا به گفته مدیرکل فرودگاه لارستان اولین تقاضای شرکت هواپیمایی العربیه برقراری پرواز از فرودگاه لار بوده است، افزود: دو سوم و به عبارتی 70 درصد از مردم ایران که در حوزه کشورهای خلیج فارس زندگی می‌کنند از اهالی 7 شهرستان جنوب فارس هستند اما پروازهای فرودگاه شیراز فعال‌تر است.

دهقان با بیان اینکه پس از سفر اخیر رئیس جمهور به استان فارس اجرای پروژه‌های راهسازی در حوزه لارستان شاهد تحرکاتی است، گفت: جاده‌های لارستان قتلگاه‌ است و باید با سرعت بیشتر طرح‌ها پیشرفت داشته باشد چراکه در طول 24 محورهای لارستان دارای ترافیک است.

فرماندار ویژه لارستان خطاب به معاون وزیر راه خواستار انتقال این پیام شد که راه‌آهن شیراز-جهرم-لار به بندرعباس به راه‌آهن شیراز-کوار-آنتنی جهرم و قبل از جهرم به سمت داراب و اتصال به بندرعباس تغییر مسیر داده‌اند و حوزه خیر خیز لارستان را به حاشیه برده‌اند، افزود: راه‌وشهرسازی بیرم چند سال پیش افتتاح کرده‌اند اما نیاز به فعال شدن دارد.

جاده خنج به لار به بزرگراه تبدیل شود

در ادامه شیخ ابونجمی امام جمعه اهل‌سنت شهرستان خنج با تأیید سخنان فرماندار لارستان با بیان اینکه مردم خطه لارستان نیاز به معرفی ندارند و در عمل خود را ثابت کرده‌اند، گفت: مردم لارستان طلبکارند و مسئولان باید بدانند.

وی افزود: مردم در سایر مناطق در جبهه‌های نبرد با جانشان کار کردند اما مردم لارستان با جان و مالشان به دفاع پرداختند.

امام جمعه اهل‌سنت شهرستان خنج با اذعان به اینکه مردم مناطق لار، خنج، گراش و اوز اگر منازل‌شان زیباست، ابنیه‌های اداری، درمانی و آموزش آنها هم زیباست، تصریح کرد: بیشترین آمار وجود مساجد در لارستان است و کمترین آمار ساخت دولت در ایران نیز در لارستان است.

وی با تأکید بر اینکه بنا بر مستندات پرونده‌های قضایی سرقت که با مشارکت لارستانی‌ها انجام شده در برابر غیرلارستانی‌ها بسیار ناچیز است، خاطرنشان کرد: مردم لارستان شکر خود را در عمل نشان داده‌اند و خداوند هم برکت داده است چرا که در موقع خوشحالی خداوند را فراموش نکرده‌اند.

امام جمعه اهل سنت خنج با تجلیل از حمایت‌های دکتر جعفرپور نماینده سابق مردم درخصوص احداث جاده دیگ‌اشکن و همچنین تلاش‌های نماینده کنونی مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون این پروژه به مرحله آسفالت 5 کیلومتر نخست رسیده اما نیاز به رفع نواقص دارد.

وی با انتقاد به عدم وجود راه اتوبانی مناسب در محور خنج به سمت لار، گفت: انتظار می‌رود با نگاه ویژه وزارت راه و اداره‌کل راه‌وشهرسازی لارستان اقدامات لازم صورت گیرد.

وی احداث راه را یک خدمت ماندگار دانست و افزود: وقتی یک جاده احداث می‌شود تا زمانی که از آن استفاده شود خیر آن به بانی آن می‌رسد.

بودجه لازم به پروژه‌های خیرساز تزریق شود

زاهدیان رئیس انجمن خیرین راه و شهرسازی لارستان نیز راه را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت در یک منطقه قلمداد کرد و گفت: چرا که اگر دسترسی به راه هموار نباشد نمی‌توان از ظرفیت پروژه‌های عمرانی بهره‌مند شویم.

او ضمن گرامیداشت زنده یاد سید عبدالباقی مظفری‌نیاکه پیشرو در کار خیر راه و شهرسازی بود، گفت: از قدیم الایام تلاش و همت نیک اندیشانی که در زمینه راه فعالیت می‌کردند مسبوق السابقه است.

زاهدیان از مسئولان شهرستانی در خواست کرد که با توجه به قانون و اهتمام و تلاش ادامه دهندگان راهِ خیران راه و شهرسازی در این شهرستان، بزرگ‌راهی را به‌نام زنده یاد مظفری‌نیا نام‌گذاری کنند.

این مقام مسئول شهری از ائمه جماعات شهرستان لارستان خواست تا خیران را در زمینه ساخت راه و شهرسازی تشویق کنند چرا که آوردن خَیر در زمینه احداث راه سخت و دشوار شد و با توجه به هزینه گزاف کمک آن‌ها هیچ نام و نشانی از آن‌ها بُرده نمی‌شود.

رئیس انجمن خیرین راه و شهرسازی لارستان ضمن قدردانی و همراهی از اداره کل راه و شهرسازی و شرکت نفت در زمینه سوخت گفت که در این زمینه با یک سری مشکلات مواجه هستیم و از فرماندار لارستان می‌خواهیم سوخت لازم را جهت توسعه و پیشرفت پروژه راه تهیه کنند، اضافه کرد: انتظار است زمینه‌های لازم برای واردات ماشین‌آلات حوزه راهسازی برای خیرین تسهیل شود.

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در احداث راه ارتباطی بندرعباس لار به سمت شیراز

همچنین سید حسین میر شفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در این همایش با بیان اینکه مواردی که خیرین توافق‌نامه دارند با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: همیشه کار خیر این نیست که مستقیم پول نقد پرداخت کند، برخی مواقع کار خیر پای کار آوردن ظرفیت‌ها و پیگیری برخی از امور است.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی بندرعباس لار به سمت شیراز هم از نظر توسعه‌ای و هم از جهت جاده‌ای و تصادفات مهم است و بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده است، اگر کسی آمادگی سرمایه‌گذاری داشته باشد استقبال می‌کنیم و این سرمایه‌گذاری را دولت طی چند سال بر می‌گرداند، افزود: هر ظرفیتی که به صورت خیرین و سرمایه‌گذاری مطرح شود، آمادگی هماهنگی و همکاری داریم.

میرشفیع به ظرفیت فرودگاهی لارستان اشاره و تصریح کرد: ظرفیت پرواز‌های لارستان را با استفاده از هواپیمایی ملکی بدون ایجاد شرکت هوایی جدید می‌توان افزایش داد و زمینه توسعه فرودگاه لارستان را فراهم کرد.

این مسئول با بیان اینکه بنا داریم که هر کس تحت پوشش نهاد‌های حمایتی است خانه‌دار شود، ادامه داد: ما زمین و تسهیلات بانکی را تامین می‌کنیم کمک خیرین هم می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد تا در کوتاه‌ترین مدت تمام محرومین منطقه لارستان خانه‌دار شوند.

و با بیان اینکه خیرین استان هرمزگان در این زمینه ورود کنند، مسیر بندر لنگه به سمت بستک و لار ارتقا خوبی داشته است، اما می‌توانند بیشتر در این زمینه ورود کنند و از ورود خیرین به محور‌های ارتباطی مشترک که سبب رشد منطقه‌ای محور شود حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: بزرگترین پروژه خیرساز در لارستان بود که چندماه قبل یکی از خیرین با نیک‌اندیشی ۴۰۰ میلیارد تومان در یزد این عنوان را کسب کرد و امیدواریم که دوباره عنوان بزرگترین پروژه به لارستان برگردد.

به گزارش فارس، در پایان این همایش از 58 نفر از خیران لارستانی که در زمینه راه و راه‌سازی اقدام کرده بودند، تجلیل شد. 

نظر شما