شناسهٔ خبر: 54143628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در جلسه شورای امنیت؛

بلینکن، روسیه را به تهدید امنیت غذایی در جهان متهم کرد

وزیر خارجه آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران غذایی در جهان، مدعی شد که روسیه به دنبال کنترل دسترسی به شمال غربی دریای سیاه و دریای آزوف و مسدود کردن بنادر اوکراین بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فرانس ۲۴، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره امنیت غذایی در جهان که به درخواست واشنگتن تشکیل شده بود، مسکو را به استفاده از غذا به عنوان نوعی سلاح متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این باره مدعی شد که درگیری‌ها در اوکراین، تجارت دریایی در مناطق وسیعی از دریای سیاه را متوقف کرده و منطقه را برای کشتیرانی ناامن کرده است که این مسئله عرضه جهانی غذا را به خطر می‌اندازد.

بلینکن گفت این نشست که وی ریاست آن را برعهده داشت، در حالی برگزار می‌شود که جهان از گرسنگی بی سابقه‌ای که در پی تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس کرونا ایجاد شده و با شروع درگیری‌ها در اوکراین بدتر شده است، رنج می‌برد.

وی در ادامه ادعای خود افزود که نیروی دریایی روسیه از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین به دنبال کنترل دسترسی به شمال غربی دریای سیاه و دریای آزوف و مسدود کردن بنادر اوکراین بوده است، که ایالات متحده از این مسئله به عنوان تلاشی عمدی برای مسدود کردن عبور ایمن و توقف حمل و نقل یاد می‌کند.

ادعای وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه روسیه ادعاها درباره ممانعت این کشور از صادرات غلات اوکراین را رد کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: اظهارات درباره ممانعت ادعایی روسیه از صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه و کمبود تولید در بازار غلات فقط گمانه زنی است. روسیه در صادرات اوکراین مانعی ایجاد نکرده و مشکلات لجستیکی تنها به دلیل اقدامات نیروهای این کشور که بنادر دریایی خود را مین گذاری کرده بودند، ایجاد شده است.

همچنین در همین رابطه «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت این سازمان در مورد درگیری‌ها و امنیت غذایی اعلام کرده بودکه صادرات غلات اوکراین به دست کشورهای فقیر نمی‌رسد، بلکه به اتحادیه اروپا می‌رود که احتمالاً به عنوان مبلغ پرداختی برای تسلیحات ارسال شده به این کشور است.

نظر شما