شناسهٔ خبر: 54142908 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماشین سالمندی تخته گاز در حرکت است

زهرا صفری

سالخوردگی جمعیت یکی از مهم‌ترین تغییرات و چالش‌های جمعیتی و رفاهی در بسیاری از کشورهای جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در سال ۲۰۱۹ برای اولین‌بار در طول تاریخ، تعداد سالمندان جهان بیشتر از کودکان زیر پنج سال شد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ در سطح جهانی تعداد سالمندان ۶۰ ساله و بیشتر، دو برابر و سالمندان ۸۰ ساله و بیشتر، به سه برابر افزایش یابد.

در ایران هر چند در حال حاضر سالمندان ۶۰ ساله و بالاتر، کم‌تر از ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، ولی انتظار می‌رود این نسبت از سال ۲۰۳۰ به بعد با سرعت چشم‌گیری افزایش یابد، از طرفی به گفته کارشناسان ایران در آستانه سالمندی جمعیت قرار دارد و این یکی از بحران‌های جدی برای آینده کشور است.

متاسفانه با توجه به کاهش نرخ باروری، نگرانی‌ها بابت آینده در خصوص سالمندی جمعیت وجود دارد.

نرخ رشد جمعیت چهارمحال و بختیاری در شرایط بسیار وخیم قرار دارد

علی احمدی_سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، اظهار کرد: باتوجه به شرایط فعلی، طی ۲۰ سال آینده مدارس، به سرای سالمندان تبدیل خواهند شد، از طرفی در ۱۵ سال آینده جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند، این در حالیست که برخی کشورهای همسایه جمعیت آن‌ها جوان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آینده نیروی کار نخواهیم داشت، افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که نرخ رشد جمعیت افزایش یابد، برای پنجره جمعیتی ۱۵ سال فرصت داده شده تا این نرخ افزایش یابد حال آنکه فرصت طلایی هشت ساله از دست رفته و تنها هفت سال نقره‌ای زمان باقی مانده تا نرخ رشد جمعیت افزایش پیدا کند.

احمدی با تاکید بر اینکه نرخ رشد جمعیت چهارمحال و بختیاری از متوسط کشوری پایین‌تر است، تصریح کرد: این استان جزو چهار یا پنج استان رده آخر است یعنی در شرایط بسیار وخیم قرار دارد که اگر به چاله جمعیتی بیفتد ۱۵۰ سال زمان می‌برد تا بتواند از این چاله نجات پیدا کند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: باید از هم‌اکنون برای نسل‌های بعد برنامه‌ریزی‌ و مشارکت لازم صورت گیرد، زیرا اگر اقدامی انجام نشود خیانت بزرگی به این سرزمین و نسل‌های آینده خواهد شد.

وی در خصوص صیانت از قانون جمعیت، بیان کرد: دستگاه‌های مختلفی مکلف به اجرای آن هستند، البته در دهه ۶۰ برنامه‌های پرقدرت و اشتباهی در مساله تنظیم خانواده اجرا شد که باید با همان شدت و دقت با جلب مشارکت مردم و وظایفی که برعهده دستگاه‌های اجرایی است مطالبه‌گری انجام شود و به فرمان بسیار به‌جا، به‌موقع و ارزشمند مقام معظم رهبری لبیک گوییم و بتوانیم این قانون را جاری و ساری کنیم.

براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، طبق نتایج سرشماری سال ۹۵، ۸.۷ درصد جمعیت استان را سالمندان یعنی سنین بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، از طرفی در سرشماری انجام‌شده جمعیت رده سنی ۲۰ تا ۵۵ ساله استان  ۵۱۷ هزار و ۱۸۶ نفر است.

طبق نظر کارشناسان، برای اجرای قانون جوانی جمعیت علاوه بر مسائل اقتصادی و اشتغال باید به سکونتگاه‌ها توجه صورت گیرد، زیرا ظرفیت سکونتگاه‌های استان تکمیل بوده و اجرای چنین قانونی نیازمند برنامه‌ریزی جامع است.

انتهای پیام

نظر شما