شناسهٔ خبر: 54127562 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تجربه سال‌های قبل امسال به درد مجیدی خورد

مهدی پاشازاده: امسال هر چیزی که استقلال داشت را پرسپولیس نداشت!

مهدی پاشازاده، پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: تجربیات سال‌های قبل امسال به درد فرهاد مجیدی خورد و بسیار بهتر از قبل بود.

صاحب‌خبر -

سپهر ستاری: لیگ بیست و یکم برای استقلال سرنوشت شیرینی به دنبال داشت و آبی‌های پایتخت پس از سال‌ها ناکامی توانستند با فرهاد مجیدی به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. قهرمانی این فصل در شرایطی رقم خورد که شاگردان مجیدی از همان هفته‌های ابتدایی با بردهای متوالی صدرنشین شدند تا پایان صدر را حفظ کردند. مهم‌ترین فاکتور استقلال در این فصل استحکام دفاعی عالی و گل نخوردن بود که کمک کرد تیم مجیدی 27 هفته بدون شکست را تجربه کند. مهدی پاشازاده، پیشکسوت باشگاه استقلال در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص این قهرمانی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

استقلال بعد از چند سال ناکامی بالاخره موفق به کسب عنوان قهرمانی شد!

اتفاق بسیار خوبی بود؛ تمام هواداران از این قهرمانی که چند هفته مانده به پایان رقابت‌ها به دست آمد خوشحال هستند و مهم نام استقلال و خوشحالی طرفداران است. دست تمام کسانی که در این قهرمانی نقش داشتند درد نکند.

به نظر شما چه فاکتورهایی باعث شد استقلال امسال این قهرمانی مقتدرانه را به دست بیاورد؟

خیلی چیزهای مختلفی وجود داشت. مدیریت، کادر فنی، همدلی و یکدل بودن بازیکنان، حضور بازیکنان باکیفیت همه در این موضوع دخیل بود.

یکی از نکات اصلی استقلال شرایط دفاعی فوق‌العاده و کم گل خوردن بود. شما هم خودتان مدافع بودید؛ استقلال چطور به این نظم و استحکام دفاعی رسید؟

چند دلیل برای این عملکرد دفاعی فوق‌العاده وجود دارد. ساختار دفاعی تیم بسیار خوب بود، نفرات دفاعی عملکرد خوبی داشتند. دروازه‌بان تیم یکی از ستون‌های اصلی گل نخوردن تیم بود که سال بسیار خوبی داشت. یک دلیل دیگر هم کلا وجود دارد که لیگ ما مهاجم‌های خوبی ندارد و تیم‌ها خیلی هجومی بازی نمی‌کنند. اکثر بازی‌ها کم‌گل است و کمتر شد یک بازی ۳-۴ گل داشته باشد.

نکته مهم در عملکرد دفاعی استقلال ساختار بسیار خوب است. حتی وقتی سیاوش یزدانی و مرادمند جدا شدند هم مشکلی پیش نیامد و نفرات جایگزین به خوبی جای آن‌ها را پر کردند.

تیمی که شخصیت پیدا می‌کند و گل نمی‌خورد و برنده می‌شود باید هم ساختار درستی داشته باشد و این را در استقلال این فصل به خوبی مشاهده کردیم و از ابتدای فصل تا آخر ادامه پیدا کرد.

فرهاد مجیدی ذهنیت برنده بودن را به استقلال برگرداند و شخصیت این تیم بعد از چند سال طوری بود ک در تمام دیدارها تا لحظه آخر برای برد تلاش می‌کرد. حتی نباختن استقلال هم از همین می‌آمد.

دقیقا همین‌طور است. تیمی که این شخصیت را داشته باشد از نظر روحی و روانی هم نسبت به تیم‌های حریف برتری پیدا می‌کند. امسال این اتفاق برای استقلال رخ داد و کلا کار تیمی خیلی خوبی انجام شد.

مهدی پاشازاده: امسال هر چیزی که استقلال داشت را پرسپولیس نداشت!

در طول فصل منتقدان مجیدی می‌گفتند استقلال زیبا بازی نمی‌کند. شما با این قضیه موافق هستید؟ آیا اصلا مهم است که تیم زیبا بازی کند یا صرفا برد تحت هر شرایطی اولویت دارد؟

این هم یک مدل است. مگر همه تیم‌ها زیبا بازی می‌کنند؟ من خیلی نمی‌توانم در این مورد توضیح بدهم. این یک مدل بود و تصمیمی که کادر فنی گرفت و در نهایت هم جواب داد. مهم این بود که بعد از حدود ۱۰ سال قهرمان شدیم. چند سال دیگر کسی یادش نمی‌آید چه تیمی با چه شیوه بازی قهرمان شد چرا که مهم خود قهرمانی است. ضمن آن که دفاع خوب و کم گل خوردن هم یک هُنر است که تیم فرهاد مجیدی داشت.

استقلال در طول تاریخ هیچوقت دو سال متوالی موفق به قهرمانی نشده و اغلب سال‌ها پس از قهرمانی شاهد از بین رفتن تیم بودیم. الآن باید چه کاری کرد تا اتفاقات سال‌های قبل رخ ندهد و این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد؟

مدیریت و کادر فنی از همین الآن باید آماده فصل بعد شوند. باید کمیته‌ای داشته باشیم که نوع قرارداد بازیکنان و مدت آن را مشخص کند و قانون‌گذاری انجام شود. اینکه مثلا در این پست سال بعد بازیکن می‌رود از قبل جانشین انتخاب شده باشد و نفرات دیگر را زیر نظر بگیرد. این کار در همه تیم‌های دنیا انجام می‌شود و تیم‌های موفق می‌دانند چه خریدهایی انجام دهند و برای سال بعد چه تصمیم‌هایی بگیرند.

در ایران هیچوقت برای این چیزها برنامه‌ریزی درستی صورت نمی‌گیرد و تیم‌ها حتی مدیر ورزشی هم ندارند!

بله متاسفانه در تیم‌های ایرانی به این مسائل توجه نمی‌شود.

ولی الان استقلال آرامش خوبی دارد و مدیران باشگاه فرصت این را دارند که به این مسائل بیشتر فکر کنند تا موفقیت استقلال ادامه‌دار شود.

دقیقا. مدیر ورزشی هم برای انجام همین کارهاست. سیاست باشگاه را طرحی می‌کند و با مدیریت و کادر فنی هماهنگی دارد.

موضوعی که در مورد فراد مجیدی وجود داشت این بود که بعضی اوقات در مصاحبه‌های خود تند می‌رفت ولی امسال در این قضیه خیلی بهتر از قبل عمل کرد.

تجربه در کار مربیگری بسیار مهم است. همه آدم‌ها اشتباه می‌کند و آقای مجیدی هم از این قاعده مستثنی نیست ولی تجربیات سال‌های قبل امسال به دردش خورد و بسیار بهتر از قبل بود.

به نظر شما بهترین بازیکنان استقلال نقش مهمی در قهرمانی داشتند چه کسانی بودند؟

اگر بخواهیم ۳-۴ نفر را اسم ببریم به نظرم حسین حسینی نقش زیادی داشت. یزدانی در نیم فصل اول عالی بود. مهدی مهدی‌پور در میانه زمین به تیم نظم داد و یامگا هم در خط حمله بهترین مهره هجومی بود. در کنار این‌ها امیرحسین حسین‌زاده به نظرم پدیده لیگ بود.

در خصوص نقش گابریل پین به خصوص در استحکام دفاعی استقلال هم خیلی صحبت می‌شود.

هیچ چیزی بی‌دلیل اتفاق نمی‌افتد. پین نشان داد کارش را بلد است و ساختار دفاعی خوبی برای استقلال درست کرد.

در سال‌های قبل می‌دیدیم کادر فنی و مدیریت اختلاف داشتند ولی امسال مجیدی و آجورلو رابطه خوبی داشتند و مدیریت هم از مجیدی حمایت خوبی کرد.

خب این تجربه و مدیریت آقای آجورلو بود که این اتفاق خوب رخ داد. یکی از ارکان اصلی ایشان بود که با حمایت و مدیریتش خیلی سعی کرد تیم وارد حاشیه نشود و مزدش را هم گرفت.

آجورلو باعث شد کادر فنی دیگر دغدغه‌ای جز مسائل فنی نداشته باشد.

باید هم همینطوری باشد. غیز از این درست نیست. در یک خانواده نمی‌شود پدر و مادر اختلاف داشته باشند و بچه درس‌خوان شود!

مهدی پاشازاده: امسال هر چیزی که استقلال داشت را پرسپولیس نداشت!

یکی از نکات مهم این فصل رابطه خوب مجیدی با بازیکنان و همدلی داخل تیم بود.

همه این‌ها روی قهرمانی تاثیرگذار است و اگر غیر این بود استقلال به اینجا نمی‌رسید.

پرسپولیس را امسال چطور دیدید؟ پس از چند سال قهرمانی این فصل ناکام ماندند و شرایط خوبی نداشتند.

هر چیزی که استقلال داشت را امسال پرسپولیس نداشت! یعنی دیدیم همدلی نبود و کادر فنی در چند مقطع بازیکنان را کنار گذاشت. بین مدیریت و کادر فنی رابطه خوبی نبود و مدیریت چند بار تغییر کرد و کلا اتفاقاتی که در سال‌های قبل برای استقلال می‌افتاد امسال سر پرسپولیس آمد. معلوم شد تیم‌ها با چه اتفاقاتی نابود می‌شوند.

اعضای باشگاه پرسپولیس در طول فصل چند بار از این گفتند که اراده به قهرمانی استقلال است. کلا با این نظرات و صحبت‌ها موفق هستید؟

این‌ها برای کسانی است که فوتبال را نمی‌فهمند. اگر اراده بود پس در پنج سال قهرمانی آن‌ها هم تاثیر داشت؟ نه فوتبال است و عوامل زیادی تاثیرگذار است. خیلی اتفاقات می‌افتد تا یک تیم افت کند. الآن بارسلونا افت کرده پس اراده به این است که رئال قهرمان شود؟ کار درست، برنامه‌ریزی، نبود اختلاف و ... همه تاثیر دارد.

یعنی شما همه چیز را داخل زمین می‌بینید؟

حتما ممکن است یک سری اتفاقات خارج زمین هم رخ دهد ولی اینگونه نیست که فقط آن‌ها تعیین‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ 251

نظر شما