شناسهٔ خبر: 54127332 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا؛ عواقبت یک قانون یا بی قانونی

خشونت‌هایی که در روز‌های گذشته در آمریکا شاهد آن بودیم شاید بتواند یکی از عواقب سال‌ها کشمکش میان مقامات این کشور با لابی‌های اسلحه سازی باشد.

صاحب‌خبر -

درگیری‌های مسلحانه روز‌های گذشته در مناطق مختلف آمریکا که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور شد تنها بخشی از تصاویریست که می‌تواند نشان دهنده تاثیرات متقابل تفکرات سیاسی و لابی گری‌های سرمایه داران و کمپانی‌های بزرگ اسلحه سازی در زمینه استفاده از سلاح گرم و خرید و فروش اسلحه‌های جنگی در آمریکا باشد.

شهردار شیکاگو این هفته اعلام کرد در تعطیلات روز‌های پایانی هفته در این ایالت بیش از ۳۳ تفر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که از این تعداد ۵ نفر از آن‌ها جان باختند. یکی از موارد در همین روز‌های گذشته تیراندازی در یک مرکز خرید در محله‌ای در نیویورک بود که پسری ۱۸ ساله با ایدئولوژی خودبرتر بینی نژادپرستانه به سمت مردم که اغلب از سیاه پوستان بودند شلیک کرد و حداقل ۱۰ نفر از آن‌ها را کشت و حدود ۲۰ نفر را راهی بیمارستان کرد.

روزنامه گاردین پس از بررسی حوادث اخیر در آمریکا و خشونت‌های مسلحانه چند روز گذشته می‌نویسد: این چیزی جز نمایش حقیقی ناتوانی مجریان قانون، سیاستمداران منتخب، رهبران مذهبی و کمپانی‌های اسلحه سازی برای سامان دادن به این وضعیت نیست.

در ادامه گزارش این روزنامه می‌خوانیم: آمریکا عملاً سالهاست برای جلوگیری از تکرار حوادثی این چنینی و جلوگیری از کشتار‌های مردمش به وسیله سلاح‌های گرم ناتوان شده و به نظر می‌رسد مقامات ارشد دیگر تلاشی در خور در محافل قانونی برای وضع محدودیت‌هایی در این زمینه نمی‌کنند.

به گفته روزنامه گاردین، نیویورک به ظاهر یکی از چندین ایالتی است که در سال‌های اخیر قوانین به اصطلاح "پرچ قرمز" را برای استفاده از سلاح‌های گرم وضع کرده، اما این قوانین کاملا جنبه داخلی دارند و هرگز نتوانسته اند با اجماع با مقامات ارشد آمریکا و مدیران کمپانی‌های بزرگ سلاح‌های گرم قوانینی مشخص برای توقف استفاده از اسلحه و یا حتی محدود کردن خرید و فروش آن در میان مردم عادی برسند.

گاردین در گزارش خود می‌نویسد: کریستوفر رای، رییس پلیس فدرال آمریکا سال گذشته رسماً اعلام کرد آمریکا با یک تهدید تروریسم داخلی مواجه است. افراط گرایان سفیدپوست با انگیزه‌های نژادپرستانه در طول سال‌های اخیر مسئول یکی از مرگبارترین صحنه‌های تیراندازی و کشتار در داخل خاک آمریکا بوده اند.

در گزارش پلیس فدرال آمریکا همچنین آمده است: در سال‌های گذشته حملات مسلحانه و کشتار آمریکایی‌ها به دست عوامل داخلی اغلب با نگاهی نژادپرستانه به شدت افزایش داشته است.

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا؛ عواقبت یک قانون یا بی قانونی

گاردین در گزارش اخیر خود می‌نویسد: یک گزارش طبقه بندی شده محرمانه از جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال گذشته هشدار داده که افراط گرایان خشن با انگیزه نمایش نارضایتی‌های سیاسی و نفرت‌های نژادپرستانه خود به تهدیدی "جدی" برای جامعه آمریکا تبدیل شده اند.

کاخ سفید در ماه مارس سال جاری اعلام کرد بودجه پلیس فدرال را تا سقف ۳۳ میلیون دلار برای انجام تحقیقات در زمینه تروریسم داخلی افزایش داده است.

سی ان ان هم پس از اخبار روز‌های گذشته در مورد تیراندازی‌های مختلف در مناطقی از آمریکا در گزارشی تلاش کرده واقعیت این معظل در داخل آمریکا را آشکار کند.

در این گزارش آمده است: ما در ۵ دهه اخیر شاهد افزایش نگرانی لایه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در داخل آمریکا در مورد افزایش خشونت‌های مسلحانه هستیم، بی انکه اقدامی در خور در این زمینه انجام شده باشد. آمریکا همیشه بر این ایده استوار بوده که رفتار‌های ناهنجار را افراد ناهنجار در جامعه انجام می‌دهند. ولی آیا واقعا موضوع به همین سادگی است؟

سی ان ان در ادامه می‌نویسد: نرخ کشتار با اسلحه‌های جنگی رد آمریکا بسیار بالاتر از هر کشور ثروتمند دیگری در جهان است؛ این مشکل به طور خاص در جوامع مربوط به رتگین پوستان به ویژه سیاه پوستن آفریقایی تبار بسیار واضح است. این یعنی در طول نزدیک به ۵۰ سال مقامات آمریکا نتواسنته اند راه حلی عملی برای این مشکل واضح در داخل کشورشان پیدا کنند.

سی ان ان علت این موضوع را در دو محور اصلی خلاصه می‌کند. در این گزارش می‌خوانیم: آنچه واضح به نظر می‌رسد این حقیقت است که فقر و در دسترس بودن آسان سلاح‌های گرم و عمدتاً جنگی برای مردم اصلی دو دلیل اصلی برای افزایش روز افزون خشونت در جامعه آمریکاست که نزدیک به نیم قرن است از لیندون جانسون تا جو بایدن نتوانسته اند کاری برای آن انجام دهند.

سی ان ان در گزارش اخیر خود می‌گوید که حل این معضل امروز در داخل آمریکا به هیچ عنوان برای کوتاه مدت امکان پذیر نیست. این مشکل را باید طرحی بلندمدت در نظر گرفت و ریشه‌های مختلف آن را بررسی و یکی یکی راه حل برای آن‌ها ارائه داد.

سی ان ان در بخشی از این گزارش با عنوان "خشونت آنچه شما تصور می‌کنید نیست" می‌نویسد: علی رغم نظریه‌های مختلفی که برای این موضوع در داخل آمریکا مطرح می‌شود مشکل اصلی خانواده‌های آمریکایی در ارتباط با خشونت‌های مسلحانه خود اسلحه است سایر نظریه‌ها در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

تحقیقات گسترده در مراکز امنیتی آمریکا نشان می‌دهد در داخل این کشور تقریباً از هر ۱۰ قتل در سال ۲۰۲۰، ۸ قتل مربوط به استفاده از سلاح‌های گرم بوده است.

سی ان ان در گزارش خود به وضوح می‌گوید: این خشونت‌های مسلحانه برخلاف آنچه مقامات آمریکا تلاش می‌کنند نشان دهند نتیجه اختلاف بین باند‌های مواد مخدر و یا افراط گرایان منطقه‌ای نیست. دلیل اصلی این مشکل نوع نگاه و میزان سودی است که در طول دهه‌ها مقامات آمریکا از طریق لابی با کمپانی‌های اسلحه سازی به جیب زده اند. سی ان ان می‌نویسد: برعکس تصور عموم آمریکا برای تمام این صحنه‌ها سالهاست برنامه ریزی کرده و شاید دور از ذهن نباشد اگر بگوییم برای کنترل آن هیچ برنامه ریزی مشخصی ندارد و در تمام این سیاست‌ها عمدی آشکار دیده می‌شود.

مقاومت شرکت‌های بزرگ اسلحه سازی، مخالفت احزاب سیاسی و وضع نشدن قوانینی مشخص برای خرید و فروش سلاح گرم در دهه‌ها و عموماً در سال‌های اخیر موضوعیست که شاید نظر بسیاری در داخل و خارج آمریکا را به خود جلب کرده است.

تحلیل‌های موجود در رسانه‌های غربی که در بالا به نمونه‌های مختصری از آن اشاره شده همگی بر این اصل اتفاق نظر دارند که این سال‌ها به نفع هیچ کدام از طرف‌های آمریکا از جمله بانیان اسلحه سازی و مقامات ارشد دولتی و احزاب سیاسی نبوده که قانونی برای محدویت کردن و یا حتی قانون‌مند کردن استفاده از سلاح گرم در داخل آمریکا وضع کنند.

 

نظر شما