شناسهٔ خبر: 54126809 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نگاهی به هفت مسابقه امروز لیگ برتر

نفس‌های آخر

یک روز بعد از برگزاری اولین مسابقه این هفته بین نساجی و هوادار، امروز پرونده هفته بیست و هشتم لیگ برتر ایران بسته خواهد شد. در این لیگ دیگر نبردی برای قهرمانی وجود ندارد و سرنوشت تیم قهرمان روشن شده اما همچنان دیدارهای این هفته حساس و تماشایی به نظر می‌رسند. نبرد برای ایستادن روی سکوی دوم و همچنین تلاش برای بقا و یا حداقل رقم زدن یک پایان خوب، به دیدارهای این هفته جذابیت می‌بخشد. دیدارهایی که خوشبختانه با حضور تماشاگرها برگزار خواهند شد و این مساله کمک شایانی به جذابیت‌شان خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

آریا طاری

تراکتورسازی-پرسپولیس؛ برای زنده ماندن!

باورکردنی نیست اما در  فاصله سه هفته به پایان لیگ برتر، تراکتور روی کاغذ احتمال سقوط را احساس می‌کند. اگر این تیم در هر سه مسابقه باقی‌مانده شکست بخورد و فجر در سه بازی و نفت مسجدسلیمان در دو بازی پیروز شوند، تیم تبریزی راهی رقابت‌های لیگ یک خواهد شد. البته این احتمال بسیار کم است اما نمی‌توان آن را به طور کامل نادیده گرفت. همین که تیم پرطرفدار شهر تبریز در این رده قرار گرفته، به خودی خود فاجعه‌بار به نظر می‌رسد. این بازی، نبردی بین دو تیم پرطرفدار و بدون جام این فصل خواهد بود. مسابقه‌ای که انتظار می‌رود با استقبال ویژه‌ای از سوی سکوهای یادگار امام همراه شود و جمعیت بسیار زیادی را به استادیوم بکشاند. تنها انگیزه پرسپولیس یحیی برای این مسابقه، تلاش برای حفظ سکوی دوم لیگ برتر خواهد بود. رده‌ای که برای قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر، اصلا دوست‌داشتنی به نظر نمی‌رسد. با این وجود آنها نمی‌خواهند این جایگاه را نیز از دست بدهند و آن را در هفته‌های باقی‌مانده به سپاهان تقدیم کنند.

 

سپاهان-شهرخودرو؛ بالا و پایین دنیا!

امروز روز بسیار مهمی برای فوتبال مشهد است. چراکه شهرخودرو در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته و یک لغزش دیگر، امیدهای این تیم برای ماندن در لیگ را تباه خواهند کرد. اگر تیم سیدعباسی امروز روبه‌روی سپاهان شکست بخورد و نفت مسجدسلیمان حریفش را شکست بدهد، داستان این تیم و لیگ برتر دیگر رسما به پایان خواهد رسید. تیمی که همین چند سال قبل مدعی بردن لیگ برتر بود و حتی اولین سهمیه آسیایی تاریخ فوتبال مشهد را جشن گرفت، حالا به همین سادگی در معرض نابودی قرار دارد و اگر به لیگ یک برود، احتمالا به سرنوشت ابومسلم دچار خواهد شد. تنها راه پیش روی شهرخودرو، گرفتن همه امتیازهای نبرد امروز است. آن‌وقت شاید این تیم بتواند به معجزه‌ای در هفته‌های آخر امیدوار باشد. حریف امروز آنها اما اصلا حریف ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. سپاهان بعد از شکست دادن پرسپولیس، جان تازه‌ای گرفته و حالا رده دوم جدول رده‌بندی لیگ را می‌خواهد. محرم و تیمش که فصل گذشته نایب‌قهرمان شدند، حالا دوباره به دنبال تکرار این عنوان هستند و می‌خواهند فصل را در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به صدر جدول تمام کنند.

 

پیکان-فولاد؛ یک برخورد تاکتیکی

بین این دو تیم در جدول لیگ برتر فقط دو رده فاصله وجود دارد اما تفاوت امتیازی آنها هشت امتیاز است. موضوعی که تا حدودی برای فولاد در مسیر قرار گرفتن بین 6 تیم بالای جدول، حاشیه امن به وجود می‌آورد. فولادی‌ها هفته گذشته نمایش خوبی روبه‌روی استقلال نداشتند و نتیجه را به این حریف واگذار کردند. دریافت دو گل در استادیوم خانگی و شکست خوردن در اهواز، اتفاقی است که به ندرت برای جواد نکونام و تیمش رخ می‌دهد. ماجرایی که حالا آنها را با یک زخم بزرگ و یک انگیزه قابل توجه به دیدار با پیکان می‌فرستد. تیم مجتبی حسینی هفته قبل در آخرین لحظات برتری را از دست داد. جالب است بدانید که در پنج مسابقه این فصل، پیکان در آخرین لحظات برد را با تساوی عوض کرده است. اگر این باشگاه کمی بهتر بردهایش را حفظ می‌کرد و در آخرین لحظات گل نمی‌خورد، حالا در جدول بالاتر از فولاد دیده می‌شد. در بازی رفت این دو تیم البته اتفاق کاملا متفاوتی رقم خورد. در آن بازی، این فولاد بود که گل اول مسابقه را زد و در آستانه برتری در نبرد بود اما در آخرین لحظات، گل تساوی را از پیکان دریافت کرد تا سه امتیاز آن مسابقه را با یک امتیاز عوض کند. این بازی به لحاظ شرایط جدولی، حساس به نظر نمی‌رسد اما نبرد نکو و مجتبی حسینی بدون شک، یک نبرد جذاب و تاکتیکی خواهد بود.

 

گل گهر سیرجان-نفت مسجدسلیمان؛ امیدوار به پایان

چند نتیجه خوب در هفته‌های گذشته، مسجدسلیمانی‌ها را به ماندن در لیگ برتر امیدوار کرده است. این تیم بعد از هفته بیست و دوم، دیگر شکست نخورده اما در پنج مسابقه اخیرش، فقط یک بار برنده بوده است. با این وجود آنها سه امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارند و همچنان سرنوشت در دستان خودشان است. شاگردان مهاجری در جدال این هفته کار دشواری روبه‌روی شاگردان امیر قلعه‌نویی خواهند داشت. این فصل برای امیر و تیمش به عجیب‌ترین شکل ممکن سپری شده است. آنها شروع بسیار خوبی در لیگ بیست و یکم داشتند اما بعد از ماجرای بایناما، دیگر به شرایط عادی برنگشتند. تنها ماموریت مهم این تیم در هفته‌های باقی‌مانده، تلاش برای حفظ کردن رده چهارم لیگ برتر است. برای تیمی که هنوز زمان زیادی از صعودش به رقابت‌های لیگ برتر سپری نشده، این یک دستاورد جالب توجه به نظر می‌رسد. هرچند که بعد از خریدهای تابستانی گل گهر، انتظارها از این تیم کمی بیشتر بود اما چهارم شدن با وجود از دست دادن هفت امتیاز انضباطی، یک موفقیت مهم برای این باشگاه به شمار می‌رود. گل گهری‌ها امروز روبه‌روی حریفی قرار خواهند گرفت که برای ماندن در لیگ برتر، دست به هر کاری می‌زند.

 

صنعت نفت-مس رفسنجان؛ به لپ تاپ رحم کن!

بعد از شکست هفته گذشته در اراک، علیرضا منصوریان با عصبانیت شدید به سالن کنفرانس خبری رفت و هرچه فریاد داشت بر سر لپ تاپ اعضای کادر فنی زد. او به شدت به داوری این مسابقه معترض بود و اعتقاد داشت که کمک داورها در جریان هر دو تصمیم کلیدی بازی دچار اشتباه شده‌اند. او و تیمش حالا در آبادان از یکی از تیم‌های غافلگیرکننده این فصل لیگ برتر میزبانی خواهند کرد. مس با محمد ربیعی تیم ششم جدول است و حتی نیم‌نگاهی برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر رقابت‌های این فصل دارد. نفت اما در رده یازدهم جدول رده‌بندی لیگ قرار گرفته است. هرچند که در آن بخش از جدول، امتیازها به شدت فشرده به نظر می‌رسند و یک برد، می‌تواند شرایط به مراتب بهتری برای این تیم بسازد. نفت بعد از مدت‌ها در بازی امروز تماشاگر خواهد داشت و این اتفاق بسیار مهمی برای برزیلی‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. آنها آماده‌اند تا با تسخیر دوباره سکوها، حمایت‌شان را از باشگاه نشان بدهند و دوباره پشت تیم محبوب‌شان بایستند.

فجرسپاسی-ذوب‌آهن؛ کاکوها و تقلای ماندن

تیم مهدی تارتار هفته گذشته با یک ضربه بزرگ روبه‌رو شد. آنها به سختی توانستند در آخرین لحظات دروازه تراکتور را باز کنند اما کمک داور با یک اشتباه مهلک، این گل را مردود اعلام کرد و دو امتیاز را از ذوب گرفت. تارتار و تیمش این هفته با یکی از پرانگیزه‌ترین تیم‌های لیگ برتر روبه‌رو می‌شوند. تیمی که هر طور شده می‌خواهد خودش را از منطقه سقوط نجات بدهد. فجر سه امتیاز با نزدیک‌ترین تیم خارج از منطقه سقوط فاصله دارد و این مساله کار را برای ماندن شیرازی‌ها در لیگ دشوار خواهد کرد. از یاد نبریم که آنها از شروع فصل تا امروز هرگز حتی امکانات حداقلی برای ماندن در رقابت‌های لیگ برتر نداشتند.

 

استقلال-آلومینیوم؛ تهران آبی می‌شود!

و سرانجام جذاب‌ترین نمایش هفته، در تهران رقم می‌خورد. جایی که دو کاپیتان سابق استقلال در قامت سرمربی با هم روبه‌رو خواهند شد. دو مربی جوان که در این فصل عملکرد خوبی داشته‌اند. فرهاد با استقلال قهرمان لیگ برتر شده و رحمتی تیمش را به فینال جام حذفی رسانده است. آبی‌ها بعد از قهرمانی لیگ در حضور هواداران‌شان به دنبال حفظ رکورد بی‌شکستی در این فصل خواهند بود. برای آلومینیوم هم هیچ چالشی جذاب‌تر از تلاش برای شکست دادن این حریف و تحمیل اولین باخت فصل به استقلال وجود نخواهد داشت. این یک بازی بسیار تماشایی و یک رقابت هیجان انگیز در آزادی خواهد بود.

 تنها انگیزه پرسپولیس یحیی برای این مسابقه، تلاش برای حفظ سکوی دوم لیگ برتر خواهد بود. رده‌ای که برای قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر، اصلا دوست‌داشتنی به نظر نمی‌رسد 

سپاهان بعد از شکست دادن پرسپولیس، جان تازه‌ای گرفته و حالا رده دوم جدول رده‌بندی لیگ را می‌خواهد. محرم و تیمش که فصل گذشته نایب‌قهرمان شدند، حالا دوباره به دنبال تکرار این عنوان هستند

 

نظر شما