شناسهٔ خبر: 54126421 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اشتغالزایی بانوان جهادگر در دل روستا

حمایت از مشاغل خانگی همچون برپا کردن دار قالی، تولید سرکه سیب، خشک کردن محصولات باغی و بازاریابی برای محصولات آنها مهم ترین رویکردجهادگران مراغه‌ای برای بانوان روستایی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- معصومه درخشان- گروه جهادی حضرت صدیقه کبری( س) در شهرستان مراغه یک گروه جهادی بانوان است که اساس تشکیل آن از دیدار خانواده یک شهید رقم خورد.

 حالا یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های این گروه جهادی توانمندسازی زنان روستایی است. حمایت از بانوانی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند. این مشاغل خانگی ممکن است برپا کردن دار قالی، تولید سرکه سیب، خشک کردن محصولات باغی و بازاریابی برای محصولات آنها باشد.

توانمندسازی بانوان روستایی رسالت اصلی جهادگران

زهرا جاویدپور مسوول گروه جهادی بانوان حضرت صدیقه کبری(س)  در مورد فعالیت‌های این گروه جهادی به خبرنگار فارس در تبریز گفت: در حال حاضر در روستای " خرما زرد" بیشتر در موضوع توانمندسازی بانوان تلاش می کنیم. صحبت و مشاوره در مورد ایمنی شغلی یکی از محورهای این توانمندسازی است. یکی از اعضای گروه جهادی خانم حلیمه رزمی دکترای کشاورزی در جلسات متعدد در مورد ایمنی شغلی صحبت کرده و جلسات مشاوره برگزار کرده‌اند در زمان بروز حادثه هنگام انجام کار چه اقداماتی لازم است.

وی افزود: با توجه به نقش دوگانه زنان روستایی در خانواده و اقتصاد، نگرانی‌های زیادی در خصوص مشکلات ایمنی و بهداشت شغلی زنان وجود دارد. محیط کار کشاورزی همانند سایر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی عوامل زیان اور کاری دارد که سلامت شاغلان این بخش را به خطر می‌اندازد. وجود آسیب‌های شغلی کشاورزی و نبود بیمه مناسب برای شاغلان بخش کشاورزی، متخصصان بهداشت کار را ناگزیر می‌سازد تا بخش عظیمی از این چالش را از طریق ارتقای فرهنگ بهداشت و ایمنی کشاورزان حل کنند. 

این بانوی جهادگر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان مراغه به عنوان قطب کشاورزی در کشور و منطقه مطرح است داشتن محصولات کشاورزان سالم از اهمیت بسزایی برخوردار است. چنین موقعیتی ایجاب می کند تا به اموزش ایمنی شغلی و حرفه ای کشاورزان و روستاییان جایگاه ویژه‌ای اختصاص داده شود.

 

بنابراین  گروه جهادی صدیقه کبری( س)  در اردوی جهادی خود در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ بخشی از پتانسیل اردوی جهادی را به آموزش ایمنی شغلی به بانوان روستای خرما زرد اختصاص داد. در این اردوی جهادی، اموزش های ایمنی شغلی توسط خانم دکتر حلیمه رزمی، متخصص ترویج و آموزش کشاورزی، به ۴۳ نفر از بانوان روستا ارائه گردید.

  توانمندسازی بانوان در روستا/از قالی بافی تا کوزه گری

یکی دیگر از زمینه‌های توانمندسازی بانوان روستایی آموزش قالی بافی است که صفر تا ۱۰۰ این کار توسط کارشناسان آموزش داده می‌شود. در این زمینه کارگاه‌های آموزشی یک روزه برگزار می‌شود البته اکثریت بانوان با قالی بافی آشنا هستند ولی این کارگاه‌های آموزشی برای بیان جزئیات و به عبارتی فوت کوزه‌گری آن برگزار می‌شود و اتفاقا نکات کاربردی خوبی بیان می‌‍شود. بعد از بیان جزییات و ریزه کاری‌ها بانوان پادری دستباف می‌بافند. بافت پادری چون هزینه و سرمایه اولیه نسبتا کمتری ( ۸۰۰ هزار تومان) می‌خواهد با استقبال خوبی مواجه است. 

طرح توانمندسازی بانوان روستایی در زمینه قالی بافی طرحی است که با همکاری گروه جهادی "متعلمان گمنام"، گروه جهادی" زندگی سازان" و با کمک و همیاری بنیاد علوی اجرا می‌شود.

جاویدپور ادامه داد: همکاری این سه گروه جهادی به این صورت است که معرفی زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست بر عهده گروه جهادی صدیقه کبری(س) سرمایه‌گذاری اولیه توسط گروه جهادی " زندگی سازان " و ناظر طرح نیز گروه جهادی متعلمان گمنام است.

 

طی یک هفته باید ۷۰ رج بافته شود، گروه جهادی متعلمان گمنام  هر هفته روزهای پنجشنبه به کارگاه‌های قالی‌بافی سرکشی کرده  و بر نحوه اجرای کار نظارت می‌کنند.

برای اجرای این طرح سرمایه ۷۰ میلیون تومانی توسط گروه جهادی زندگی سازان تامین شده که برای ۱۰ خانوار روستایی اشتغال قالی بافی  فراهم شده که از ابریشم بافته می‌شود. در این طرح در هر خانوار دو نفر مشغول بافت پادری ابریشمی بوده و اعلام شده است در صورت رضایت از کارکرد شما موضوع بیمه شما در اولویت قرار می‌گیرد.

توزیع گوشت قربانی، اجرای مسابقه دارت و تیراندازی برای کودکان و نوجوانان با تفنگ بادی  با رعایت تمام موارد ایمنی، اهدای جهیزیه به نوعروسان بخش دیگری از فعالیت این گروه جهادی است. 

 

خانم جاوید با ذکر خاطره‌ای در مورد اهدای جهیزیه به یک خانواده نیازمند آبرودار ادامه داد: سال گذشته یک خانواده نیازمند روستایی تماس گرفته و برای تامین جهیزیه درخواست کمک کردند،با همکاری و مشارکت خیرین یک سرویس جهیزیه به این خانواده آبرومند ارسال کردیم.

امسال یک نفر از خیرین مبلغ یک و نیم میلیون تومان به این خانواده برای تامین جهیزیه کمک کرده بود پدر این خانواده در عین حال که خودش به آن پول نیاز داشت ولی کل مبلغ را پیش من آورد و گفت شما سال گذشته در تامین جهیزیه دخترم به من کمک کردید، امسال این پول را روی هزینه جهیزیه یک نوعروس دیگر گذاشته و استفاده کنید.

یکی دیگر از خاطرات این بانوی جهادگر در مورد مشارکت یکی از خیرین در احداث سرویس بهداشتی یک مدرسه است که در ادامه صحبت‌هایش گفت: در سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ در کل روستا کار کردیم. یک روز از مدرسه ابتدایی روستای دیو رزم تماس گرفته و در مورد وضعیت مدرسه درخواست کردند بازدیدی صورت گیرد. وقتی مدرسه را دیدم متوجه شدم سرویس بهداشتی مدرسه در حیاط بوده و دختران و پسران همگی به صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند، این موضوع برایم ناراحت کننده بود. به همه خیرین اطلاع رسانی کردم همه آمده و  مشارکت کردند، یک نفر تماس گرفت و گفت یکی از خیرین می‌خواهد در حق احسان مادرش کمک کند ولی می‌خواهد از نزدیک وضعیت روستا را ببیند، آن فرد را به مدرسه بردم تا از نزدیک مدرسه را بررسی کرده و تصمیم بگیرد.

این فرد آب گرمکن خرید، لوله کشی کرد و سرویس بهداشتی مجزایی از صفر تا ۱۰۰برای دختران و پسران احداث کرد.

این بانوی جهادگر اظهار داشت: یکی از مباحث و موضوعاتی که این گروه جهادی آن را تبیین می‌کنند موضوع و آسیب کاهش جمعیت است. در نتیجه با استفاده از ظرفیت اساتید حوزه و دانشگاه در جهت ترغیب و تشویق به فرزندآوری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، ازدیاد جمعیت اقدام کرده و مشاوره‌های تخصصی در زمینه طلاق ارائه می‌کنند و تا جایی که ممکن است از بروز طلاق و فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری می‌شود.

 

به عنوان مثال یکی از خانواده‌ها به علت اعتیاد شوهر در آستانه طلاق و فروپاشی بود ما به صورت مستقیم ورود کرده و شوهر معتاد به معاونت اجتماعی معرفی شد تا در کمپ اعتیاد بستری شده و اعتیاد را ترک کند. شکر خدا این فرد توانست اعتیاد را ترک کند و حالا شاغل بوده و کار می‌کند و خانواده‌اش نیز کنارش هستند.

جاویدپور نقطه قوت این گروه جهادی را هماهنگی با سایر گروه‌های جهادی ذکر کرد و افزود:گروه جهادی حضرت صدیقه کبری( س) تعامل و ارتباط بسیار خوبی با سایر گروه‌های جهادی و ادارات دارد و با همدیگر کمک حال هستند و در ایام کرونا در طرح پایش خانه به خانه طرح شهید سلیمانی در جهت تامین نیرو برای شبکه بهداشت خیلی فعالیت کرده است.

مسوول گروه جهادی حضرت صدیقه کبری(س) با اشاره به یکی از مشکلات بزرگ روستا خاطرنشان کرد: یک نفر از شهر مراغه چند هکتار از زمین‌های کشاورزی روستا را خریده و در این زمین روستایی چاه عمیق بزرگ زده است به طوری که تمام آب‌های زیرزمینی روستا کشیده شده و به سمت این چاه سرازیر شده است در نتیجه باغات کل روستا خشکیده و تنها مزارع و باغات این فرد سرسبز و آباد است.

وی ادامه داد: برای رفع این  مشکل جلسه میز خدمت با حضور مسوولان برگزار کردیم تا با حضور تعدادی از مسوولان این مشکل را برطرف کنند ولی متاسفانه نه تنها مشکل حل نشد بلکه مسوولان ترتیب اثرنداده و توجهی به این موضوعی نکردند. این فرد با استفاده از رانت باعث خشک شدن زمین‌های کشاورزی روستا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که مسوولانی که داعیه حمایت از اقشار آسیب پذیر را دارند برای حل این مشکل اقدام کنند.

< span="">انتهای پیام / ۶۰۰۲۰/ی

<>

نظر شما