شناسهٔ خبر: 54124748 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با حضور معاون وزیر ارشاد؛

پایان همایش بین‌المللی "طراحی ‌و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی" در شیراز

زینب شهریاری

آیین اختتامیه همایش بین المللی "طراحی ‌و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها، ایده‌ها" با حضور ‌معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استادان علم اطلاعات و دانش شناسی داخلی و خارجی و مسئولان فرهنگی استان برگزار شد. 

صاحب‌خبر -

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  عصر چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در آیین اختتامیه همایش عنوان کرد: رویکرد نهاد کتابخانه‌های کشور پرداختن به مباحث بین‌المللی رویکرد جدی و اثرگذار است و توقع ما از همراهان‌مان در این مسیر حمایت بیشتر از سوی آنهاست. 

مهدی رمضانی با تأکید بر اینکه نباید به ظواهر و شکل موضوعات اکتفا کنیم بلکه باید به عمق مطالب و اجرا مقید باشیم، افزود: در فضای تولید برگزاری چنین همایش و برنامه‌هایی ضرورت دارد که دستگاه‌های فرهنگی خود را مکلف به حمایت از این برنامه‌ها کنند.

او همچنین با بیان اینکه تأثیر چنین برنامه و همایش‌هایی را در زمانی مشاهده می‌کنیم که تأثیر آن را در کتابخانه‌های عمومی سراسر جهان شاهد باشیم، گفت: نقش اصلی نهاد در برگزاری چنین رویدادهایی حمایتی است و به دنبال تصدی گری نیستیم. از سویی، با توجه به همراهی بی سابقه از این همایش در تلاشیم با تا برنامه ریزی لازم ارکان و مجموعه‌های اجرایی دیگر را برای اجرای این برنامه ها هماهنگ کنیم. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  یادآور شد: امید است این حرکت که مسیر نو در راه کتابخانه‌های عمومی است به نتایج خود برسد و ادامه دار باشد. 

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس میز در این مراسم عنوان کرد: قریب به یکسال پیش برنامه ریزی شد تا یکی از موضوعات روز دنیا با عنوان “خدمات “ به عنوان مبحث اصلی یک همایش مد نظر باشد و به تولید آثاری در این زمینه و برگزاری کارگاه‌ها و تهیه الگوهایی در این زمینه منجر شود. 

او با اشاره به اینکه همزمان با هفته کتاب فراخوان این همایش اعلام شد و به همراه آن سه رویداد دیگر اتفاق افتاد، گفت: در این همایش ۱۰ پیش نشست از کشورهای مختلف تدارک دیده شد و در کنار آن تجربیات، نظرها و ایده‌های مختلف مطرح شد.

منوچهری عنوان کرد: به جرأت می‌توان گفت که این اولین همایشی است که در سطح بین‌المللی در رشته حرفه‌ای کتابداری با مشارکت دبیرخانه علمی همایش به صورت تخصصی برگزار شد. 

مدیرکل کتابخانه‌های فارس اضافه کرد: در این همایش از ۱۰۶ مقاله دریافت شده در دو بخش فارسی و انگلیسی مقالات منتخب بررسی شدند و به صورت شفاهی ارائه و به صورت چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند. 

 منوچهری همچنین در این مراسم گفت: اولین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی تحت عنوان خدمات علوم کتابخوانی برگزار شد که سطح این جایزه در حد کشوری بود و در آن ۱۰۳ اثر دریافت شد که در مرحله اول ۱۰ نفر انتخاب شدند و از سوی داوران برگزیدگان انتخاب شدند.
 

مدیر کل کتابخانه‌های فارس با بیان اینکه هدف از اولین جایزه ملی خدمات عمومی کتابخوانی در بخش فرهنگ و کتابخوانی فراتر از وظایف کتابداران است، گفت: دیگر اقدام انجام شده از سوی این نهاد برگزاری مسابقه ملی طراحی خدمت برای کتابخانه های عمومی بود که همه افراد می‌توانستند در آن شرکت کنند که در این طرح ۱۱۰ اثر دریافت شد و تعدادی به مرحله بعد راه یافتند که از بین آنها تعدادی انتخاب شدند و در مرداد ماه برگزیدگان این مسابقه معرفی خواهند شد.  

منوچهری در ادامه به دیگر بخش این همایش با عنوان آموزش اشاره و بیان کرد: در این حوزه نیز  مجموعه‌های آموزشی کارگاهی برای ۶۰۰ نفر به صورت حضوری و آنلاین در سطح کشور در ۴ کارگاه آموزشی برگزار شد. 

در پایان این مراسم همچنین منصور رستمی کوهی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی در خصوص ثمرات این همایش اظهار کرد: یکی از نکات حائز اهمیت این همایش از بعُد علمی این بود که با بیش از ۵۰ شخصیت برجسته و نخبه علمی و بین‌المللی در عرصه کتابخانه‌های عمومی برگزار و به بحث و گفت و گو پرداختند. 

او اظهار کرد: متأسفانه این افراد اطلاع دقیقی از کتابخانه‌های عمومی کشور ایران نداشتند و بعضا یک تصور غلط در خصوص کتابخانه‌های کشور داشتند و گمان می‌کردند که کتابخانه‌های ما خیلی پیشرفته و قوی نیستند و دارای نظام سیستماتیک در حوزه کتابخوانی نیست.  

رستمی کوهی گفت : این در حالیست که در هنگام گفت‌وگو با این شخصیت‌ها و تشریح ۳۵۰۰ شبکه کتابخانه عمومی کشور و ۷ هزار نیروی کار که عمدتا تحصیلکرده هستند، یکی از نهادهای بزرگ فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهند. 

انتهای پیام

نظر شما