شناسهٔ خبر: 54124005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مهدی‌پور:

بدون پیوند نداشتن حوزه کتاب با رسانه، هر فعالیتی محال است

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اساسا بدون پیوند نداشتن حوزه کتاب با رسانه، هر فعالیتی محال است زیرا حوزه اطلاع‌رسانی و کتاب به شدت در حوزه آکادمیک با یکدیگر نزدیک است.

صاحب‌خبر -

فرشاد مهدی‌پور در آیین اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگو‌ها، تجربه ها، ایده ها، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان ساختاری که از نهاد‌های عمومی کشور به شمار می‌رود در حال خدمت‌رسانی است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روشن است در باب امر کتاب به عنوان میراث دینی و فرهنگی هرچقدر آن را قدر بداریم برکات بسیاری برای کشور خواهد داشت.

او با اشاره به برگزاری این همایش، گفت: این رویداد ابتکاری بدیع در حوزه بین‌المللی و بینافرهنگی است که اقدامی موثر بوده و می‌تواند قدرت نرم جمهوری اسلامی را گسترش دهد.

به گفته مهدی‌پور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از مهم‌ترین سامانه‌ها و سازمان‌ها در حوزه جهاد تبین نقش‌آفرین است، زیرا کتاب مهم‎ترین گنجینه‎ای است که می‌توانیم به وسیله آن با دیگران گفتگو و بحث کنیم.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اساسا بدون پیوند نداشتن حوزه کتاب با رسانه، هر فعالیتی محال است، زیرا حوزه اطلاع‌رسانی و کتاب به شدت در حوزه آکادمیک با یکدیگر نزدیک است. البته در حوزه جهاد تبیین می‌شود با اصحاب رسانه بیشتر گفتگو کنیم.

حضور کشور‌ها در همایش نشان از توان دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی دارد

او گفت: طیف وسیع کشور‌هایی که در این همایش شرکت کرده بودند نشان از توان دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی دارد.

او با بیان اینکه کتاب در دوره کرونا خود را بازتولید کرد، گفت: خدمات کتابخانه‌های عمومی پیشران حوزه فرهنگ کشور است.

به گفته معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز اجرایی و غیراجرایی واحدی برای کتاب داریم، هرچقدر در متن سیاست‌گذاری نقش داشته باشند کشور بهتر اداره می‌شود.

او گفت: پلتفرم‌های متعددی داریم که اختصاصی زیست بوم ماست. با امکاناتی که به واسطه حوزه آموزش و پرورش فراهم شده  باید به اقتضائات بومی رشد و بالندگی بیشتری داشته باشیم.

مهدی‌پور توانمندسازی و رشد کتابداران به جهت اینکه روش‌های جدیدی را داشته باشند حائز اهمیت دانست و گفت: لزوم دسترسی مردم به کتابخانه‌ها بدین خاطر دارای اهمیت است و ما در هیچ کشوری شاهد این نیستیم که رهبر آن کشور این میزان تعلق خاطر و توجه به کتاب داشته باشد لذا باید بتوانیم آنرا در بدنه مردم به جریان بینداریم.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در مراسم اختتامیه این همایش گفت: رویکرد نهاد کتابخانه‌های کشور و پرداختن به مباحث بین المللی رویکرد جدی و اثرگذار است و توقع ما از همراهان‌مان در این مسیر حمایت بیشتر از سوی آن هاست.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نباید به ظواهر و شکل موضوعات اکتفا کنیم بلکه باید به عمق مطالب و اجرا مقید باشیم، گفت: در فضای تولید برگزاری چنین همایش و برنامه‌هایی ضرورت دارد و دستگاه‌های فرهنگی باید خود را مکلف به حمایت از این برنامه‌ها کنند.

رمضانی همچنین با بیان اینکه تأثیر چنین برنامه و همایش‌هایی را در زمانی مشاهده می‌کنیم که تأثیر آن را در کتابخانه‌های عمومی سراسر جهان شاهد باشیم، گفت: نقش اصلی نهاد در برگزاری چنین رویداد‌هایی حمایتی است و به دنبال تصدی گری نیستیم. از سویی باتوجه به همراهی بی سابقه از این همایش در تلاش هستیم تا با برنامه ریزی لازم ارکان و مجموعه‌های اجرایی دیگر را برای اجرای این برنامه‌ها هماهنگ کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امید است این حرکت که مسیر نو در راه کتابخانه‌های عمومی است به نتایج خود برسد و ادامه دار باشد.

روح الله منوچهری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس، در ادامه این آیین، گفت: نزدیک به یک سال پیش برنامه ریزی شد تا یکی از موضوعات روز دنیا با عنوان «خدمات» به عنوان مبحث اصلی یک همایش مدنظر باشد و به تولید آثاری در این زمینه و برگزاری کارگاه‌ها و تهیه الگو‌هایی در این زمینه منجر شود.

او با اشاره به اینکه همزمان با هفته کتاب فراخوان این همایش اعلام شد و به همراه آن ۳ رویداد دیگر اتفاق افتاد، گفت: در این همایش ۱۰ پیش نشست از کشور‌های مختلف تدارک دیده شد و در کنار آن تجربیات، نظر‌ها و ایده‌های مختلف مطرح شد.

منوچهری گفت: به جرأت می‌توان گفت که این نخستین همایشی است که در سطح بین المللی در رشته حرفه‌ای کتابداری با مشارکت دبیرخانه علمی همایش به صورت تخصصی برگزار شد.

مدیر کل کتابخانه‌های استان فارس گفت: در این همایش از ۱۰۶ مقاله دریافت شده در ۲ بخش فارسی و انگلیسی مقالات منتخب بررسی شدند و به صورت شفاهی ارائه و به صورت چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند.

منوچهری همچنین در این مراسم گفت: نخستین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی تحت عنوان خدمات علوم کتابخوانی برگزار شد که سطح این جایزه در حد کشوری بود و در آن ۱۰۳ اثر دریافت شد که در مرحله اول ۱۰ نفر انتخاب شدند و از سوی داوران برگزیدگان انتخاب شدند.

مدیر کل کتابخانه‌های فارس با بیان اینکه هدف از نخستین جایزه ملی خدمات عمومی کتابخوانی در بخش فرهنگ و کتابخوانی فراتر از وظایف کتابداران است، گفت: دیگر اقدام انجام شده از سوی این نهاد برگزاری مسابقه ملی طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی بود که همه افراد می‌توانستند در آن شرکت کنند که در این طرح ۱۱۰ اثر دریافت شد و تعدادی به مرحله بعد راه یافتند که از بین آن‌ها تعدادی انتخاب شدند و در مرداد ماه برگزیدگان این مسابقه معرفی خواهند شد.

منوچهری در ادامه به دیگر بخش این همایش با عنوان آموزش اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز مجموعه‌های آموزشی کارگاهی برای ۶۰۰ نفر به صورت حضوری و آنلاین در سطح کشور در ۴ کارگاه آموزشی برگزار شد.

در پایان این مراسم همچنین منصور رستمی کوهی، رییس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی در خصوص ثمرات این همایش گفت: یکی از نکات حائز اهمیت این همایش از بعد علمی این بود که با بیش از ۵۰ شخصیت برجسته و نخبه علمی و بین المللی در عرصه کتابخانه‌های عمومی برگزار و به بحث و گفتگو پرداختند.

برخی شخصیت های بین المللی گمان می کردند ایران دارای نظام سیستماتیک در حوزه کتابخوانی نیست

او گفت: این افراد اطلاع دقیقی از کتابخانه‌های عمومی کشور ایران نداشتند و بعضا یک تصور غلط در خصوص کتابخانه‌های کشور داشتند و گمان می‌کردند که کتابخانه‌های ما خیلی پیشرفته و قوی نیستند و دارای نظام سیستماتیک در حوزه کتابخوانی نیست.

رستمی کوهی گفت: این در حالی است که در هنگام گفت و گو با این شخصیت‌ها و تشریح ۳ هزار و ۵۰۰ شبکه کتابخانه عمومی کشور و ۷ هزار نیروی کار که عمدتا تحصیلکرده هستند، یکی از نهاد‌های بزرگ فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهند.

استقبال باشکوه کتابخانه‌های عمومی از برگزاری این همایش نشان دهنده این موضوع است که خواهان تغییر تحول در این فضا هستند.

در پایان این همایش از حسین قاسمی نفر سوم، فرنگیس غلامی و سمانه رستمی نفرات مشترک دوم و احمد ربیعی و افسانه مظفری به عنوان نفرات اول رویداد اولین جایزه طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

آیین اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگو‌ها، تجربه ها، ایده‌ها با حضور فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استادان علم اطلاعات و دانش شناسی داخلی و خارجی و مسئولان فرهنگی استان فارس برگزار شد.

نظر شما