شناسهٔ خبر: 54123812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تاکید رئیسی بر خودکفایی در کالاهای اساسی/ توضیحات زاکانی درباره اعتصاب رانندگان اتوبوس/ وعده وزیر صنعت درباره واردات خودروی اقتصادی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز( ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۶ نفر از آنان بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۴۴ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابراعلام وزارت بهداشت  تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۴۴۵ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۵۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۱۸۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۸۸۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۵ هزار و ۵۹۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

تاکید رئیسی بر خودکفایی سریع در کالاهای اساسی

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با اشاره به لزوم تأمین امنیت غذایی کشور، خودکفایی در کالاهای اساسی را راهبردی دانست و اظهار داشت: در کنار کارهای روزمره نباید از اقدامات اساسی و زیربنایی غفلت شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: تولید یک مسأله اساسی و زیربنایی است و با تقویت تولید داخلی باید ظرف چند سال آینده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خودکفایی برسیم تا نیازمند دیگر کشورها نباشیم.

دکتر رئیسی در ادامه با تأکید بر لزوم اتقان و همه ‌جانبه‌گرایی در تصمیمات گفت: تمام ارکان دولت در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها همه جوانب را بسنجند تا تصمیمات دقیق و قابل اجرا اتخاذ شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به لزوم تبیین دقیق و جامع برنامه دولت در خصوص توزیع عادلانه یارانه‌ها برای آحاد مردم در مقابل طرح برخی شبهات اشاره کرد و گفت: تیم اقتصادی و تیم اطلاع‌رسانی دولت و دستگاه‌های مرتبط، با تبیین موضوع گره‌های ذهنی مردم را باز کرده و به افکار عمومی و بازار آرامش ببخشند.

***

توضیحات زاکانی درباره اعتصاب رانندگان اتوبوس

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در خصوص اعتراضات اخیر برخی از رانندگان اتوبوس گفت: مشکل اخیری که پیش آمد به مصوبه‌ای که ناظر به قانون شورای عالی کار بود، بر می‌گشت که قانون، نقض ضمنی شده بود و این شائبه را ایجاد کرده بود که حق قانونی در حال تضییع است، اما با این حال برای اینکه وظیفه خود را انجام داده باشیم علی الحساب آن را پرداخت کردیم.

وی تاکید کرد: وضعیت اتوبوسرانی عادی است و بخش کوچکی از اتوبوسرانی بود و  نارضایتی مربوط به ۳۰۰ نفر از رانندگان بود و از دیروز در حال ارائه خدمت هستند.

وی در مورد اینکه آیا رانندگانی بازداشت شده اند؟ گفت: این موضوع را دستگاه‌های امنیتی باید پاسخ دهند، اما افرادی بودند که این جریان را ساماندهی می‌کردند.

***

ارزیابی آیت‌الله جنتی از طرح اصلاح یارانه‌ها

آیت‌الله احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان به اصلاح نظام اقتصادی کشور به ویژه در زمینه پرداخت یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اقدامی که دولت برای اصلاح نظام اقتصادی کشور آغاز کرده، کاری است که اغلب کارشناسان بر ضرورت آن اتفاق نظر دارند.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: برای دولت در انجام این امر خطیر آرزوی موفقیت می‌کنیم و از متولیان این کار می‌خواهیم همانند روزهای گذشته ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مردم را ادامه دهند تا با اطلاع سریع از ایرادات احتمالی پیش آمده، آنها را به سرعت رفع کرده و نگرانی‌های مردم را کاهش دهند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات باید نظارت دقیق در این زمینه داشته باشند، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی با برخورد سریع و قاطع با سوءاستفاده‌گران، نگذارند مردم متحمل سختی شوند؛ چرا که نظارت دقیق از مهم‌ترین عوامل موفقیت این طرح است.

وی اضافه کرد: امید است مردم صبور و با بصیرت ایران اسلامی همچون همیشه با بی‌توجهی به فضاسازی‌های صورت گرفته توسط دشمنان این سرزمین، موجب دلگرمی خادمان واقعی خود شوند.

***

وزیر ارتباطات: پهنای باند را کاهش ندادیم

به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره کندی اینترنت اظهار کرد: تکذیب می‌کنم که پهنای باند کشور را کاهش داده‌ایم. به اندازه نیاز کشور پهنای باند تامین می شود. کندی و تندی اینترنت باید ملاک داده باشد. الان مراجعی در دنیا هستند که سرعت اینترنت را می سنجند، دیروز اعلام شد رتبه ایران حتی یک پله افزایش داشته و به رتبه ۷۳ ام رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت به شدت مشکل داریم و این مشکل به امروز و دیروز تعلق ندارد. سرعت میانگین ما در این حوزه حدود۱۰ است در حالیکه این سرعت در جهان ۶۰ است و رتبه ایران ۱۴۴ است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه موبایل روز به روز تقاضا بیشتر می شود، افزود: ارتباطات تلفن همراه کشش ندارد و توسعه پیدا نکرده است، البته ما فرکانس‌های جدید را به اپراتورها واگذار کرده‌ایم. ارتباطات سیار مبتنی بر واگذاری فرکانس محدودیت دارد و پهنای باند مشخصی دارد. راهکار اساسی حل مشکل سرعت اینترنت، ارتباطات ثابت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری است که دیروز با ۹ اپراتور تفاهم‌نامه امضا کردیم و ۸/۵ میلیون پورت به آنها دادیم تا اجرا کنند.

***

آمار ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه

به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از روز گذشته از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برای ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به این سامانه مراجعه کردند.

وی افزود: وزارت تعاون هم در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده است البته این بدان معنا نیست که ایرادی وجود نداشته باشد اما با فرصت یک ماهه برای بررسی دهک‌ها این خطا برطرف می‌شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در صورتی که خانوارهایی که جزو دهک هستند، در سامانه ثبت نشده باشند،در  سامانه اصلاح خواهد شد.

***

تحلیل زیدآبادی از واکنش اصلاح‌طلبان به دی96 و آبان98

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی نزدیک به طیف ملی مذهبی درباره واکنش اصلاح طلبان به حوادث دی 96 و آبان 98 به شرق گفت: «در این موضوع باید چند نکته را در نظر گرفت. اولا رئیس دولت روحانی بود و این اعتراض‌ها در سطحی علیه دولت و تصمیماتش بود. اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند در کنار مردم معترض قرار بگیرند و علیه دولتی که خودشان روی کار آورده‌اند طغیان کنند، تناقض بود؛ پس نتوانستند کاری انجام دهند.

دوم اینکه خواسته‌ها و مطالبات در این اعتراض‌ها زیاد مشخص نبود. در سال 96 برخی شعار دادند «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»؛ وقتی چنین شعاری داده می‌شود، چطور اصلاح‌طلبان می‌توانستند در کنار آنها قرار بگیرند و نماینده آنها باشند؟ پس این امکان را نداشتند.

مسئله دیگر اینکه این اتفاقات در سال‌های 96 و 98 رویکرد اصلاح‌طلبانه نداشت و عبور از کل سیستم بود. اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند در کنار این اعتراض‌ها قرار بگیرند، یعنی خروج از سیستم! و این اتفاق نه به نفع خودشان بود و نه به نفع ‌سیستم.

آنها در این مقطع چاره‌ای جز سکوت نداشتند و رفتن پشت این قضایا همه چیز را خراب می‌کرد؛ چون آنها نه تأثیری در این جریانات می‌توانستند داشته باشند، نه کسی از آنها حرف‌شنوی داشت و نه این کارشان به نفع کسی بود.

حتی پایگاه اجتماعی آنها نیز در این اعتراض‌ها دخیل نبود. بنابراین معتقدم اصلاح‌طلبان تا حدی که توان و امکانشان اجازه می‌داد، آن سال‌ها با مردم همدلی کردند و بیش از این نمی‌توانستند؛ چون فضا و مطالبات معترضان شفاف نبود و پایگاه اجتماعی معترضان اصلاح‌طلبی نبود.»

***

وعده وزیر صنعت درباره واردات خودروی اقتصادی 

 به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران درباره اوضاع بازار گفت: ما در هفته گذشته قیمتی در مورد چند قلم از کالاها مثل روغن و لبنیات داشتیم و در هفته اول تمرکز ما روی توزیع بود که خوشبختانه انجام شده و نگرانی‌های مردم برای مواجه شدن با کمبود کالا مرتفع شد.

وی افزود: در مرحله بعد قیمت ها را مدیریت می‌کنیم و از هفته آینده سامانه نظارت مردمی شروع به کار می‌کند و  در کل کشور اجرایی خواهد شد. متاسفانه  ۳۰ درصد از اصناف پروانه کسب و کار ندارند که کار نظارت را با مشکل مواجه می‌کند و ما  قیمت‌ها  را کنترل می‌کنیم که در حد مجاز باشد و شرکت های پخش را کنترل می‌کنیم.

وزیر صمت ادامه داد:  کانال ارتباطی ما ۱۲۴ است و کار کاملا الکترونیکی است و سریع پاسخگوست. 

فاطمی امین افزود: از هفته آینده،  برگه‌های نظارت مردمی روی کالاها درج  می‌شود و شهروندان اگر تخلفی دیدند و رضایتی دارند  با اعلام سامانه و یک اپلیکیشن به اسم "صمت من" می توانند آن را اعلام کنند و  به صورت خودکار قابل کنترل خواهد بود. اگر شکایتی دارند آن را گزارش می‌دهند و علاوه بر گزارشگری، این سامانه وضعیت آن واحد صنفی را مشخص می‌کند و خود کنترلی برای اصناف هم ایجاد می‌کند و نظارت را گسترده می‌سازد؛ لازم نیست بازرسان ما سرکشی داشته باشند.

وزیر صمت  درباره  انحصار واردات خودرو نیز تصریح کرد: انحصاری نیست. کلیات آن در دولت مصوب شد و در مورد یکی از بندهای آن سوالاتی مطرح شد و  قرار شد کمیسیون اقتصادی آن را  بیشتر بررسی کند. در این آیین نامه انحصاری نداریم و دنبال این هستیم  که خودروی اقتصادی به جای خودروی گران قیمت و تجملاتی وارد شود و  تمرکز بیشتر بر واردات خودروی اقتصادی است.

***

آقاتهرانی داوطلب ریاست مجلس نمی‌شود

غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی در واکنش به اینکه گفته شده قالیباف مجدداً رئیس مجلس می‌شود، گفت: اینکه رئیس مجلس از پیش تعیین شده، حرف درستی نیست، ممکن است برآوردها به این ترتیب باشد که مجدداً قالیباف رئیس مجلس شود اما این به معنای تعیین شدن از پیش نیست، کما اینکه دوره ریاست مجلس یک ساله است و بعد از یک سال مجددا انتخابات برگزار می‌شود، در این شرایط اگر مجدداً قالیباف رأی بیاورد، برای دفعه سوم رئیس مجلس می‌شود.

او درباره ارزیابی خود از فضای مجلس برای استقبال از قالیباف جهت تصدی پست ریاست مجلس افزود: برآورد بنده این است که مجدداً قالیباف برای ریاست مجلس رأی می‌آورد و رئیس مجلس می‌شود.

رضوانی در پاسخ به اینکه زمزمه هایی از داوطلبی آقاتهرانی برای ریاست مجلس شنیده می‌شود، تصریح کرد: داوطلب شدن آقاتهرانی برای ریاست مجلس، ناشی از گمانه‌زنی‌های غیرمعتبر است. واقعیت امر این است که برخی از نمایندگان به آقاتهرانی پیشنهاد کردند که برای ریاست مجلس کاندیدا شود. ممکن است افرادی علاقمند به آقاتهرانی باشند اما تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، او برنامه‌ای جهت داوطلب شدن در انتخابات مجلس ندارد.

***

مخالفت مجلس با شفافیت هیئت رئیسه مجلس

ایسنا نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با شفافیت جلسات هیات رئیسه مجلس و انتشار آرای ماخوذه در نشست های آن مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی ماده ۳ طرح شفافیت قوای سه گانه، پیشنهاد مالک شریعتی مبنی بر اینکه هیئت رئیسه مجلس موظف است که مشروح مذاکرات قوانین و جلسات خود و آرای ماخوذه را به تفکیک اسامی موافق، مخالف و ممتنع و عدم شرکت در رای گیری حداکثر تا یک هفته پس از هر جلسه را صرفا برای نمایندگان مجلس در سامانه مجلس شورای اسلامی منتشر نماید؛ بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

این پیشنهاد جهت تصویب نیاز به دو سوم رای نمایندگان داشت که به دلیل عدم رسیدن آرای موافق به حد نصاب به تصویب نرسید.

***

مواد شوینده گران نشده است
 
برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی، قیمت مواد شوینده افزایش نیافته و هیچ مجوزی در این زمینه برای کارخانجات تولیدکننده صادر نشده است.

به گزارش ایرنا، جداول قیمتی انواع مواد شوینده از جمله پودرهای شوینده دستی و ماشینی، مایعات دستشویی و ظرفشویی، شامپو، صابون و خمیر دندان در فضای مجازی، غیرمستند و غیر واقعی است.

برپایه این گزارش، به دستور معاون اول رییس‌جمهوری، هرگونه تغییر قیمت همه محصولات و کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پس از اعلام این ستاد خواهد بود.

در این زمینه، یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار به ایرنا گفت: تاکنون هیچ بحث و تبادل نظری در خصوص قیمت‌های جدید محصولات صنایع شوینده انجام نشده است و هر گونه افزایش قیمت‌ها در این حوزه فاقد مجوز است.

گفتنی است، نامه منتشر شده در این زمینه که حاکی از افزایش 30 تا 80 درصدی انواع محصولات یاد شده است، فاقد تاریخ، امضا و مهر بوده و به نظر می‌رسد فضاسازی برخی اعضای این انجمن به‌منظور دریافت مجوز افزایش  قیمت باشد.

 

 

نظر شما