شناسهٔ خبر: 54122684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز هشتم

تهران- ایرنا- پس از یک روز تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران، این نمایشگاه امروز ادامه یافت و آمار فروش هفت روز گذشته بخش مجازی هم منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، روز چهارشنبه، پس از یک روز تعطیلی از سر گرفته شد و دیدارها از این رویداد بزرگ فرهنگی ادامه یافت. 

۴۲ میلیارد تومان فروش مجازی در هفت روز

خریداران بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران تا پایان روز هفتم سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در مجموع ۴۷۵ هزار نسخه کتاب به ارزش ۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید کردند.این تعدا نسخه در قالب ۲۲۵ هزار بسته خریداری شده است.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران هم تاکنون ۵۰ هزار بسته را به‌صورت رایگان، ارسال و تحویل خریداران بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران داده است. 

با وجود تعطیل بودن بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل آلودگی هوا در روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، بخش مجازی همچنان فعال بود.

بپذیریم در گسترش زبان فارسی کوتاهی کردیم

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور در غرفه بنیاد سعدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: زبان فارسی زبان مادری و بزرگترین میراث فکری و فرهنگی ما محسوب می‌شود و باید بپذیریم در گسترش این زبان کوتاهی کردیم.

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق قلا و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه گسترش زبان فارسی می‌تواند فرهنگ ایران را در جهان گسترش دهد، گفت: زبان فارسی زبان مادری و بزرگترین میراث فکری و فرهنگی و مهمترین عامل انتقال معارف ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زبان فارسی، زبانی شیرین و جذاب است، گفت: این جذابیت را در ادبیات کهن و معاصر و آثاری همچون بوستان، گلستان و منظومه‌های عطار می‌بینیم و ضرورت گسترش این زبان در جهان بر کسی پوشیده نیست.

منتظری با ارائه راهکارهایی برای شناساندن بنیاد سعدی به مردم کشورمان افزود: بنیاد سعدی باید تصویر روشنی از قلمروی فعالیت‌های خود در عرصه ملی و بین‌المللی را توسط رسانه ملی به مردم کشور نشان دهد، بنابراین، نیازمند یک برنامه رسانه‌ای منسجم برای معرفی بنیاد سعدی هستید تا مردم شما را ببینند و با مجموعه فعالیت‌های شما آشنا شوند.

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز هشتم

وی افزود: راه دوم؛ استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش است که می‌توانید هماهنگ کنید، معلمان در ساعات فراغت بنیاد سعدی را به جوانان بشناسانند. همچنین ارائه گزارش تصویری و مکتوب برای ریاست مجلس و کمیسیون فرهنگی که قطعاً این روش بسیار در در جهت حمایت از بنیاد سعدی، تاثیر گذار است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یکی دیگر راهکارهای شناساندن بنیاد سعدی را ارتباط و مکاتبه با وزارت ارتباطات برای شناسایی فعالان فضای مجازی، نرم‌افزارها، وب‌گاه‌ها و بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: بعضی از فعالان فضای مجازی نقش مهم و تعیین کننده‌ای در این فضا دارند و اگر از مجموعه فعالیت‌های بنیاد سعدی مطلع شوند، با افتخار این کار را انجام می‌دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش تعیین کننده رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور برای گسترش زبان فارسی، گفت:: معتقدم در آغاز باید این بنیاد را مسئولان فرهنگی یا آموزش و پرورش بشناسند و بعد زبان فارسی را در خارج از کشور گسترش دهیم.

پرداخت مرحله اول مطالبات ناشران حاضر در بخش مجازی نمایشگاه کتاب

محمد خلج اعلام کرد: تا بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۵۰ هزار بسته خریداری شده از نمایشگاه مجازی کتاب به مخاطبان تحویل داده شد. 

مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه این بسته‌ها حاوی آثار یک‌هزار و ۲۵۸ ناشر به ارزش ۵۰ میلیارد ریال بوده، افزود: این ۵۰ هزار بسته شامل خریدهایی بود که از روز اول نمایشگاه تا روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه انجام گرفته است. 

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز هشتم

وی با تاکید بر اینکه از زمان تحویل بسته‌ها از سوی ناشران به اداره پست، همه مرسوله‌ها با یک کد مشخص شناسنامه‌دار شده و قابل رهگیری هستند، اظهار کرد: این بسته‌ها لحظه‌ به لحظه رهگیری می‌شوند و به محض آنکه تحویل خریدار شوند، اداره پست از طریق سامانه‌ هوشمند خود این مساله را به اطلاع ستاد اجرایی نمایشگاه می‌رساند. در ادامه هم ستاد اجرایی نمایشگاه نسبت به تسویه حساب این دسته از ناشران اقدام خواهد کرد. 

خلج در پایان تاکید کرد: نمایشگاه کتاب بنا دارد که در ادامه نیز به همین شکل و به سرعت مطالبات ناشران را تسویه کند. برای نخستین مرتبه است که تسویه حساب ناشران در طول ایام برگزاری نمایشگاه و قبل اتمام آن انجام می‌گیرد.

برگزیدگان دومین جشنواره فلسطین معرفی شدند

دومین دورۀ جایزۀ ادبی فلسطین با محوریت شعر و داستان، با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد. در این مراسم که در سرای اهل قلم بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب برگزار شد، محسن پرویز؛ رئیس هیئت مدیرۀ انجمن قلم ایران، راضیه تجار؛ نویسنده و عضو انجمن قلم ایران، علیرضا سلطان‌شاهی؛ پژوهشگر حوزه فلسطین و رئیس پیشین مرکز مطالعات فلسطین و رضا اسماعیلی؛ دبیر جایزه فلسطین حضور داشتند. 

در پایان این مراسم نفرات برگزیده معرفی شدند و هدایا و جوایزی به آنها اهدا شد. 

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز هشتم

بخش داستان 

نفراول: بیژن کیا با اثر قهوه تلخ از شیراز

نفر دوم: حوریه مشهدی ابراهیم با اثر رهایی از تهران

نفرسوم: منصور ایمانی با اثر آتش نسل ظهور 

شایسته تقدیر:مهراب اکبری شهپر با اثر خواستگار 

بخش شعر

نفر اول: مصطفی توفیقی

نفر دوم: سید ابراهیم موسوی

نفر سوم: فاطمه ناظری 

همپای مسافر اردیبهشت، روایتی از سفر رهبری به کردستان منتشر شد

تازه ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی با عنوان همپای مسافر اردیبهشت به قلم مهدی قزلی به نمایشگاه کتاب تهران رسید.

این کتاب روایتی از سفر استانی رهبر معظم انقلاب به استان کردستان در سال ۱۳۸۸ است که به همت انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) در سالگرد این سفر تاریخی منتشر شد و از روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در غرفه‌ی این انتشارات عرضه می‌شود.

معظم‌له در این سفر، در شهرهای سنندج، مریوان، بیجار و سقز حضور داشتند و این سفر، برکات و آثار زیادی داشت که با قلم نویسنده به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

یکی از اتفاقات خاص این سفر، این بود که گروه‌های جدایی‌طلب و تروریستی منطقه از ده روز قبل دست به خرابکاری و فعالیت‌های مسلحانه می‌زنند که این اتفاقات، با هدف برهم زدن برنامه‌ی سفر رهبر انقلاب بوده ولی با این وجود، نتوانستند خدشه‌ای به این سفر و رویداد تاریخی وارد کنند.

مهدی قزلی که نویسنده‌ای شناخته شده در حوزه‌ی روایت و سفرنامه است، همراه تیم رسانه‌ای در این سفر حضور داشته و این کتاب ماحصل روزنوشت‌ها، یادداشت‌ها و روایت او از مسافر اردیبهشت کردستان است.

کتاب همپای مسافر اردیبهشت، تازه ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی، با ۱۲۶ صفحه و ۸ قطعه عکس از این سفر تاریخی، در دسترس علاقمندان قرار گرفته است و مخاطبان می‌توانند در نمایشگاه کتاب تهران، این کتاب و دیگر عناوین این انتشارات را از غرفه‌ی انتشارات انقلاب اسلامی واقع در شبستان اصلی ابتدای راهروی ۶ تهیه کنند.

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز هشتم

 سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در حال برگزاری است

نظر شما