شناسهٔ خبر: 54121654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اخبار حوزه علمیه خراسان؛ آغاز نخستین کنفرانس تبلیغ جهانی دین/ برگزاری نشست بایسته های طلبگی/ همایش شهدای روحانی استان خراسان

صاحب‌خبر -

شفقنا- اخبار، فعالیت ها و خدمات حوزه های علمیه به دلیل گستردگی و مشغله مدیران حوزه های علمیه کمتر مورد توجه حوزویان و یا افکار عمومی قرار گرفته و می گیرد، شفقنا در کنار انعکاس مهمترین خبرهای حوزه های علمیه ، روزانه بخشی از فعالیتهای حوزه های علمیه نقاظ مختلف کشور و شهرستان ها را به صورت بسته خبری تقدیم مخاطبان ارجمند می کند:

نخستین کنفرانس تبلیغ جهانی دین آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین المللی تبلیغ جهانی دین توسط  جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان و پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار شد.
در این مراسم آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در دوران اول انقلاب، مسئله تبلیغ بین الملل بوده است، گفت: ایشان در صدد تاسیس جریان متولی این زمینه برآمدند که نهاد فرهنگ و ارتباطات راه اندازی گردید که تولیت تبلیغات دینی و اسلامی را در عرصه بین الملل عهده دار شد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان این مسئله را از فرصت های گرانسنگ و گران قیمتی برشمرد که نصیب انقلاب اسلامی در راستای ایفای رسالت زمینه سازی جهانی برای ظهور امام زمان(عج) شده است.
وی با بیان اینکه تبلیغ بین الملل در هر نقطه تنها به عنوان یک جریان ایجابی نیست بلکه قبل از آن برای یک مبلغ با روحیه انقلابی، یک جریان پدافندی و مبارزاتی است، بر این مطلب هم تصریح کرد که باید در هر موضعی با آمادگی مبارزاتی وارد شد زیرا تبلیغ بدون چاشنی مقابله با دشمنان خدا موثر نخواهد بود.

نشست «بایسته‌های طلبگی» در مدرسه علمیه سیادت برگزار شد

با توجه به نزدیک‌شدن ایام امتحانات، جلسه انگیزشی طلاب مدرسه علمیه سیادت مشهد، به‌همت واحد آموزش این مدرسه، با موضوع «بایسته‌های طلبگی» و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی فقیه، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی فقیه در این نشست با بیان اینکه طلاب در مسیر آموزش و پژوهش باید سه بایسته مهم را در نظر داشته باشند، گفت: اولین بایسته‌ای که در آموزش و پژوهش و مسیر طلبگی و اجتهاد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، ادبیات عرب است؛ به‌عنوان مثال، کتاب درسی رشته فوق تخصص ادبیات در دانشگاه الازهر مصر کتاب «کافیه ابن حاجب» است.

وی ادامه داد: اکثر طلابی که در دروس مشکل دارند، به دلیل این است که در ادبیات عرب ضعیف‌اند، نه اینکه از لحاظ استعداد یا تلاش مشکلی داشته باشند؛ دستور یکی از اساتید برای رفع این مشکل این بوده که عصاره و خلاصه هر درس را به قلم و فهم خودتان بنویسید و هر شب یک خط از اصول فقه را تجزیه و ترکیب کنید، همچنین در وادی تدریس اگر طلبه توانایی باشد یا استاد ناظر باشد، خیلی به فهم ادبیات عرب کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بایسته دوم، علم اصول است که اهمیتش در فهم دین همانند اهمیت ادبیات عرب است، گفت: علم اصول را با قدرت بخوانید تا متوجه اثرات آن ‌شوید، علم اصول باید شیره جانتان شود؛ همان طور که مستحضر هستید هرکدام از علما که در موضوعات مختلف تألیفاتی داشتند، مانند تفسیر قرآن و… در علم اصول عالم بودند.

این استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بایسته سوم، کار در زمینه حدیث و روایات است؛ طلاب سعی کنند از روز اول با احادیث انس بگیرند، زیرا اگر غیر از آیات و روایات، علم دیگری دارای اهمیت بود هر آینه پیامبر(ص) در حدیث ثقلین می‌فرمودند.

وی با اشاره به اینکه بزرگان و علما تلاش‎های زیادی در زمینه حدیث و روایات داشته‌اند، به نقل یکی از علما گفت: میرحامد حسین هندی در «عبقات الانوار» نقل می ‎کند که حدیثی را از عالمی سُنی در شهر رابق عربستان گرفتم که وقتی از نجف به عربستان می‌رود، نذر می‌کند به یکی از علما خدمت کند و تا دو ماه خادم این عالم می‌ماند تا به این بهانه از کتابی که منبع شبهات به شیعیان بوده نسخه‌برداری کند.

وی تأکید کرد: طلاب روزهای تعطیل را دریابند؛ خیلی از علما استفاده‌شان در روزهای تعطیل از روزهای معمولی بیشتر بوده و توصیه‌ام به طلاب این است که در خصوص استفاده بهتر از روزهای تعطیل برنامه ‎ریزی داشته باشند.

همایش شهدای روحانی استان خراسان برگزار شد

همایش شهدای روحانی استان خراسان با عنوان «فرماندهی و هدایتگری نظامی»، صبح امروز در سالن انقلاب مجتمع فرهنگی آیه‌‌ها و با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی برگزار شد.

حجت‌الاسلام برهان باقری، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین در این همایش گفت: میزبان شما بزرگواران، شهدا هستند و برگزاری این همایش بدین جهت است که به برکت خون شهدا، حیاتی دوباره به خود ببخشیم، زیرا هر کجا نام شهید باشد، حیات‌بخش است.

وی ادامه داد: هرچه ما بتوانیم یادواره شهدا و همایشی که در راستای پاسداشت مقام شهید است، برگزار کنیم، روحیه امیدبخشی در جامعه بیشتر محقق خواهد شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام رضا علیه‌‌السلام با بیان اینکه در زمان حاضر، رأس نقشه‌های دشمن، تهاجم وسیع در فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: نام و یاد شهدا می‌تواند بسیاری از معضلات جامعه را برطرف کند.

نشست «تبیین مسائل روز» سوم خرداد در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) 

واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) نشستی بصیرتی با موضوع «تبیین مسائل روز»، صبح سه‌شنبه ۳ خرداد ماه ساعت ۹:۳۰ صبح به صورت حضوری و هم‌زمان برخط برگزار می‌کند.

این جلسه با حضور حجت الاسلام ابویسانی، کارشناس مسائل سیاسی، در محل مدرسه علمیه حضرت زینب(س) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فضای مجازی به آدرس https://zeinab.lms2.hozehkh.com/ws/khorramshahr نیز در این نشست شرکت کنند.

ادامه دروس حجج اسلام و المسلمین مروی و باقری کیا در مدرسه گوهرشاد

دروس سطح ۴ مدرسه علمیه گوهرشاد توسط ححج اسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی با درس فقه (مکاسب محرمه) روزهای یک شنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۷ تا ۸ صبح به صورت حضوری برگزار می شود.
همچنین دروس حجت الاسلام و المسلمین باقری کیا با فقه(خمس) و اصول ( عام و خاص) از ساعت ۸ تا ۹ و نیز تفسیر تخصصی(مهدویت) در روزهای چهار شنبه ساعت ۷ تا ۸ صبح به صورت حضوری برگزار می گردد.

نظر شما