شناسهٔ خبر: 54121530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

محبوس شدن ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده مصر در اوکراین

میدل ایست مانیتور در گزارشی به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: حدود ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده مصر در اوکراین محبوس شده است.

صاحب‌خبر -

میدل ایست مانیتور در گزارشی به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: حدود ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده مصر در اوکراین محبوس شده است.

به موجب این گزارش، چهار تاجر بزرگ اعلام کرده اند حدود ۳۰۰ هزار تن از گندم‌هایی که دولت مصر از اوکراین خریداری کرده و قرار بود در ماه فوریه و مارس تحویل این کشور شود، هنوز ارسال نشده است. یک محموله در بندر متوقف شده و ۴ محموله دیگر هنوز بارگیری نشده اند.

این تجار اعلام کردند اداره کل تامین کالا‌های مصر (GASC) یک تمدید برای امنیت محموله اعطا کرده است، اما به گفته بازرگانان، برای شرکت‌های تجاری هیچ گونه قوه قهریه‌ای برای تعهدات قرارداد‌ها پیشنهاد نشده است. [قوه قهریه شرطی در قرارداد‌ها است که طرفین (قرارداد) را از مسئولیت حوادث غیر قابل کنترل، مصون نگه می‌دارد].

محبوس شدن ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده مصر در اوکراین

مصر بزرگترین وارد کننده گندم در جهان است و به شدت به محموله‌هایی که از طریق دریای سیاه وارد می‌شدند، وابسته بود که بعد از حمله روسیه به اوکراین، این روند مختل شده است. جنگ اوکراین همچنین منجر به نگرانی‌هایی در خصوص حفظ ذخایر راهبردی و تامین گندم مقرون به صرفه شده است که برای تهیه نان یارانه‌ای برای جمعیت حدود دو سوم این کشور استفاده می‌شود.

نخست وزیر مصر این هفته اعلام کرد دولت ذخیره گندم برای چهار ماه را در اختیار دارد. از طرفی تجار می‌گویند هر محموله گندمی که خریداری شود، در ذخایر راهبردی کشور حساب می‌شود، حتی اگر کالا‌ها دریافت نشده باشد. اداره کل تامین کالا‌های مصر سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم وارد کرده بود.

این تجار در ادامه اعلام کردند دو محموله که هنوز بارگیری نشده اند، با شرکت‌های نیبولون (Nibulon) و شرکت اینرکو (Inerco) منعقد شده است. پنجمین محموله که با شرکت اولام سنگاپور (Olam) بسته شده، اکنون در بندر چورنومورسک اوکراین در کشتی (GTCS) متوقف شده است. همه این قرارداد‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین منعقد شده بود.

وزیر خواربار مصر روز یکشنبه اعلام کرد مقامات برای تحویل محموله‌ها مهلت داده اند و آن‌ها در حال مذاکره با تامین کنندگان (گندم) هستند تا بتوانند محموله‌های (خریداری شده) را از طریق راه آهن لهستان وارد مصر کنند. کم/

و.ک/ از زمان شروع جنگ اوکراین، اداره تامین کالا‌های مصر مجبور شده است یک بار محموله غلات مورد نیاز این کشور را در ماه آوریل از فرانسه و آن هم با قیمتی بالاتر از قبل خریداری کند.

 

نظر شما