شناسهٔ خبر: 54121437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار البرز : مردم از اهداف عادلانه سازی یارانه ها آگاه شوند

کرج - ایرنا - استاندار البرز با اشاره به تبلیغات منفی و فرصت طلبانه دشمنان، گفت: مردم اگر از اهداف عادلانه سازی یارانه ها آگاه شوند، همراهی و استقبال بیشتری می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مجتبی عبداللهی روز چهارشنبه در نشست صمیمی با روسای اتحادیه های مرکزی استان البرز افزود: دولت، سال گذشته حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای تهیه ذرت، سویا، جو، کنجاله سویا، روغن خوراکی، گندم، دارو و تجهیزات پزشکی یارانه اختصاص داد.
استاندار البرز گفت: بر این اساس این یارانه ها در خط اول به وارد کننده ها می رسید و در بطن جامعه و سفره مردم تاثیر چندانی نداشت.
وی افزود: در گذشته دولت گندم را کیلویی پنج هزار تومان از کشاورز خریداری می کرد و طی فرآیندی به آرد می شد و قیمت تمام شده برای دولت حدود ۹ هزار تومان بود که بنا به تناسب تقاضا در چند نرخ ۶۵۰ تومان، ۹۵۰ تومان و  ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به دست صنف و صنعت می رسید.
عبداللهی گفت: اکنون گندم با هدف حمایت از تولید، از کشاورز ۱۱ هزار و ۵۰۰ خریداری می شود و طی فرآیندی به آرد تبدیل می شود و قیمت تمام شده برای دولت به  ۱۶ هزار تومان می رسد ولی با همین نرخ به بازار عرضه می شود و البته تفاوتی در قیمت نان مردم نخواهد داشت و در ازای فروش نان، تفاوت قیمت از سوی دولت به نانوایان پرداخت می شود.
وی افزود: آرد مصرفی در کشور ۱۳ الی ۱۴ میلیون تن در سال است و تولید داخلی حدود ۵.۵ میلیون تن است و باقی این نیاز از طریق واردات تامین می شود.
استاندار البرز گفت: ۳۰ درصد مصرف گندم و ۷۰ درصد دانه های روغنی دنیا در کشورهای روسیه و اوکراین تامین می شود و اکنون علاوه بر اینکه خشکسالی در جهان بیداد می کند، جنگ روسیه و اوکراین نیز مزید بر علت شده که وضعیت گندم و دانه های روغنی در جهان تحت تاثیر این امر قرار گیرد.
وی افزود: یارانه هایی که در گذشته برای گندم و بسیاری از اقلام وجود داشت،بسترساز دست درازی دلالان و قاچاقچیان به یارانه ها می شد چراکه با صادرات غیرقانونی این محصولات به سودهای هنگفتی می رسیدند ولی مردم نفعی از آن نداشتند.
عبداللهی گفت: از سوی دیگر نیز دولت برای افزایش نقدینگی تولیدکنندگان، نانوایان و در واقع صنف و صنعت تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است.

استاندار البرز بیان داشت: همه باید در کنار هم مانند یک تن واحد و یک خانواده در جهت ایجاد تحول اقتصادی با هدف ارتقا معیشت و افزایش بهره مندی مردم از یارانه ها همراهی و اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم، ولی نعمت ما هستند و همواره پای آرمان های انقلاب ایستاده اند، ادامه داد: اقدام بر اساس خردجمعی و رویکرد همدلانه همواره نتیجه بخش بوده است.
عبداللهی گفت: دولت با شجاعت و شهامت وارد عمل شده و درصدد حل مشکلات اقتصادی کشور است تا تحول بزرگی در این زمینه حاصل شود.
وی با بیان اینکه صنوف البرز همواره افرادی منصف و همراه بوده اند، افزود: نظارت ها و مراقبت ها از بازار ادامه دارد و از مردم عزیز نیز انتظار می رود از ایجاد انبارهای احتکار خانگی پرهیز کنند.

نظر شما