شناسهٔ خبر: 54121358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

منابع آگاه خبر دادند؛

ترکیه آغاز روند بررسی پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را مسدود کرد

منابع آگاه اعلام کردند که ترکیه آغاز روند بررسی پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را مسدود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی راشا تودی امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ترکیه آغاز روند بررسی درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را مسدود کرده است.

بر اساس اعلام این رسانه، «فایننشال تایمز» به نقل از یک فرد، با اطلاع مستقیم از موضوع گزارش داد که ترکیه از تصمیم ناتو برای رسیدگی به درخواست های فنلاند و سوئد در خصوص پیوستن به این بلوک جلوگیری کرده است.

به گزارش این نشریه، نمایندگان ناتو امروز چهارشنبه با هدف آغاز مذاکرات الحاق در همان روزی که فنلاند و سوئد درخواست های خود را ارسال کردند، نشستی را برگزار کردند؛ اما مخالفت ترکیه از هرگونه رأی گیری جلوگیری کرد.

این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» پیشتر در اظهاراتی درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به بحران اوکراین و پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفته بود: جنگ در اروپا باعث متزلزل شدن و بی ثباتی نظم جهانی شده است.

وی در ادامه در واکنش به درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو گفته بود: ما هیچیک از پیشنهادات ناتو را بدون بررسی‌های اولیه نخواهیم پذیرفت. امکان ندارد پیوستن کشورهای حامی تروریسم به پیمان ناتو را بپذیریم. موضع ما در مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو واضح است. هیچ نیازی به سفر رسمی هیئت‌های سوئد و فنلاند به ترکیه وجود ندارد چرا که موضع ما در مخالفت با پیوستن آنها به ناتو واضح است. از کشورهای اروپایی انتظار داریم دیدگاه‌ها و حساست های امنیتی ما را در قبال حمایت برخی کشورها از تروریست‌ها درک کنند. ما اخیراً از سوئد درخواست کردیم تعدادی از تروریست‌ها را به ما تحویل دهد ولی این کشور با درخواست ما مخالفت کرد و اکنون ما نیز با درخواست پیوستن آنها به ناتو مخالفت می‌کنیم. ما قبلاً با پیوستن یونان به ناتو اشتباه کردیم و اکنون نمی‌خواهیم دوباره این اشتباه را تکرار کنیم.

نظر شما