شناسهٔ خبر: 54121313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جماران؛

رایزن سابق ایران در لبنان: رقبا نتوانستند دست حزب الله را از حکومت کوتاه کنند/ اگر برجام امضا شود بسیاری مسائل را حل می‌کند

محمد شریعتی دهاقان، رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان، به جماران گفت: مقداری که رقبا خیال می کردند، نتوانستند دست حزب الله را از حکومت کوتاه کنند. بنابر این یک نیروی مؤثر در مسائل لبنان خواهد بود اما دست حزب الله و امل کمتر از گذشته باز است.

صاحب‌خبر -

رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان با اشاره به اینکه رقبا نتوانستند دست حزب الله را از حکومت کوتاه کنند، گفت: مسأله لبنان به مسائل اقلیمی، جهانی و بین المللی گره خورده که حل آن باید از راه کار کردن همه گروه ها و حل تضادهای درونی بین طوایف شیعه، سنّی، مسیحی و دروزی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شریعتی دهاقان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در تحلیل نتایج انتخابات لبنان، اظهار داشت: حزب الله این دوره انتخابات سختی را داشت؛ به خاطر اینکه در حاکمیت بود و حاکمیت نتوانست مسائل مردم را حل کند. مسأله بنزین، ارزش لیره و مشکلات مختلف از جمله انفجار بیروت تأثیرگذار بود و تبلیغات هم به شدت علیه او کار می کرد.

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی افزود: حزب الله و امل در مورد انتخابات تلاش خودشان را انجام دادند و تبلیغات وسیعی داشت که از دوره های قبل خرج بیشتری هم داشت. در مجموع علی رغم فشارها ائتلاف حزب الله و امل توانست تمام تعداد 62 کرسی از 128 کرسی را از آن خود کنند. باید ببینیم مستقلینی که رأی آورده اند به کدام طرف می پیوندند و هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا می توانند اکثریت مجلس را به دست بیاورند یا خیر؟!

 

در مورد تشکیل دولت و انتخابات ریاست جمهوری، یقینا حزب الله نیاز دارد که نرمش بیشتری نشان بدهد

 

وی گفت: در مورد ریاست نبیه بری بر مجلس لبنان نباید مشکلی داشته باشند. به خاطر اینکه باید یک شیعه رئیس مجللس باشد و تمام نمایندگان شیعه مجلس در چارچوب حزب الله و امل هستند. اما در مورد تشکیل دولت و انتخابات ریاست جمهوری، یقینا حزب الله نیاز دارد که نرمش بیشتری نشان بدهد. ولی متأسفانه جوّ انتخابات و برخوردهای لفظی بسیار تند است. گرچه آقای نبیه بری در سخنرانی پیروزی صحبت کرد که ما باید فصل انتخابات را کنار بگذاریم و فصل همکاری را آغاز کنیم، باید منتظر باشیم که ببینم آیا امکان این همکاری میان احزاب هست یا نیست؟!

 

آن مقداری که رقبا خیال می کردند، نتوانستند دست حزب الله را از حکومت کوتاه کنند

 

شریعتی دهاقان افزود: 15 نفر از نیروهای انقلابی که همه سیاستمداران سابق را فاسد می دانند و می خواهند آنها کنار بروند روی کار آمده اند و همچنین حدود 12 نفر مستقل انتخاب شده اند که هنوز گرایش های آنها مشخص نیست. به عقیده من آینده سخت تر خواهد شد و حزب الله و رقبای حزب الله برای اداره کشور باید بتوانند با هم کار کنند. ولی آن مقداری که رقبا خیال می کردند، نتوانستند دست حزب الله را از حکومت کوتاه کنند. بنابر این حزب الله یک نیروی مؤثر در مسائل لبنان خواهد بود، اما دست حزب الله و امل کمتر از گذشته باز است.

وی تصریح کرد: این انتخابات بیشتر در مورد رقابت بین زعامت مسیحیان بوده که به دست قوات لبنانی یا داماد آقای عون است. چهار، پنج ماه دیگر ریاست جمهوری آقای عون تمام می شود و کنار می رود و برای ریاست جمهوری هم باید دو سوم مجلس رأی بدهد. به اعتقاد من سعد حریری نیروی معتدل سنّی ها و هنوز با نفوذترین نیروی سنّی است. عزلت گزیدن سعد حریری در کمتر رأی دادن سنّی ها نسبت به شیعیان و مسیحیان مؤثر بوده و نیروهای معتدل باید سعد حریری را به عرصه سیاست بیاورند و با نیروهای نزدیک به او همپیمان شوند.

 

مسأله لبنان به مسائل اقلیمی، جهانی و بین المللی گره خورده است

 

رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان یادآور شد: تحلیلگران می گویند اختلاف نظر بین ایران و عربستان در منطقه بیشترین تأثیر را روی کشورهایی مثل لبنان دارد. اگر برجام امضا شود بسیاری از این مسائل را حل می کند. به خاطر  اینکه دولت ها احساس می کنند نباید از راه دشمنی وارد شوند. یعنی مسأله لبنان به مسائل اقلیمی، جهانی و بین المللی گره خورده که حل آن باید از راه کار کردن همه گروه ها و حل تضادهای درونی بین طوایف شیعه، سنّی، مسیحی و دروزی باشد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما