شناسهٔ خبر: 54120736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روایت سایت اصولگرا از تفاوت اعتراضات اردیبهشت ۱۴۰۱ با آبان ۱۳۹۸

سایت فردا نوشت : پروژه ایجاد اجتماعات اعتراضی آنطور که دشمنان خارجی و ضدانقلاب در نظر داشتند به ثمر نرسد و فراخوان‌های صورت گرفته به‌غیر از برخی تجمعات پراکنده و کوتاه ارمغان دیگری برایشان نداشت.

صاحب‌خبر -

درباره چرایی این موضوع اما می‌توان حرف زد و وضعیت را از زوایای مختلفی دید. اصلی‌ترین سوال هم این است که اردیبهشت ۱۴۰۱ با آبان ۱۳۹۸ چه تفاوتی داشت؟

روزنامه همشهری در این باره نوشته: در ماجرای اصلاح قیمت‌ها، مردم حضور مسئولان را در کنار خود دیدند. این بار نه صحبت از این شد که «صبح جمعه» خبردار شدیم و نه وزرا و مسئولان ارشد کشور با اظهار بی‌اطلاعی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند.

این روزنامه افزوده: ماجرای حذف ارز ترجیحی، کوتاه کردن دست چپاولگران این ارز دولتی و در نهایت دادن یارانه مستقیم به‌خود مردم، موضوع جدیدی نبود که به گوش مردم نرسیده باشد.

دولت در ماه‌های گذشته بارها جلسات مختلفی با اقتصاددانان، کارشناسان، اهالی رسانه و... گذاشت تا همین موضوع را تبیین کند. بارها اصل ماجرای طرح و اثرات مثبت و منفی آن از زبان مسئولان توسط مردم شنیده شد.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که خودش هم از موافقان حذف ارز ترجیحی است اما موضوع را از منظر دیگری دیده و به «جهان صنعت» گفته: «به نظر من در مجموع و شاید با توجه به تجربه دولتمردان در آبان ۹۸ و مسائلی که به همراه داشت، سعه‌صدر و خویشتنداری بیشتری به خرج داده می‌شود.


بنابراین ظرف یک هفته گذشته به نظر می‌رسد با رویکردی متفاوت از سال ۱۳۹۸ با اعتراضات عمومی برخورد می‌شود. گویا مدیران در خلوت خود به این نتیجه رسیده‌اند که آن نحوه مواجهه با مردم خیلی درست نبود. امیدواریم این سعه‌صدر ادامه یابد و همچون جوامع پیشرفته به جای برخوردهای خشن با ابزارهایی مثل ماشین آب‌پاش جلوی اعتراضات را بگیرند.»

روایت سایت اصولگرا از تفاوت اعتراضات اردیبهشت ۱۴۰۱ با آبان ۱۳۹۸

بیشتر بخوانید :

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز نظر دیگری دارد. او هم در مصاحبه با «جهان صنعت» ضمن تاکید بر اینکه در نتیجه اعتراضاتی که این بار ایجاد شد، وضعیت به اندازه سال ۹۸ بحرانی نمی‌شود، گفته: «حتما برای کنترل بحران راه‌های آرامش‌بخش‌تر دیگری هم وجود دارد به خاطر اینکه الان شرایط اقتصادی آنطور که دولت می‌گوید از سال یادشده بهتر است و دور زدن تحریم‌ها آسان‌تر است. از این جهت فکر می‌کنم که دولت بتواند بر این مشکلات فائق آید»

او در باب تفاوت مقطع فعلی و مقطع گرانی بنزین در دولت روحانی این را هم گفته که «در دولت آقای روحانی و در جریان گران شدن بنزین اشتباهی رخ داد و آن هم عدم اقناع افکار عمومی بود. شاید اگر دولت روحانی هم سالی ۱۰، ۱۵ درصد به قیمت بنزین اضافه می‌کرد، جامعه بهتر اقناع و کمتر تحریک می‌شد.»

۲۱۲۱

نظر شما