شناسهٔ خبر: 54107867 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هراس آمریکا از شیوع دوباره کرونا/ نگرانی از شیوع مسری‌ترین جهش ویروس

چندین کارشناس بر سر این موضوع توافق دارند که موج چشمگیری در پاییز و زمستان امسال از راه خواهد رسید چرا که تأثیر واکسن‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که محدودیت‌ها کم شده و انواع ویروس که قادر به دور زدن سیستم ایمنی هستند در حال انتشار هستند.

صاحب‌خبر -

سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، پس از آنکه وزارت بهداشت انگلیس ویروس کرونا را به فهرست بیماری‌های عادی تنفسی منتقل کرد تا همه‌گیری کرونا در این کشور به تاریخ بپیوندد، آمار منتشر شده مبتلایان در دوره‌ای نشان می‌دهد که موارد ابتلا به این بیماری به بالاترین حد رسید و کارشناسان نسبت به روند فزاینده مرگ‌ومیر هشدار دادند. دولت آمریکا نیز به تازگی هشدار داده که این کشور ممکن است در پاییز و زمستان شاهد ۱۰۰ میلیون ابتلا به کرونا و موج قابل توجهی از مرگ و میر باشد؛ چندین کارشناس بر سر این موضوع توافق دارند که موج چشمگیری در پاییز و زمستان امسال از راه خواهد رسید چرا که تأثیر واکسن‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که محدودیت‌ها کم شده و انواع ویروس که قادر به دور زدن سیستم ایمنی هستند در حال انتشار هستند.

* سویه‌های مسری کرونا و ترس از تکرار بحران پایان نیافته 

 اخیرا دو سویه جدید XD (ترکیبی از ویروس دلتا و امیکرون) و XE شناسایی شده است. موارد زیادی از ابتلا به سویه XD در دنیا گزارش شده و مورد رصد سازمان جهانی بهداشت قرار دارد.  XE ترکیبی جهش‌یافته از دو زیرسویه BA.۱ و BA.۲ است که قدرت انتقال آن ۱۰ برابر بیشتر از سویه امیکرون پنهان‌کار یا BA.۲ است. BA.۲ به دلیل قابلیت انتقال‌پذیری بالایی که دارد، جز انواع نگران‌کننده در نظر گرفته شده است.  زیرسویه XE برای اولین بار در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی در انگلیس شناسایی شد، سپس بیش از ۶۰۰ مورد ابتلاء به این زیرسویه در کشور ذکر شده ثبت شد. قدرت انتقال‌پذیری بالای زیرسویه XE به این معنا است که ممکن است به نوع غالب تبدیل شود و باعث بروز موج دیگری از بیماری کووید -۱۹ شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است تا زمانی که تفاوت‌های قابل توجه زیرسویه XE با امیکرون، از جمله شدت بیماری و میزان انتقال آن مشخص نشود، به عنوان نوعی از امیکرون در نظر گرفته می‌شود و جز سویه‌های نگران‌کننده دسته‌بندی می‌شود.

* چرا ویروس‌ها دوباره ترکیب می شوند و چه چیزی منجر به تولد نوع XE شد؟

چارو دات آرورا، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: کروناویروس‌ها RNA را به عنوان محتوای ژنتیکی خود حمل می‌کنند. این به طور ذاتی آنها را انعطاف پذیرتر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا  گونه‌های جدید را به راحتی بسازند. ونکاتاگوپالان از دیگر پزشکان متخصص عفونی می‌افزاید: «ترکیب مجدد کروناویروس‌ها یک رویداد مورد انتظار است. با این حال، ما واقعاً نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه نوع نوترکیبی رخ خواهد داد یا چه معنایی از نظر انتقال یا شدت بیماری خواهد داشت». 

* علائم ابتلا به سویه ترکیبی  XE

چارو دات آرورا  می‌گوید: «تاکنون علائم گزارش‌شده با این نوع، همانند علائم امیکرون خستگی، بی‌حالی، تب، سردرد، بدن درد، تپش قلب و مشکلات قلبی است»؛ «برآوردهای اولیه حاکی  از آن است که این جهش نوترکیب حداقل ۱۰ درصد مسری‌تر از امیکرون پنهان‌کار است که به عنوان مسری‌ترین جهش ویروس کرونا شناخته می‌شود».

* لزوم رعایت پروتکل بهداشتی

سازمان بهداشت جهانی موارد ابتلا به زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا منشا گرفته از امیکرون را در بعضی از کشورهای جهان ثبت کرده است و در حال ردیابی چند ده مورد از دو زیرسویه جدید امیکرون ویروس کروناست ولی هنوز در عفونی یا خطرناک بودن آنها تردید دارد. این سازمان گفته زیرسویه‌های جدید به دلیل جهش‌پذیری بالا به سختی در دسترس هستند و به همین دلیل مطالعه روی آنها دشوار شده است. زیرسویه‌های جدید سرعت ابتلای بالاتری دارند ولی هنوز مطالعات میزان کشندگی آنها را تعیین نکرده است. در این راستا بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر معتقدند که فعلا برای برداشتن ماسک زود است و مردم باید همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند.

* احتمال بازگشت سویه دلتا در پاییز 

با وجود کاهش شاخص ابتلا به کرونا، وزیر بهداشت آلمان درباره احتمال موج جدید امیکرون و بازگشت سویه خطرناک‌ و کشنده دلتا در پاییز هشدار داد. کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان گفت پاندمی تمام نشده و از مردم خواست در هواپیما و قطار ماسک بزنند. داده‌های موسسه روبرت کخ و مراکز درمانی حاکی از آن است که میزان ابتلا به کرونا  روز به روز در آلمان کاهش می‌یابد با این وجود وزیر بهداشت آلمان نسبت به بازگشت نوع خطرناک‌تر و کشنده سویه دلتای کرونا هشدار داد.

* آمریکا در خطر اوج‌گیری دوباره کرونا/ مرگ بیش از یک میلیون نفر بر اثر پاندمی

 در حال حاضر، شاخه BA.۲ در آمریکا غالب است اما زیرمجموعه آن که با نام BA.۲.۱۲.۱ شناخته می‌شود، در حال انتشار سریع است و ممکن است به زودی غالب شود؛ سلین گاندر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه نیویورک اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «من فکر می‌کنم ما در موقعیتی هستیم که از نظر روانی، اجتماعی و اقتصادی مردم تا حد زیای همه‌گیری را تمام شده فرض می‌کنند [اما] همه‌گیری هنوز پایان نیافته است»؛ کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده از مرز یک میلیون مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ عبور کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای از مرمد خواست، تا «در برابر این بیماری همه‌گیر هوشیار بمانند» و از این فرصت استفاده کرد که به قانونگذاران کنگره یادآورری کند که تامین منابع مالی برای ادامه تست کووید-۱۹، واکسن و درمان «بسیار حیاتی» است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در آخرین ارزیابی خود از میزان شیوع این همه‌گیری اعلام کرد کاهش تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، به جز در قاره آمریکا و آفریقا، همچنان ادامه داشته است. این سازمان در گزارش هفتگی خود در خصوص این بیماری اعلام کرد که حدود ۳.۵ میلیون مورد ابتلای جدید و بیش از ۲۵ هزار مرگ در سراسر جهان گزارش شده است که به ترتیب نشان دهنده کاهشی ۱۲ و ۲۵ درصدی است.

انتهای پیام/

نظر شما