شناسهٔ خبر: 54098823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان خبرداد:

جلوگیری از تخریب قلعه تاریخی ناصرآباد بخش جغین/پرونده ثبت ملی این بنای تاریخی تهیه شده است

بناوند از تهیه پرونده ثبت ملی « قلعه تاریخی » دهستان ناصرآباد بخش جغین خبرداد و گفت: با همکاری دهیاری ناصرآباد جلو تخریب این اثر گرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، « سهراب بناوند » در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان در خصوص آخرین وضعیت قلعه تاریخی ناصرآباد بخش جغین شهرستان رودان، اظهار کرد: بعد از ثبت اثر در فهرست آثار ملی، ردیف اعتباری برای مرمت و بازسازی این اثر نیز درخواست خواهیم کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه 375 اثر تاریخی در استان هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده  است، افزود: این آثار در زمینه های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و طبیعی و ازنظر ثبت، از تنوع زیادی برخوردار است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان همچنین در خصوص اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی برای مرمت آثار تاریخی نیز گفت: برای مرمت آثار تاریخی مبالغ زیادی اعتبار نیاز است که با اعتبارات ناچیز فقط آثار در معرض خطر و مرمت‌های اضطراری در استان انجام می‌شود.

 

بناوند ادامه داد: اعتبارات میراث‌فرهنگی به دلیل پرداخت بدهی به شاکیان کم است یعنی اگر امسال بخواهیم اثری را با 200 میلیون ریال مرمت کنیم سال آینده همان اثر را با 600 میلیون ریال نمی‌توانیم مرمت کنیم.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: متأسفانه اعتبارات ملی دیر ابلاغ می‌شود و این اعتبارات پاسخگوی مرمت اضطراری ابنیه تاریخی استان نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در سال جاری مطالعه بافت تاریخی لافت، مرمت و ساماندهی معبد هندوها و ساماندهی حمام گپ انجام می‌شود، افزود: عملیات مرمت این بناها از محل اعتبارات مرمتی سال 1400 انجام می‌شوند.

 

بناوند ادامه داد: برای بناهایی که براثر زلزله و بارندگی سال گذشته آسیب‌دیده و تخریب‌شده‌اند نیز از محل اعتبارات استانی مبلغ 30 میلیارد ریال درخواست شده است که به‌محض تخصیص کار مرمت و ساماندهی این آثار شروع می‌شود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان یکی از برنامه‌های حوزه میراث‌فرهنگی در سال جاری را اکتشافات باستان‌شناسی در جزیره هرمز برشمرد و افزود: برنامه اکتشافات باستان‌شناسی در جزیره هرمز برای اولین بار در این جزیره انجام می‌شود و کشف آثار پارینه‌سنگی جزیره هرمز بر مبنای پاسخ استعلام برای ایجاد تأسیسات گردشگری بود.

 

وی  ادامه داد: همچنین اکتشافات باستان‌شناسی در محوطه‌های تم ماروم رودان و نخل ابراهیمی میناب را در برنامه داریم.

 

بناوند در خصوص ساماندهی معبد هندوها نیز گفت: در سال جاری فروشگاه صنایع‌دستی در ضلع شرقی معبد جمع‌آوری می‌شود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: همچنین درخت‌های بومی در معبد کاشته می‌شود که حال و هوای معبد هندی را داشته باشیم و اشیاء مربوط به هند نیز برای بازدید علاقه‌مندان استقرار خواهند یافت.

 

وی با اشاره به اعتبار تخصیص داده‌شده به موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس گفت: یک میلیارد ریال برای مرمت اشیاء موزه تخصیص داده‌شده که این مبلغ برای استحکام‌بخشی لوله‌های توپ قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز هزینه می‌شود.

 

بناوند در خصوص تبلیغات برای شناساندن آثار تاریخی بندرعباس به مردم نیز گفت: نصب تابلوها در شهر بندرعباس وظیفه مدیریت شهری است که اعتباری از سفر ریاست محترم جمهوری به استان در نظر گرفته‌شده که در صورت تخصیص اعتبار با همکاری شهرداری این مهم انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/711

نظر شما