شناسهٔ خبر: 54087693 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل دولت توسط ۸ مارس، آغاز تشدید مانع‌تراشی خارجی خواهد بود/ چالش اصلی لبنان فائق آمدن بر بحران اقتصادی است

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا با همکاری عربستان و امارات حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه کردند تا بتوانند جریان «قوات البنانیه» را در این راه تقویت و پیروز میدان اعلام کنند اما تمام سرمایه‌گذاری روی این جریان بیهوده بود.

صاحب‌خبر -

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در تشریح موانع پیش‌روی دولت آتی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بیست و چهارمین دوره انتخابات پارلمانی لبنان در نهایت طی سه مرحله برگزار شد. دو مرحله اول این انتخابات برای کسب آراء لبنانی‌های خارج از این کشور برگزار شد و مرحله سوم آن روز یکشنبه در تاریخ ۱۵ می برگزار شد که آمارها نشان می‌دهد چیزی در حدود ۴۱ درصد از مردم این کشور در انتخابات شرکت کردند. در این میان باید توجه داشته باشید که سعد الحریری از جریان المستقبل در این انتخابات شرکت نکرد و نجیب میقاتی، نخست وزیر فعلی این کشور هم به عنوان نامزد انتخابات در این رویداد سیاسی حاضر نبود. به همین جهت بسیاری از آمارها نشان می‌دهد که جریان ۸ مارس و حزب‌الله لبنان دست برتر را در میزان آراء پارلمانی دارند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که از گذشته ایالات متحده، فرانسه و عربستان به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر انتخابات بودند و سعی کردند یا پروژه به تعویق انداختن انتخابات را اجرایی کنند یا اینکه بتوانند جریان ۱۴ مارس را با حمایت مالی به صدر جدول نتایج انتخاباتی بکشانند. براساس اسناد و آمارهای موجود، ایالات متحده با همکاری عربستان و امارات مبلغی در حدود ۴۰ میلیون دلار از چند ماه پیش تا روز انتخابات هزینه کردند تا بتوانند جریان قوات البنانیه به رهبری سمیر جعجع را در این راه تقویت و پیروز میدان اعلام کنند اما آراء نشان می‌دهد که این پروژه با شکست روبه‌رو شده و تمام سرمایه‌گذاری روی این جریان بیهوده بوده است. در این میان جریان ۸ مارس بیش از ۵۶ کرسی را به دست خواهد آورد و آمارها نشان می‌دهد که اگر این جریان بتواند با سایر اقلیت‌ها ائتلاف تشکیل دهد، بدون شک آنها می‌توانند نصف به علاوه یک از تعداد ۱۲۸ کرسی پارلمان را کسب کنند و در نهایت دولت تشکیل بدهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که جریان ۱۴ مارس همچنان یک مشکل ساختاری و همچنین عدم اقبال عمومی را تجربه می‌کند و بر همین اساس معتقدم زمانی که تمام آراء شمرده و اعلام شود احتمال دارد فعل و انفعالاتی در خارج از خاک لبنان از سوی کشورهای عربی و غربی انجام شود. بدون شک با توجه به اینکه هنوز اعداد و ارقام نهایی از انتخابات و نتایج آن بیرون نیامده باید با احتیاط تحلیل ارائه کرد اما همین ارقام بازگو کننده آینده لبنان خواهد بود و بدون تردید اوضاع به آرامی پیش نخواهد رفت. توجه داشته باشید اگر قرار بر تشکیل دولت توسط جریان ۸ مارس باشد عربستان، فرانسه، امارات و حتی آمریکا در این بین مانع‌تراشی خواهند کرد و اوضاع به گونه‌ دیگری پیش خواهد رفت. در شرایط کنونی فعلاً ابتکار عمل سیاسی در اختیار میشل عون، رئیس جمهور لبنان است و این در حالی است که خط‌دهی‌های خارجی هم آرام آرام و پس از اعلام نهایی آراء برجسته می‌شود.

هانی‌زاده افزود: به نظر می‌رسد که اگر جریان ۸ مارس بتواند دولت تشکیل دهد و احتمالاً میشل عون یک شخصیت تکنوکرات را روی کار خواهد آورد، اما نکته اساسی این است که در این میان آنچه در لبنان حرف اول و آخر را می‌زند، اقتصاد است. همه می‌دانند که اوضاع این کشور پس از انفجار بیروت هر روز بدتر شده و بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، این کشور یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصادی تاریخ خود را تجربه می‌کند. اقتصاد لبنان متاسفانه وابسته به خارج و کمک‌های غربی- عربی است، لذا در این بین مشخص نیست که دولت بعدی با چه چالش‌های سیاسی روبه‌رو خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به صورت علنی می‌توان گفت که چالش‌های اقتصادی دولت آتی لبنان بیش از گذشته خواهد بود. از این رو با توجه به اهمیت بحث اقتصاد در شرایط فعلی لبنان باید گفت که حتی اگر دولت از جناح ۸ مارس هم انتخاب شود، چالش‌های زیادی بر سر راه آن به وجود می‌آید؛ چراکه بدون شک کشورهای منطقه و فرامنطقه مجدداً اقدام به ایجاد موانع اقتصادی در قالب پرونده‌های سیاسی و امنیتی خواهند کرد که این روند بدون تردید کار را برای کابینه آینده لبنان سخت‌تر خواهد کرد و حتی می‌تواند مجدداً خلأ قدرت را در این کشور به وجود بیارود که نمونه مشابه آن را باید وضعیت فعلی عراق دانست.

نظر شما