شناسهٔ خبر: 54083948 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

افزایش ۲۰۰ درصدی حجم آب موجود در سد شمیل و نیان

ایرنا

حجم آب موجود در سد شمیل و نیان استان هرمزگان با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال آبی پارسال به رقم ۶۳ میلیون مترمکعب رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، وضعیت موجودی آب سدها در حوضه‌های مختلف آبریز کشور نشان از آن دارد که در تعداد کمی از این سدها رشد حجم آب موجود ایجاد شده و در تعداد دیگری کاهش نسبت به پارسال به چشم می‌خورد.

براساس گزارش اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران سدهای استان هرمزگان ازجمله سدهایی هستند که با رشد حجم آب در سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده‌اند.

وضعیت سد شمیل و نیان با رشد ۲۰۰ درصدی روبرو شده است و درصد پُرشدگی آن به ۶۴ درصد رسیده است که وضعیت مناسبی برای تامین آب محسوب می‌شود.

همچنین سد استقلال هرمزگان با رشد ۹۸ درصدی حجم آب موجود روبرو شده و موجودی آب مخزن آن به عدد ۲۰۹ میلیون مترمکعب رسیده و برای اساس درصد پُرشدگی این سد هم ۸۷ درصد شده است.

۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه هم با رشد ۱۲ درصدی حجم آب موجود نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) روبرو شده‌اند و به این ترتیب حجم مخزن این سدها یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون مترمکعب شده است.

درصد پُرشدگی سدهای ۱۳ گانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۵ درصد شده است.

سدهای دارای کاهش موجودی کدام‌اند؟

سد دوستی در استان خراسان رضوی از جمله سدهایی است که در سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۰) تا ۲۳ اردیبهشت بالاترین کاهش موجودی آب را داشته است و به این ترتیب حجم آب موجود در این سد به رقم ۳۲۳ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به پارسال ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. درصد فعلی پُرشدگی این سد هم ۲۶ درصد است.

سدهای پنجگانه استان تهران هم در سال آبی جاری با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده‌اند و حجم آب موجود در آنها به رقم ۵۹۰ میلیون متر مکعب با درصد پُرشدگی ۳۱ درصد رسیده است.

این وضعیت منابع آبی در استان تهران در حالی است که میزان مصرف آن سه میلیارد و ۱۲۱ میلیون لیتر شده است.

سد ۱۵ خرداد در حوضه آبریز قمرود هم از جمله سدهای با کاهش حجم موجودی است و به این ترتیب حجم آب موجود در آن با ۲۶ درصد کاهش نسبت به پارسال به رقم ۷۴ میلیون مترمکعب رسیده است و درصد پُرشدگی فعلی آن هم ۳۸ درصد است.

علاوه بر آن سد کوچری گلپایگان در این حوضه آبریز هم با کاهش ۱۹ درصدی در سال آبی جاری روبرو شده است. حجم آب موجود در این سد به رقم ۱۳۸ میلیون مترمکعب با ۵۷ درصد پُرشدگی رسیده است.

در خراسان شمالی سد شیرین دره نیز با کاهش ۱۷ درصدی حجم آب موجود در مخزن نسبت به پارسال روبرو شده است. حجم آب موجود در این سد در سال آبی جاری ۴۳ میلیون مترمکعب گزارش شده و درصد پُرشدگی آن نیز ۷۰ درصد است.

حجم آب موجود در سد زاینده‌رود در استان اصفهان در سال آبی جاری و تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۳۸۳ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال آبی پارسال با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده است.

مجموع ۱۰ سد استان خوزستان نیز در سال آبی جاری با کاهش ۶ درصدی حجم آب موجود نسبت به پارسال روبرو شده و حجم آب مجموع آنها به رقم ۱۴ میلیارد و ۴۱۱ میلیون مترمکعب با ۵۹ درصد پُرشدگی رسیده است.

نظر شما