شناسهٔ خبر: 54079867 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

یادداشت؛

فرصت‌های طلایی ایران و ارمنستان از پنجره اجلاس هفدهم همکاری‌ها

مریم حاج‌نوروز نظری

"آرا شاوردیان"، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس گروه‌ دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان

صاحب‌خبر -
پس از حدود سه سال و بعد از شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در تیرماه ۱۳۹۸ که در تهران برگزار شده بود، امسال به لطف خدا و به برکت توفیقات حوزه سلامت، توانسته‌ایم هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی کشورمان را با ارمنستان که می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد روابط اقتصادی تهران و ایروان ایفا نماید را برگزار کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان و در سفر وی به تهران، دوستی و همکاری روزافزون دو کشور را وظیفه و در جهت منافع مشترک ایران و ارمنستان دانستند و تصریح کردند: "البته آمریکایی‌ها کاملاً غیرقابل اعتماد و در همه جا به‌دنبال فتنه، فساد، اختلاف و جنگ هستند و با ارتباطات ایران و ارمنستان و منافع ملت‌ها نیز مخالفند ولی ما در مقابل وظیفه داریم همکاری‌ها و ارتباطات خود را تقویت کنیم."
با توجه به روند روبه توسعه همکاری‌های دو کشور در منطقه و ضرورت پیگیری توافق‌های قبل، دستور کار شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، از سوی مقام‌های دو کشور مهم ارزیابی شد.
برگزاری نشست مشترک اقتصادی (هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-ارمنستان) این پیام را به همراه دارد که تهران و ایروان برای توسعه روابط دو کشور مصمم هستند و این اراده می‌تواند تضمین‌کننده توسعه روابط دوجانبه از یکسو و زمینه‌ساز حضور فعال ایران و ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی دیگر و مهم‌تر از همه تحکیم امنیت پایدار و برقراری صلح در منطقه، بالأخص قفقاز جنوبی باشد. حساسیت شرایط منطقه قفقاز اقتضاء می‌کند که کشورهای منطقه به‌طور منظم موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.
 همان‌طور که می‌دانید ارمنستان در تعاملات تجارت جهانی حضور داشته و هم‌چنین این کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده و از همه مهم‌تر با توجه به این‌که ارمنستان در بین اعضای اوراسیا تنها کشوری است که با ایران مرز زمینی دارد، ایران می‌تواند از بازار قریب به دویست میلیون نفری این کشورها استفاده کرده و کالاهای خود را از طریق ارمنستان به آن‌ها صادر کند. اتصال ایران به اروپا در کنار مسیر کنونی، گامی مؤثر در توسعه روابط اقتصادی ایران و ارمنستان به شمار می‌آید، که چشم‌انداز انتقال انرژی به ویژه گاز را سمت اروپا و دیگر کشورهای منطقه نمایان می‌سازد.
بنا بر آمارهای رسمی در سال گذشته تجارت ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا 70 درصد افزایش یافته و صادرات از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز 107 درصد رشد داشته است.
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ایران از نظر اقتصادي و سیاسی نقش مهم و حیاتی براي ارمنستان ایفا کرده است. ایران به دلیل ارتباط با سواحل جنوبی دریاي خزر و سواحل شمالی خلیج‌فارس و دریاي عمان، نه فقط براي کشورهاي هم مرز، بلکه براي مناطق قفقاز، آسیاي مرکزي، جهان عرب و شبه جزیره هند حلقه ارتباطی راهبردی محسوب می‌شود. نیاز یکطرفه ارمنستان نیست که گسترش روابط دوجانبه را ضروري کرده، بلکه نیاز متقابل ایران به امکانات و موقعیت جغرافیایی ارمنستان نیز در توسعه روابط دو کشور مؤثر است.
اتصال ایران به اروپا در کنار مسیر کنونی گامی مؤثر در توسعه روابط اقتصادی ایران و ارمنستان به شمار می‌آید.
ایران و ارمنستان می‌توانند در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، انرژی، پتروشیمی، انتقال برق، احداث سد، ایجاد کارخانه‌های تولیدی و صنعتی و استخراج معدن، کشاورزی، گردشگری بهویژه اکو توریسم و توریسم سلامت، انتقال گاز، تجارت، حمل‌ونقل، همکاری در کشورهای ثالث و همکاری میان شرکت‌های کوچک و متوسط با یکدیگر همکاری جدیدتری داشته باشند که این همکاری‌ها و به‌تبع آن بالا رفتن تراز تجاری و فارغ از رسیدن به نقطه هدف تجارت یک میلیارد دلاری، (که می‌تواند چندین برابر هم شود) سهم مهمی در بی‌اثر ساختن تحریم‌های ظالمانه غرب به ویژه آمریکا و کمک شایانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان و در نهایت به اقتصاد کشور و افزایش اشتغال زایی و معیشت مردم دارد.
ایران می‌تواند با بهره‌مندی خط جنوب به شمال کشور و اتصال آن به ارمنستان و سپس دریای مدیترانه یکی از مسیرهای جاده ابریشم را احیا کند. و در مقابل کالاهای ارمنستان نیز می‌توانند از طریق بنادر ایران در خلیج‌فارس به‌ویژه به مقاصد چین و هند و آسیای جنوب شرقی حمل شده و کریدور شمال به جنوب فعال شود.
خوشبختانه منافع ایران و ارمنستان به لحاظ استراتژیکی یا حیاتی در تضاد با یکدیگر قرار ندارد. اما افزایش ارتباط اقتصادی در منار پیشینه تاریخی و روابط فرهنگی ضامن امنیت منطق، به ویژه تأثیر بسزایی در قطع کردن دستان بیگانگان به ویژه حضور و دخالت رژیم صهیونیستی در منطقه و روابط همسایگان دارد.  
دو کشور با تبادل اطلاعات و همکاری مشترک می‌توانند با اجرای پروژه‌های مشترک به بازارهای منطقه نفوذ کرده و ارمنستان با سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران به دیگر کشورهای همسایه ایران نظیر عراق یا سوریه راه یابد.
اما برای رسیدن به این مهم می‌بایست پروژه‌های خاصی را تعریف، ترمیم یا بازسازی کرده که می‌توان به راه‌اندازی مرکز فعال تجاری ایران و نمایشگاه دائمی کارآمد برای کالاهای ایرانی در ایروان، ایجاد روابط مؤثر بانکی، شناخت کافی سلایق و نیاز بازار، موافقت‌نامه عملی تجارت آزاد میان دو کشور، حذف تجارت به شیوه سنتی و تبلیغ هدفمند را از مهم‌ترین آن‌ها نام برد.
در دنیاي کنوني سیاست خارجي و دیپلماسي اقتصادي به ابزاري در جهت تحقق سیاست صنعتي و رشد اقتصادي کشورها بدل شده است  و در رأس آن‌ها جلسه‌های کاری اقتصادی همچون اجلاس‌های مشترک اقتصادی از این فرصت استفاده کرده و با توجه به اهمیت شرایط فعلی منطقه و اهمیت روابط فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان، ضمن تاکید مجدد بر نقش هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان در این برهه زمانی حساس، به عنوان خادم ملت شریف ایران از تلاش‌های وزیر نیرو  کمال تقدیر و تشکر را داشته و شاهد همت و عزم جدی ایشان جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور هستم.
باشد همگی زیر سایه رهبر معظم انقلاب پرچم جمهوری اسلامی ایران را سرافرازانه بر بلندای جهان نگاه داریم.

نظر شما