شناسهٔ خبر: 54075904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

«افزایش سطح مبادلات ما با سوئیس به برجام بستگی دارد»

فعال اقتصادی درباره سطح مبادلات تجاری ایران با سوئیس در آینده گفت: همه چیز بستگی به برجام دارد. حتی اگربرجام برای مدت کوتاهی توافق شود، شکوفایی اقتصادی برای ما به همراه خواهد آورد.

صاحب‌خبر -

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس گفت: سوئیس مثل گذشته شریک استراتژیک ما است. این روابط نه تنها به خاطر دارو و تجهیزات پزشکی، بلکه نقش پررنگ شرکت‌های سوئیسی در واردات و تولید ایران است.

به گزارش ایلنا، شریف نظام مافی درباره حجم مبادلات ایران و سوئیس در سال جدید گفت: سطح مبادلات و تجارت ایران با سوئیس تفاوت چندانی با گذشته نداشته و چیزی که می‌دانم این است که سوئیس تبدیل به شریک اول تجاری اروپایی ایران شده است. به خصوص در حوزه تجارت و در زمینه غلات، بزرگترین شرکت‌های غلات جهان در سوئیس قرار دارند و سطح تجارت آن‌ها با ایران در سال گذشته بسیار بالا بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس در ادامه با اشاره به روابط تجاری این دو کشور خاطرنشان کرد: از این جهت سوئیس مثل گذشته یا حتی بیشتر از گذشته در اصل شریک استراتژیک ما است. این روابط نه تنها به خاطر دارو و تجهیزات پزشکی است بلکه شرکت‌های سوئیسی نقش بسیار پررنگی را چه در واردات و چه در تولید ایران بازی می‌کنند.

نظام مافی درباره واردات غلات از سوئیس تصریح کرد: شرکت‌های غلات سوئیسی و حتی شرکت‌های زنجیره غلات سوئیسی یعنی تکنولوژی، افزودنی‌ها، بازرسی خیلی نقش پررنگی در صنعت غلات ایران دارند. به همین منظور اتاق ایران و سوئیس بزرگترین کنفرانس غلات ایران را هفته گذشته در تهران برگزار کرد. در این کنفرانس ۸۵۰ مخاطب حضور یافتند که ۴۲ نفر آن‌ها خارجی و از ۳۵ کشور مختلف دنیا بودند. روابط ایران و سوئیس در زمینه غلات بسیار پررنگ است.

فعال اقتصادی درباره سطح مبادلات تجاری ایران با سوئیس در آینده گفت: همه چیز بستگی به برجام دارد. حتی اگربرجام برای مدت کوتاهی توافق شود، شکوفایی اقتصادی برای ما به همراه خواهد آورد. از این لحاظ که همه پول‌های بلوکه شده ما آزاد خواهد شد و این موضوع کمک بسیار بزرگی به زیرساخت‌های صنعتی ما و نهایتا دولت برای واردات اقلام اساسی خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس با بیان اینکه عمده واردات ما از سوئیس، غلات و دارو به‌ویژه غلات است، ادامه داد: غلات موضوع جالبی است، چون اتفاقا برداشت آن از کشور سوئیس نیست و برای مثال ممکن است ذرت از برزیل بیاید، ولی قرارداد و پرداخت پول آن در سوئیس انجام می‌شود.

نظام مافی افزود: دفتر مرکزی بزرگترین شرکت‌های غلات جهان ثبت ژنو است و در این صورت معاملات آن‌ها در این کشور انجام می‌شود، اما کشور مبداء این غلات ممکن است استرالیا، برزیل و یا کشور‌های دیگر باشد. این موضوع به خاطر امکانات خوب مالیاتی و زیرساخت‌های خوب برای کار است که شرکت‌ها به خصوص در زمینه غلات علاقه دارند، دفتر‌های مرکزی شان در ژنو باشد.

نظر شما