شناسهٔ خبر: 54075638 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تبلیغات

پیش خرید آپارتمان در تهران سال ۱۴۰۱

در این نوع سرمایه‌گذاری مخصوصا در زمانیکه بازار به سمت صعودی شدن قیمت‌ها حرکت میکند تعهدات در یک سمت، پشتوانه و سابقه سازنده در سمت دیگر یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای سرمایه‌گذاری در پیش خرید آپارتمان می‌باشد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که با توجه به شرایط اقتصادی و بازار مسکن و پیش بینی که از وضعیت این بازار خواهیم داشت پیش خرید آپارتمان در تهران سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود و می‌توان روی آن حساب کرد یا خیر؟ در اینجا پروژه‌های شخصی، تعاونی‌ساز مورد بررسی قرار خواهند گرفت که در واقع بررسی انواع پیش‌خرید بصورت قطعی و علی‌الحساب است و مهمتر از همه بررسی تعهدات سازنده‌ها آن هم در زمانیکه پیش‌بینی می‌کنیم افزایش قیمت خواهیم داشت یا خیر، در ادامه با ما همراه باشید.

تعهدات در پیش خرید آپارتمان در تهران

برای بررسی تعهدات در پیش خرید آپارتمان در تهران باید بدانید که هر زمان نرخ ارز و یا مواد اولیه و اصلی صنعت ساختمان دچار تغییر قیمت می‌شود، بسیاری از افراد مخصوصا در مورد اول به سمت حفظ ارزش سرمایه و پول خود روی می‌آورند. در این حالت اگر به دنبال پیش‌خرید آپارتمان بروید در واقع شما بر روی یک پروژه ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده و توقع این را دارید که سازنده به تعهدات خودش عمل کرده و واحد شما را ساخته و تحویل دهد.

شاید خیالتان از بابت اینکه پولتان را در برابر افرایش قیمت بیمه کرده‌اید آن هم به شرطی که خرید با قیمت قطعی داشته باشید، اما در مورد اینکه سازنده می‌تواند با توجه به افزایش قیمت و هزینه ساخت و بطور کلی تورم به تعهدات خودش عمل کند؟ خیر قطعا نمی‌توانید از این موضوع مطمئن باشید و همانقدر که استرس حفظ ارزش پولتان را داشته‌اید حال باید درگیر اتمام پروژه باشید. در این نوع سرمایه‌گذاری مخصوصا در زمانیکه بازار به سمت صعودی شدن قیمت‌ها حرکت میکند تعهدات در یک سمت، پشتوانه و سابقه سازنده در سمت دیگر یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای سرمایه‌گذاری در پیش خرید آپارتمان می‌باشد.

پیش خرید آپارتمان در تهران از چه کسی انجام دهیم؟

بازار مسکن مانند هر بازار دیگر افرادی را دارد که به اصلاح برند هستند و سابقه آن‌ها مشخص و خوشنام میباشند. اما همانطور که در هر بازاری قیمت یک کالای برند از بقیه کالا‌ها گران‌تر است در این بازار نیست سازنده‌های برند قیمت‌های خود را حتی بالاتر از قیمت منطقه میگذارند. در حالیکه تصور بر این است در پیش خرید آپارتمان قیمت‌ها باید پایینتر از یک واحد ساخته شده و آماده که همسان است باشد، اما برای افراد برند اینطور نیست.

پیش خرید آپارتمان در تهران

شاید در نگاه اول سرمایه گذاری در این پروژه‌ها منطقی نباشد، اما همانطور که در بالا اشاره کرده ایم اگر افزایش قیمت ساخت را پیش رو داشته باشید و موج تورم در راه باشد و اگر حتما قصدتان برای حفظ پول نقد، سرمایه گذاری در بازار مسکن است میتوانید بر روی این گزینه‌ها فکر کنید. البته که حتما هم نیاز نیست به سراغ برند‌ها بروید به هر حال افرادی که در حال ساخت و ساز هستند و برای پیش برد عملیات ساخت یک یا دو واحد از سازه خود را پیش فروش میکنند بسیار زیاد هستند و البته قیمت فروش آن‌ها نیز مناسب است. با جستجو در سایت‌های آگهی ملک طرح‌های متنوعی از پیش فروش چیتگر و دیگر مناطق تهران یافت میشود.

پیش خرید با قیمت قطعی یا علی الحساب

در پروژه‌های تعاونی ساز که ساخت پروژه توسط کلیه اعضا انجام میپذیرد نحوه ساخت و ساز بدینصورت است که در هر مرحله هزینه‌ای که بابت عملیات ساخت میبایست پرداخت شود محاسبه شده و به اعضا اعلام میشود و همگی میبایست آنرا بنا بر سهمی که در پروژه دارند پرداخت نمایند. در واقع در این نوع سرمایه گذاری شخصی به اعضا تعهدی نمیدهد و در صورتیکه عملکرد مدیر عامل و هیات مدیره مطلوب نباشد، اعضا میتوانند افراد جدیدی را برای مدیریت بهتر پروژه انتخاب نمایند.

این نوع سرمایه‌گذاری مزایا و معایبی دارد که به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می‌کنیم؛

  • سود سازنده در این نوع ساخت و ساز وجود ندارد و هر آنچه هزینه شود توسط اعضا پرداخت می‌شود.
  • اگر مشارکت با یک پیمانکار انجام شود و اعضا اقساطی برای پرداخت نداشته باشند روند پیشرفت پروژه بسیار مطلوب خواهد بود.
  • پرداخت هزینه‌ها مرحله‌ای است و مانند خرید قطعی که ۵۰ الی ۶۰ درصد مبلغ کل ابتدا پرداخت می‌شود نیست.

و، اما معایب این نوع سرمایه گذاری

  • به علت زیاد بودن اعضا دریافت به موقع اقساط و هزینه‌ها بسیار مشکل خواهد بود.
  • نداشتن پشتوانه در مواقعی که با افزایش قیمت‌ها و تورم روبرو می‌شویم در اینگونه پروژه‌ها مشکل‌ساز است.
  • تعهدات در این پروژه‌ها محدود است.

خرید آپارتمان در تهران

بهترین گزینه برای پیش خرید آپارتمان

اینکه شما در کدامیک از پروژه‌ها قصد سرمایه گذاری دارید بسته به سرمایه اولیه شما دارد و بعد از آن اینکه چه آینده‌ای برای وضعیت بازار مسکن پیش بینی خواهید کرد. اگر بازاری آرام و در نهایت ثبات را پیش بینی میکنید و از طرفی سرمایه اولیه شما کم است میتوانید روی پروژه‌های تعاونی ساز حساب باز کنید. اما اگر تصورتان این است که رشد قیمت و تورم در پیش داریم و سرمایه تان در حدی است که بتوانید ۴۰ الی ۶۰ درصد مبلغ کل یک آپارتمان در بصورت مبلغ اولیه پرداخت نمایید میتوانید به دنبال سازنده‌هایی باشید که قیمت مناسبی برای پیش فروش اعلام نموده اند.

در نهایت انتخاب هر یک از این دو بستگی به روحیه، سرمایه، ریسک پذیری و هدف شما از اینکه میخواهید صاحبخانه شوید و یا سرمایه گذاری کنید دارد، زیرا اگر قصد شما صاحبخانه است احتمالا بخشی از سرمایه اصلی خود را برای تامین مهمترین نیازتان که مسکن است به جریان می‌اندازید پس باید بررسی بیشتری انجام دهید و ریسک انجام کار را پایین بیاورید.

بررسی نهایی

شیب رشد قیمت مسکن آرام است و ممکن است در التهابات بازار روند رشد آن نسبت به کالا‌هایی که با نرخ دلار رابطه مستقیم دارند کند‌تر باشد، اما در نهایت بازار مطمئن تری نسبت به آن کالا‌ها میباشد و همسان سازی قیمت خود را طی مدت زمانی طولانی‌تر انجام میدهد. توجه داشته باشید بهتر است هنگام انتخاب پروژه‌های پیش خرید پشتوانه و سابقه سازنده را بررسی نمایید و همچنین تعهدات را نیز مد نظر داشته باشید.

همانطور که سازنده متعهد به تکمیل پروژه در مدت زمان مشخصی است، خریدار نیز باید اقساط خود را به موقع پرداخت نماید و تعهدات دو طرفه میباشد. همچنین از انتخاب پروژه‌هایی که عمده واحد‌های آن پیش فروش شده و تعداد کمی از پروژه در مالکیت سازنده قرار دارد و دیگر پروژه‌ها نیز در مراحل ابتدایی هستند خودداری نمایید، زیرا این نوع ساخت و ساز نشانگر این است که سازنده چندین پروژه را بصورت همزمان در حال انجام دارد و البته ریسک کار برای سرمایه گذار بیشتر است.

نظر شما