شناسهٔ خبر: 54075500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

رقابت اصولگراها برای نشستن بر صندلی ریاست/ آقا تهرانی هم رقیب قالیباف شد

محمدباقر قالیباف برای حفظ جایگاه ریاست خود با برخی چالش‌ها نیز مواجه است. نخست انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه و دوم انتشار خبر سفر خانواده او به ترکیه که به سیسمونی گیت معروف شد، از جمله چالش‌های قالیباف محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شرق، بعد از اعلام کاندیداتوری الیاس نادران برای رقابت در انتخابات ریاست مجلس، حالا مرتضی آقا تهرانی، چهره برجسته جبهه پایداری نیز کاندیدای تصدی ریاست مجلس شده است.

اجلاسیه سوم و انتخابات هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته آینده ۴ خردادماه برگزار خواهد شد که فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیونی که اکثریت نمایندگان در آن عضویت دارند نقش مهم و اثرگذاری در انتخابات هیات‌رییسه مجلس دارد.

صندلی ریاست مجلس

پیش‌تر و حدود دو هفته مانده به انتخابات هیات‌رییسه، برخی اعضای جبهه پایداری نیز رایزنی‌های خود را با برخی چهره‌های مطرح در مجلس کلید زده‌اند تا آنها را برای کاندیداتوری ریاست یا نایب‌‌رییسی متقاعد کنند، به‌طوری که لیدرهای جبهه پایداری طی رایزنی‌ با برخی نمایندگان و اعلام حمایت از آنها به‌دنبال آنند تا چند کرسی هیات‌رییسه را برای سال آینده در اختیار داشته باشند.

جبهه پایداری در مجلس قبلی یکی از جریان‌های تاثیرگذار در روند تصویب طرح‌ها و لوایح بود.

اگرچه در مجلس قبلی، اکثریت در اختیار اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید به ریاست محمد رضا عارف بود، اما چینش مجلس به گونه‌ای شکل گرفته بود که فراکسیون امید در مواجهه با اصولگرایان و اعضای 70 نفره جبهه پایداری، نتوانست آن‌طور که باید براساس مرام و مشی خود کار را پیش ببرد.

تا آنجا که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که این جبهه پایداری است که در اکثر موارد روند مجلس را تعیین می‌کند. اما با روی کار آمدن مجلسی اصولگرا به ریاست محمدباقر قالیباف، این روزها کمتر تحرکی از سوی جبهه‌ پایداری در مجلس به گوش می‌رسد.

گویی فراکسیون انقلاب اسلامی به ریاست قالیباف، که اکثریت نمایندگان مجلس را در خود جای داده، اگرچه به لحاظ مرام با جبهه پایداری هم‌داستان است اما به لحاظ عملی و مشی و روش، سعی می‌کند مرزبندی‌هایی را به این طیف از اصولگرایان که مشی تندتری دارند، رعایت کند.

شاید از این جهت است که جلال رشیدی کوچی، نماینده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در خصوص تحرکات جبهه‌ پایداری برای تصدی صندلی‌های هیات رییسه می‌گوید: «مجلس این افراد را شناخته و قطعا مانند سال اول یا دوم عمل نمی‌کند. فکر نمی‌کنم این افراد انتخاب شوند و ما در مجلس همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.»

البته محمدباقر قالیباف برای حفظ جایگاه ریاست خود با برخی چالش‌ها نیز مواجه است. نخست انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه و دوم انتشار خبر سفر خانواده او به ترکیه که به سیسمونی گیت معروف شد، از جمله چالش‌های قالیباف محسوب می‌شود.

نکته جالب در این میان این است که در خصوص هر دو ماجرا، چهره‌های جبهه پایداری هیچ دفاعی از قالیباف صورت ندادند و ترجیح دادند سکوت پیشه کنند. این سکوت آنقدر عجیب بود که در برخی این ظن و گمان را مطرح کردند که افشای خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه، از سوی بازیگرانی منتسب به جبهه پایداری انجام شده است. هرچند صحت و سقم این ادعا هرگز معلوم نشد.

البته جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، درباره انتخابات هیات‌رییسه مجلس و احتمال به خطر افتادن صندلی ریاست قالیباف معتقد است: هر کدام از نمایندگان این اختیار را دارند که در اجلاسیه‌ها برای مسوولیت‌های مختلف کاندیدا شوند و این یک مساله عادی هست.

این نماینده مجلس می‌گوید: من این احساس را ندارم که افراد و بزرگوارانی چون آقای نادران یا آقای آقاتهرانی تهدیدی برای ریاست آقای قالیباف باشند و به نظرم او با یک رای بالایی مجددا ریاست مجلس را برای بار سوم در اختیار خواهد گرفت.

حال باید دید کاندیدای نهایی برای انتخابات هیات‌رییسه چه زمانی اعلام خواهد شد.

ولی اسماعیلی سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در تشریح آخرین تصمیم‌گیری فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: صبح امروز جلسه‌ای به ریاست آقای قالیباف و با حضور اعضای هیات‌رییسه فراکسیون انقلاب اسلامی داشتیم و دستور کار این جلسه انتخابات هیات‌رییسه مجلس بود.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده افراد برای جایگاه‌های ریاست، نواب رییس، ناظران و دبیران در انتخابات هیات‌رییسه مجلس، در کمیسیون ثبت‌نام کنند، پس از آن در کمیسیون برای این جایگاه‌ها رای‌گیری صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: بعد از پایان رای‌گیری افرادی که در انتخابات فراکسیون انتخاب شوند و رای بیاورند، اسامی آنها را در روز چهارشنبه در صحن علنی به عنوان گزینه فراکسیون در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد.

نظر شما