شناسهٔ خبر: 54075425 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:

کرونا همچنان ادامه دارد/ شرایط عادی مرهون پوشش وسیع واکسیناسیون است

تهران - ایرنا - عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بازگشت به شرایط عادی زندگی قبل از همه گیری کرونا را مرهون پوشش وسیع واکسیناسیون در دولت سیزدهم دانست و گفت: رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که وضعیت کرونا در کشور آرام است.

صاحب‌خبر -

 سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع سویه جدیدی به نام «XE» هشدار داد و اعلام کرد: این سویه مسری‌تر از دیگر سویه‌های ویروس کرونا است چون ترکیبی جهش‌یافته از دو زیرسویه BA.۱(سویه اصلی امیکرون) و BA.۲ است که قدرت انتقال آن ۱۰ برابر بیشتر از سویه امیکرون پنهان‌کار یا BA.۲ است.

سازمان بهداشت جهانی گفته است زیرسویه‌های جدید به دلیل جهش‌پذیری بالا به سختی در دسترس هستند و به همین دلیل مطالعه روی آنها دشوار شده است. زیرسویه‌های جدید سرعت ابتلای بالاتری دارند ولی هنوز مطالعات میزان کشندگی آنها را تعیین نکرده است. در این راستا بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر معتقدند که فعلا برای برداشتن ماسک زود است و مردم باید همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند.

مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: خبری از سویه های مختلف کرونا که در اکثر کشورها شایع شده در ایران نیست و وضعیت ما نسبت به کشورهای دیگر از لحاظ این بیماری آرام است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا در کشور تحت کنترل است اما هنوز تمام نشده و رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در فضاهای سر بسته ضرورت دارد.

وی اظهار داشت: بیمارانی که دچار نقص ایمنی بدنی هستند، افرادی که پیوند کلیه، کبد، جراحی قلب و غیره کردند، باید در هنگام خروج از منزل ماسک بزنند.

مردانی تاکید کرد: با توجه به اینکه آمار مرگ و میر در کشور بسیار کاهش یافته و شهر قرمز و نارنجی کرونایی نداریم، اما کرونا تمام نشده و هنوز این بیماری ادامه دارد، از کسانی که هنوز دزهای مختلف واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، می خواهیم نسبت به تزریق آنها اقدام کنند و رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در فضاهای سربسته ضروری است.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: اگر همچنان مردم رعایت شیوه نامه های بهداشتی را دنبال کنند و زمینه برای ابتلا یا بستری ناشی از کرونا را فراهم نکنند و مهمتر از همه واکسیناسیون جدی تر گرفته شود، دیگر نمی توان انتظار داشت که سویه های جدید وارد کشور شود یا اگر هم وارد کشور شد مانند امیکرون مشکلات کمتری را به دنبال خواهد داشت.

به گفته مردانی، زندگی با کرونا به این معنی است وقتی فردی به دلیل ابتلا به کرونا بیمار شد در محل کار یا اجتماع حاضر نشود، اگر علامتی دال بر این بیماری داشت، همه شیوه نامه را رعایت کند و در قرنطینه قرار گیرد.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: بازگشت به شرایط عادی زندگی قبل از همه گیری کرونا را باید مرهون پوشش وسیع واکسیناسیون در دولت سیزدهم دانست، رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که وضعیت کرونا در کشور آرام است.

نظر شما