شناسهٔ خبر: 54074913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز عملیات اجرایی برای «آزمون تصادف خودرو» در کشور

فاطمه صنوبری

به دنبال آنکه آزمون تصادف خودرو در کشور تاکنون انجام نشده و تولیدات داخل برای این نوع تست به کشورهای دیگر فرستاده می‌شدند، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) بر آن شد تا ضمن رونمایی از هشت آزمایشگاه جدید آزمون صنعت خودرو، عملیات اجرایی این مرکز آزمون را آغاز کند تا طبق پیش‌بینی‌ها ١٨ ماه دیگر این آزمون در کشور برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح امروز (دوشنبه) مراسم رونمایی از مراکز جدید آزمون صنعت خودرو با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت،  مدیرعامل ایران‌خودرو، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور و دبیر انجمن مذکورو فعالان صنایع تامین قطعات خودرو و مسئولان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و نمایندگان معاونت علمی و فناوری  در محل مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو (زیرمجموعه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران/ISQI)برگزار شد.  

در این مراسم هشت آزمایشگاه جدید آغاز به کار کرد و سه آزمایشگاه جدید در برنامه افتتاح قرار گرفت. در این مراسم،  با هدف ارتقای کیفیت صنعت خودرو و پیرو مطالبات به حق مقام معظم رهبری و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین با همراهی صنعت‌گران داخلی و شرکت‌های دانش بنیان، طرح‌های توسعه آزمایشگاهی رونمایی و تفاهم‌نامه‌هایی با هدف تجهیز و توسعه آزمایشگاهی صنعت خودروی کشور منعقد شد.  

انجام  آزمون تصادف خودرو در کشور از اواخر سال ١۴٠٢  

سعید تاجیک- مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندار ایران (ISQI),  اظهار کرد: امروز در کنار رونمایی از مراکز جدید آزمون خودرو، تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت و راه‌اندازی مهمترین آزمایشگاه برای تست تصادف امضا خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز هشت مرکز آزمون شامل «آزمایشگاه اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو»، «آزمایشگاه سامانه آلاینده های سیستم تهویه خودرو»، «آزمایشگاه تست کاتالیست کانورتر»، «آزمایشگاه اندازه‌گیری ذرات معلق خودرو»، «آزمایشگاه توان سرچرخ و مصرف انرژی خودروهای تجاری برقی»، «آزمایشگاه آزمون آلایندگی خودروهای سواری تا سطح یورو ۶» و «آزمایشگاه ایمنی سیستم‌های ذخیره انرژی و باطری‌پک خودروهای برقی» برای بهره‌برداری آغاز به‌کار خواهند کرد.  

تاجیک خاطر نشان کرد: مهمتر، عملیات اجرایی برای ایجاد مرکز تصادف (crash test) برای خودروهای سواری آغاز و تفاهم‌نامه آن امضا خواهد شد.  در این تست مواردی همچون بررسی ایمنی راننده و سرنشینان خودرو هنگام بروز تصادفات با برخورد با مانع و انواع تست های قابل اجراء در برخورد روبه‌رو، برخورد جانبی، برخورد با عابر پیاده  مورد بررسی قرار خواهد گرفت و آزمون خواهد بود.  

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اریان در ادامه، با بیان اینکه ۱۲ استاندارد  از استاندارهای ۸۵گانه صنعت خودرو در کشور ما قابل اجرا نیست، تاکید کرد: پس از حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه امضا شد که خروجی کار، آغاز راه برای پوشش این استاندارها شد. بهمن ماه سال گذشته، سازمان ملی استاندارد ایران، الزامات و مصوبات قانونی برای ارتقا کیفیت خودروها را ابلاغ کرد که طی آن آزمون تصادف نیز جزو الزامات قرار گرفت اما این امکان تاکنون وجود داشت؛ امسال این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تا پیش از این انجام آزمون تصادف خودرو در کشور انجام نمی‌شد و خودروسازان برای تایید این آزمون خودروهای تولیدی را به کشورهای دیگر می‌فرستادند که علاوه بر دشواری‌ها و مشکلات در شرایط کشورها، هزینه‌های بسیاری را هم به خودروسازان تحمیل می‌کرد؛ این در حالیست که اکثریت کشورهای دارای صنعت خودرو دارای مراکز و آزمایشگاه‌های آزمون تصادف هستند. براین اساس شرکت بازرسی با حمایت سازمان‌های مذکور توانست ایجاد این مرکز در کشور را در برنامه خود قرار دهد.

تاجیک اظهار کرد: مراحل اولیه شامل امکان‌سنجی، مطالعه اولیه، خاکبرداری، مکانیک خاک و اخذ نظر از کارشناسان مختلف برای ساخت مرکز آزمون تست  تصادف انجام شده است. با حمایت وزارت صمت، معاونت علمی، سازمان ملی استاندارد این کنرسیوم را تشکیل خواهیم داد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، کار بصورت رسمی از کاه آینده آغاز خواهد شد و برنامه ۱۸ ماهه در نظر گرفته شده است. براین اساس تا پایان سال ۱۴۰۲ اولین مرکز آزمون تصادف خودرو را در کشور خواهیم داشت. 

هرگز نباید پروژه‌هایی همچون پروژه "آزمون تصادف خودرو" معطل نقدینگی و تامنی مالی بمانند

در ادامه این مراسم علی نبوی- رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران- نیز ضمن تاکید بر لزوم ایجاد این مرکز در کشور گفت: امروز شاهد حرکت بسیار خوب و مثبتی در حوزه ارتقا کیفیت خودرو هستیم. ضروری است که از این اقدام مهم حمایت‌های ویژه صورت گیرد. حرکت‌های خوبی در حوزه ارتقای کیفیت صنعت خودرو در کشور آغاز شده که بایستی با جدیدت دنبال شود و ارتقا مدام کیفیت خودروها در دستور کار باشد. خوشبختانه همت و تلاش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ( ISQI) در راه اندازی مرکز آزمون خودرو و ایجاد کنسرسیومی به منظور اجرای پروژه مرکز تست تصادف خودرو، نشان از وجود دغدغه در این حوزه در جهت افزایش کیفیت و ایمنی خودروها است.

وی افزود: هدف‌گذار یو برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت و ایمنی خودروها مسلما بدون "آزمون" قابل احصاء نیست. ضمن اینک وجود مرجع و نهادی برای ارزیابی و ارائه گزارش کیفیت‌ها ضروری است. در این رابطه سازمان‌ها و نهادها بایستی گزارش فعالیت‌ها را دقیق‌تر و مدون‌تر ارائه کنند.

معاون وزیر صمت، تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که فعالیت آزمایشگاه‌هایی که امرئز رونمایی شد و همچنین پروژه "آمون تصادف خودرو" هرگز نباید درگیر معظل نقدینگی و تامین مالی باشند و به سبب مسائل مالی با تاخیر روبرو شوند. البته کنسرسیومی که در این رابطه تشکیل شده، می‌تواند شرایط بسیار خوبی را برای اجرای بهتر پروژه فراهم کند. از سوی دیگر درخواست ما این است که بالاترین سطح کیفی در ایجاد مرکز تست تصادف خودرو فراهم شود. تلاش ما این است که آزمون‌ها و آزملیشگاه‌ها با بالاترین سطح کیفیت دنیا فعال یاشند و به‌هیچ عنوان از سطح کیفیت مرکز آزمون و تست تصادف کاسته نشود. امید است که با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه کیفیت و ایمنی خودروها، اصلاحات اساسی در صنعت خودرو کشور صورت گیرد و این صنعت خودرو به افتخار ملی برای ما تبدیل شود.

آغاز عملیات اجرایی برای «آزمون تصادف خودرو» در کشور

در ادامه، منوچهر منطقی- معاون حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز ضمن تاکید بر اهیمت موضوع کیفیت خودروها، اظهار کرد:  گفت: بحث کیفیت بسیار حائز اهمیت و مورد تاکید مقامات و مسئولان کشور و دولت است، اما آنچه که بسیار قابل توجه است، این است باید ببینیم ما در این حوزه در چه جایگاهی قرار داریم و به چه میزان در حوزه تاثیرگذار هستیم. از همان ابتدای تولید یک محصول که بحث طراحی است، کیفیت از اهمیت  بالا برخورد است؛ علیرغم اینکه برخی میزان تاثیر طراحی در کیفیت را ۲۰ درصد اعلام می‌کنند اما در حقیقت ۵۰ درصد کیفیت یک محصول در بخش طراحی آن است. از همان ابتدای زنجیره بایستی تصمیم گرفته شود که محصول تولیدی در چه سطحی از کیفیت قرار داشته باشد. بحث کیفیت ارتباط نزدیکی با میزان رضایت مشتری دارد و تعیین‌کننده میزان رضایت مشتری از محصول خواهد بود.

وی افزود: پس از طراحی، در مرحله تولید، در تمام زنجیره ارتقای کیفیت از قطعه‌سازی، خدمات پس از فروش و... می‌تواند منجر به این شود که محصول در سطح عالی از کیفیت تولید شود. باتوجه به اینکه معاونت فناوری بصورت بومی حرکت می‌کند، ار ابتدای کار بررسی کردیم که در رابطه با استانداردهای ۸۵ گانه خودرو چه زیر ساخت‌هایی نیاز است که براین اساس مشخص شد ۹ آزمایشگاه در این حوزه مورد نیاز است. همچنین برای خروج از روند مونتاژکاری و حرکت به سمت نوآوری، تاکید شد که آزمون‌هایی نظیر آزمون تصادف خودرو در کشور بسیار ضروری است؛ از این رو در معاونت علمی تصمیم گرفته شد تا برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در حوزه‌های حمل‌و نقل و خودرو شبکه‌سازی صورت گیرد.

این مقام مسئول در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز، در ادامه تاکید کرد: پس از شبکه‌سازی در حوزه خودرو، شبکه‌سازی در حوزه هوایی و ریلی نیز در دستور معاونت علمی قرار گرفته است. البته سیستم کیفیت به همین نقطه ختم نمی‌شود. این حوزه دارای زیست بوم با بازیگرانی همچون سازمان استاندارد، پلیس راهنمایی و رانندگی، شرکت‌های خودروساز، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که کنار هم آمدن و همکاری و همراهی این زیست بوم در کنار هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی مسیری فراهم کند تا با کمک همه بازیگران در جهت ارتقای سطح کیفیت خودروها اقدام شود و سپس در حوزه ریلی و دریایی نیز اقدام شود.

منطقی ضمن اشاره به اینکه در صنعت هوایی با توجه به اینکه تمامی محصولات بر اساس استانداردهای سختگیرانه بین‌المللی ساخته و پرداخته می‌شوند، تاکد کرد: بایستی در ساایر زمینه‌ها همچون خودرو و صنایع ریلی نیز براساس استانداردهایجهانی و بین‌المللی حرکت کرد.

آغاز عملیات اجرایی برای «آزمون تصادف خودرو» در کشور

شاین ذکر است در پایان این مراسم، امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز تست تصادف (Crash Test) و آغاز به کار شرکت آزمون‌های ایمنی وکیفیت خودرو با راهبری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، هلدینگ‌های رایزکو، آذین‌خودرو امضا شد. همچنین شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تهران تفاهم‌نامه سه‌جانبه دیگری برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی جهت توسعه مراکز آزمون خودرو منعقد و امضا کردند.

همچنین لازم به ذکر است که امروز، مهدی اسلام‌پناه-رئیس سازمان ملی استاندارد- در مصاحبه با یک خبرگزاری رسمی اعلام کرده است: براساس آنچه که به خودروسازان ابلاغ شده است. انجام دوباره برخی آزمون‌ها، از مصوبات شورای عالی استاندارد ریاست جمهور بوده است. خودروسازان متعهد به انجام اقداماتی شدند که تمام مسائل حوزه کیفیت خودرو را در بر خواهد گرفت. ۱۵ بند مصوبه برای ارتقا کیفی خودروها ابلاغ شد که هر کدام زمان انجام خود را دارد. برای آزمون تصادف پیش‌بینی شده که در نیمه اول امسال انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما