شناسهٔ خبر: 54074897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمقاله دو روزنامه مطرح پاکستان با عنوان احیای برجام و لزوم پایان فشارحداکثری آمریکا 

تهران - ایرنا - روزنامه‌های «نیشن و داون» پاکستان در سرمقاله‌های امروز خود ضمن تاکید بر لزوم تسریع تلاش‌های همه جانبه برای احیای توافق هسته‌ای ایران و پرهیز کاخ سفید از تداوم سیاست فشار حداکثری در قبال تهران، نوشتند: طرف‌های غربی باید گام جدی برای پرداختن به مطالبات جمهوری اسلامی ایران بردارند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون روز دوشنبه در سرمقاله‌ای با عنوان «احیای توافق هسته ای ایران» نوشت: گمانه زنی‌های فراوانی درباره سرنوشت مذاکرات وین و احیای برجام درمیان است، تا روزهای گذشته گفته می‌شد این توافق به نفس‌های آخر خود رسیده اما اندکی بعد شنیده‌های حکایت از امیدواری به ازسرگیری مذاکرات و دست یابی به توافق نهایی دارد. 

در این سرمقاله آمده است: وضعیت فعلی بیانگر عدم اطمینان میان طرف‌های برجام و تمایل به احیای توافق که باعث جلوگیری از رویارویی بیشتر بین ایران و غرب می‌شود، است. در عین حال مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای قابل نجات است. 

روزنامه داون پاکستان تحولات جدید در بحث برجام و تعامل مجدد غرب با ایران را مثبت ارزیابی کرد و خطاب به طرف‌های اروپایی به علاوه واشنگتن نوشت: اگر آنان واقعا به دنبال احیای توافق هسته‌ای ایران هستند باید گام‌های جدی برای پرداختن به نگرانی‌های تهران بردارند. 

این روزنامه افزود: قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم بین المللی یک اقدام مشکوک است اما هرگز جلوی اهداف منطقه‌ای ایران را نگرفته است لذا غرب باید جلوی هرگونه اقدام جنجال برانگیز که آینده توافق هسته‌ای را با تهدید روبرو می‌کند، بگیرد. 

روزنامه انگلیسی زبان داون نوشت: بدون شک، رئیس‌جمهوری آمریکا با فشار داخلی بزرگی از سوی بخش عظیمی از طبقه سیاسی- از جمله قانون‌گذاران درون حزب خود- که نگران خشم اسرائیل هستند، مواجه خواهد شد. با این حال، اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، همه طرف‌ها باید تصمیمات جسورانه بگیرند. 

روزنامه نیشن: آمریکا دست از فشارحداکثری بردارد

روزنامه انگلیسی زبان نیشن چاپ شهر اسلام‌آباد نیز در سرمقاله خود با عنوان «مذاکرات توافق هسته‌ای» نوشت: احیای احتمالی توافق هسته‌ای ایران بار دیگر در صدر خبرها قرار گرفته است، اما موارد اختلاف ثابت مانده است. با این حال، اخیراً فشار مجدد دیگری برای نجات رجام صورت گرفته است و نماینده اتحادیه اروپا اخیرا برای گفت وگو در مورد توافق هسته‌ای به تهران سفر کرده است. اوایل این جمعه، اتحادیه اروپا ارزیابی خوش‌بینی‌ای از سفر خود ارائه کرد و اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای جان تازه‌ای گرفته است. 

نیشن افزود: کاخ سفید مدعی است که مسوولیت مصالحه و برداشتن گام جدی با تهران است درحالی که بسیاری بارها و بارها اشاره کرده‌اند که شاید این بار مسئولیت مصالحه بر عهده آمریکا است. قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی در زمان دولت ترامپ به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران صورت گرفت که باعث شد تعاملات میان طرف‌های برجام به پایین‌ترین حد خود برسد. 

روزنامه نیشن پاکستان گام‌های آهسته جوبایدن در قبال برجام و اینکه چرا دنبال جبران آسیب‌های گذشته نیست، را تعجب آور تفسیر کرد و نوشت: این یک بازی بیشت نیست و بحث اصلی ملاحظات داخلی است تا ملاحظات خارجی. و دولت بایدن باید ثابت کند که چگونه می‌تواند تصمیم سیاسی مورد نظر را اتخاذ نماید. 

این روزنامه انگلیسی زبان خطاب به دولت آمریکا افزود: اگر کاخ سفید واقعاً درصدد حل مسائل با ایران و دوری از سیاست‌های فشار حداکثری است، باید در مسائلی که برای طرف مقابل حساس است، سازش کند. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. 

انریکه مورا هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها سه‌شنبه گذشته راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. ایران و اتحادیه اروپا معتقدند که جلسات برگزار شده، فرصت مجددی را حاصل کرد تا دو طرف روی ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند. 

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های واشنگتن فراتر از برجام توجه کند. 

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است. 

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

نظر شما