شناسهٔ خبر: 54073877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی در بازدید از نمایشگاه کتاب؛

متوسط بودجه فرهنگی در دنیا 5 اما در ایران کمتر از 3 درصد است

بیژن نوباه‌وطن در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران با تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از حوزه فرهنگ در بودجه سال جاری گفت: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا 5 درصد است؛ اما در کشور ما در بهترین شرایط به 3 درصد نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -
متوسط بودجه فرهنگی در دنیا 5 اما در ایران کمتر از 3 درصد است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر یکشنبه‌ (25 اردیبهشت‌‌ماه) اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با یاسر احمدوند، رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران دیدار و از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کردند. 

بیژن نوباوه‌وطن، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران، درباره افزایش اعتبارات فرهنگی نهادهای اجرایی و کمک مجلس در این زمینه گفت: شاید با تیتر ریز هیچ تصمیم مشخصی در مجلس در این زمینه گرفته نمی‌شود؛ اما وقتی بحث کمک‌ها باشد، در حوزه چاپ و نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌هایی صورت می‌گیرد و این حوزه همیشه جزو مسائل بسیار مهمی است که در مجلس به آن نظر داریم.                         

وی ادامه داد: امسال در بودجه، کمک‌های نسبتا خوبی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است؛ اما با توجه به مشکلات درونی از قبیل مسائل کاغذ و صنعت چاپ، این کمک‌ها ممکن است کافی نباشد؛ بنابراین نمایندگان مجلس، برای آشنایی بیشتر با مشکلات این حوزه‌ از نمایشگاه‌ کتاب تهران، بازدید می‌کنند.  

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که مسأله نشر، یک مسأله پیچیده‌ای است، افزود: تولید کاغذ در ایران به نسبت نیاز بسیار پایین است، طبق گزارشی که آقای احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار امروز بیان داشتند، سالانه حدود 400 هزار تن کاغذ مورد نیاز کشور است و بخش بسیار کمی در ایران تولید می‌شود.

وی گفت: در مجلس شورای اسلامی سعی می‌کنیم به حوزه‌های زیربنایی و تامین اعتبارات در بخش تولید کاغذ، یا کمک به واردات مواد اولیه در تولید کاغذ بپردازیم؛ این کارهای زیربنایی در بودجه‌های سنواتی را مجلس انجام می‌دهد.

نوباوه‌وطن با بیان این‌که بودجه اعتبارات فرهنگی در کشور به نسبت بودجه عمومی کشور خیلی پایین است افزود: اگر میانگین بودجه فرهنگی را در شرایط تقریبا خوب، 7 درصد بودجه عمومی کشور فرض کنیم، متوسط بودجه فرهنگی در دنیا 5 درصد است؛ اما در کشور ما در بهترین شرایط به 3 درصد هم نمی‌رسد. 

نائب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه بودجه‌هایی که به فرهنگ تخصیص داده می‌شود، شامل بودجه عمومی و هزینه‌ای است که عمدتا در بخش توسعه‌ استفاده می‌شود که این خود یک مشکل است و با چالش‌هایی مواجه می‌شود. نمی‌توان گفت تمام این بودجه در بخش فرهنگ هزینه می‌شود چون فعلا بودجه شفافی در این زمینه‌ها نداریم.

نظر شما