شناسهٔ خبر: 54073748 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

لیتوانی میزبان پروژه ریه‌های هوشمند شهر

مسئولان شهر ویلنیوس لیتوانی، پروژه "ریه‌های هوشمند" را برای تعیین دقیق اطلاعات آلودگی هوا آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فصل بهار و شکوفه‌دهی درختان به علت افزایش گرده‌افشانی با بروز آلرژی در افراد مستعد همراه است. شهرداری ویلنیوس از نقشه تعاملی آنلاین جدید شهر خبر داده است که کیفیت هوا و غلظت گرده‌های مضر را در زمان واقعی در هر قسمت از شهر نشان می‌دهد.

پروژه ریه‌های هوشمند شهر در ویلنیوس، اولین طرح اجرا شده در لیتوانی است که به لطف آن، اطلاعات آلودگی هوا و داده‌های کیفی شهر هر دقیقه توسط سنسورهای نصب شده در ۳۴ نقطه شهر به‌روزرسانی می‌شود. پیش از این، ساکنان ویلنیوس تنها می‌توانستند از شاخص‌های عمومی روزانه و سالانه آلودگی هوا در شهر خود مطلع شوند، اما اکنون همه اطلاعات بسیار دقیق‌تر شده است.

 لیتوانی میزبان پروژه ریه‌های هوشمند شهر

ایده ایجاد یک نقشه تعاملی از ریه‌های ویلنیوس برای نظارت بر وضعیت آلودگی هوا در شهر و حجم غلظت گرده در زمان واقعی در سال ۲۰۱۹ توسط مدیران شهری به راه انداخته شد.

هدف این پروژه تنها ارائه اطلاعات در مورد کیفیت هوای شهر در مناطق جداگانه آن نیست، بلکه با تجزیه و تحلیل داده‌های آلودگی هوای به دست آمده، می‌توان محیطی سالم‌تر، افزایش کیفیت زندگی و رضایت ساکنان ویلنیوس را ایجاد کرد.

با به دست آمدن اطلاعات، افراد حساس به گرده گل می‌توانند به موقع از داروهای سرکوب‌کننده آلرژی استفاده کنند و از عوارض احتمالی آن در امان بمانند. مدیران شهری اعلام کرده‌اند که نقشه آنلاین نباید جایگزین نظر پزشک شود. به گفته کارشناس داده‌های محیط زیست، نقشه تعاملی آلودگی هوا یک طرح یک روزه نیست، بلکه یک پروژه مستمر است.

مسئولان در آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند که نه‌تنها غلظت گرده‌ها در این نقشه به تصویر کشیده شود، بلکه پویایی آن نیز پیش‌بینی شود. الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی، پیش‌بینی‌های دقیقی از غلظت گرده را طی چند روز ارائه می‌دهند. پارامترهای زیادی این امکان را فراهم می‌کند که بدانیم محیط شهری چگونه تغییر خواهد کرد و همین امر مدیریت بحران‌ها و اجتناب از بحران‌ها را آسان‌تر می‌کند.

 لیتوانی میزبان پروژه ریه‌های هوشمند شهر

نظر شما