شناسهٔ خبر: 54073475 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شناخت برهم‌کنش میان اتم‌ها به کمک حسگرهای اتمی

برهم‌کنش اتم‌های فلزات قلیایی با نور، زیربنای کاربردهای ارزشمندی مانند مغناطیس‌سنج‌های اﺗمی، ساعت‌های اﺗمی و حسگرهای کوچک اﺗمی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،این حسگرهای کوچک اﺗمی می‌توانند وضوح فضایی را از طریق تغییر میدان نوری در ابعاد کوچک افزایش دهند. حالت‌های میدان نزدیک می‌توانند از طریق روش‌های متعددی مانند بازتاب داخلی کامل در منشورها، توری‌های نانوساختار و موج‌برها ایجاد شوند.

محققان پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهیدبهشتی به تازگی در تحقیقات خود، حساسیت طیف‌سنجی اﺗمی به تغییرات در قطبش را بررسی کرده‌اند. آنها با استفاده از ناهمسان‌گردی بخار اﺗمی فلز روبیدیم در طیف‌سنجی قطبش موج فزاینده و ردیابی هرگونه تغییر در قطبش امواج از طریق ردیابی سیگنال انتقال اﺗمی انتخاب‌شده، تغییرات قابل‌توجهی در طیف جذب مشاهده کردند.
این محققان، طیف‌های اندازه‌گیری‌شده یک میدان ناپایدار قطبی‌شده ناشناخته را با طیف‌های شبیه‌سازی‌شده قطبش‌های مشخص مقایسه کردند و حساسیت طیف‌سنجی اﺗمی را نسبت به تغییرات در قطبش به دست آوردند.

در این پژوهش، بازتاب داخلی پرتو لیزر اصلی از رابط بخار روبیدیم، توسط یک آشکارساز نوری ثبت شد. علاوه بر این، یک میدان مغناطیسی خارجی در پیکربندی هندسه‌های مختلف به نمونه اعمال شد. درنهایت، داده‌های به دست آمده توسط رایانه، ثبت و تحلیل شدند.
نتایج به دست آمده، پیکربندی نوری مغناطیسی را به عنوان ابزاری برای تعیین تغییرات در قطبش امواج فزاینده در حالت‌های موجی پیچیده‌تر در محیط‌های ناهمسان‌گرد، تایید می‌کند.

با توجه به اهمیت و گستردگی کاربری‌های فناوری لیزر، ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، از طرح‌های فناورانه و نوآورانه این حوزه، حمایت به عمل می‌آورد.

انتهای پیام/

نظر شما