شناسهٔ خبر: 54073116 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک مقام مسئول خبرداد؛

حمل روزانه ۷۰ هزار تن کالای اساسی با ۲۸۰۰ کامیون

برهان محمودی

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری از نبود مشکل کمبود ناوگان برای حمل کالای اساسی از بنادر به داخل کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهرداد حمداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور گفت: از ۸ بندر امام خمینی، چابهار، آستارا، انزلی، شهید رجایی، نوشهر، بوشهر، امیرآباد کالاهای اساسی به داخل کشور با کامیون حمل می‌شود.

وی افزود: سال گذشته رکورد حمل کالای اساسی از بنادر را با حمل ۲۷ میلیون تن شکستیم و رشد ۳۵ درصدی نسبت به ۱۳۹۹ به ثبت رسید.

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا روز شنبه ۲۴ اردیبهشت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر به داخل کشور حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۶ درصد رشد در تناژ حمل کالای اساسی را شاهدیم.

حمداللهی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد بار کالای اساسی ما از بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود و پس از آن بندر شهید رجایی با ۱۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد. بنادر چابهار و امیرآباد در رتبه‌های بعدی هستند. امسال با هماهنگی صاحبان کالای اساسی که عمدتاً دولتی هستند سعی کرده ایم از ظرفیت سایر بنادر نیز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: مشکلی برای اعزام ناوگان حمل بار جاده‌ای به بنادر برای انتقال کالای اساسی نداریم اما با توجه به اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی خصوصاً در خوزستان هستیم و نیز چغندر قند که محصول با فسادپذیری بالا در فصل برداشت قرار دارد و باید به سرعت به کارخانجات قند حمل شود باعث شده در کاهش کامیون‌های ورودی به بنادر اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: تا هفته گذشته روزانه به طور متوسط تا ۲۸۰۰ کامیون در کل کشور از بنادر کالای اساسی را حمل می‌کنند که حدود ۷۰ هزار تن در روز از ۸ بندر مجموع آنهاست.

این مقام مسئول در سازمان راهداری اذعان داشت: از بندر امام خمینی (ره) روزانه به طور متوسط ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دستگاه کامیون خارج شده و بارنامه برای آنها صادر می‌شود که بالغ بر ۴۰ هزار تن انواع کالای اساسی از این بندر به مقاصد مختلف حمل می‌شود.

وی تاکید کرد: برای تداوم روند خروج کالای اساسی از بنادر باید اعلام بار در سالن‌های بار به صورت منظم انجام شود و اگر میزان کالا در سالن‌های اعلام بار کاهش یابد در کاهش کامیون‌های ورودی به پایانه‌های بندری مؤثر است.

حمداللهی ادامه داد: مشکل دیگر کرایه حمل است، یکی کم بودن کرایه آن و دیگری دیرکرد در کرایه حمل است خصوصاً از سوی صاحبان بار دولتی کالای اساسی که به تدریج ممکن است به کاهش کامیون‌های ورودی به بنادر منجر شده و کامیون‌ها به چشمه‌های بار در دیگر مناطق گسیل شوند.

وی گفت: در چند روز اخیر برخی معوقات رانندگان از سوی شرکت بازرگانی دولتی پرداخت شده اما هنوز رانندگان مطالباتی از صاحبان کالای اساسی دارند. دو روز قبل نیز جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و موضوع تسریع در پرداخت کرایه حمل کالا و همچنین بازدید میدانی از بندر امام خمینی و اتخاذ تصمیمات جدید برای افزایش انگیزه رانندگان کامیون اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه کرایه حمل باید به موقع پرداخت شود، درباره متوسط زمان پرداخت گفت: بستگی به زمان انتقال کالای اساسی بین ۱۰ روز تا یک ماه پرداخت کرایه حمل به تعویق می‌افتد در حالی که باید بلافاصله کرایه به راننده داده شود. فردا در همین خصوص جلسه‌ای با شرکت بازرگانی دولتی برای پیگیری مابقی مطالبات رانندگان از وزارت جهاد کشاورزی خواهیم داشت.

حمداللهی در خصوص راه اندازی سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل گفت: پیشنهاد راه اندازی سامانه پاک (پردخت آنلاین کرایه حمل) با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام در شورای عالی ترابری مطرح شده که اگر به تصویب برسد زیرساخت ایجاد آن امسال فراهم خواهد شد.

نظر شما