شناسهٔ خبر: 54072344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

رئیس پیشین صداوسیما:

ساترا صلاحیت نظارت بر فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای را ندارد

اشاره: افزایش بودجه صداوسیما از سوی نمایندگان مجلس در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی دست‌به‌گریبان است، این پرسش را ایجاد کرده که آیا این سازمان عریض و طویل در سال‌های اخیر توانسته مخاطب بیشتری جذب کند که لایق دریافت چنین بودجه‌ای نیز باشد یا خیر؟ نحوه نظارت بر خرج‌کرد بودجه اختصاصی متعلق به صداوسیما نیز ازجمله مواردی است که در این سال‌ها همواره مورد پرسش کنشگران سیاسی و اجتماعی قرار داشته است. در همین ارتباط محمد هاشمی رفسنجانی که در دوره حیات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و پس‌ازآن سکان رسانه ملی را بر عهده داشته است، درباره عملکرد این سازمان گفت: «گاهی افزایش بودجه صداوسیما و سایر نهادها تابع وضعیت اقتصادی و تورمی در کشور است و به‌راحتی نمی‌توان موضوع افزایش بودجه رسانه ملی را موردنقد غیر کارشناسی قرار داد. آنچه مسلم است در سال‌های اخیر رسانه ملی نتوانسته صدای تمامی جریانات سیاسی را منعکس کند و به‌نوعی از عملکرد فراجناحی فاصله گرفته است.» گزیده‌ای از نقطه‌نظرهای رئیس پیشین صداوسیما را به نقل از ایلنا در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

رابطه مستقیم بودجه و تورم
هاشمی گفت: اختصاص بودجه به هر ارگان و یا نهادی تابع تورم و شرایط روز اقتصاد است و به‌صورت دقیق نمی‌توان اعلام کرد که افزایش بودجه صداوسیما تا چه میزان بر اساس شرایط فعلی اقتصاد شکل گرفته است. آنچه مسلم است بودجه صداوسیما باید متناسب با تورم و حقوق و دستمزد کارکنان افزایش پیدا کند.

صداوسیما بیش‌ازاندازه وسعت یافته است
این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد رسانه ملی باوجود دریافت بودجه هنگفت، بیان داشت: صداوسیما تبدیل به یک سازمان بسیار وسیع شده است. امروز شاهد هستیم که شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در این سازمان فعالیت دارند که باید در خصوص نحوه فعالیت و خروجی کار آن‌ها یک نظرخواهی مردمی صورت گرفته شود.

نباید مانع رقابت بخش خصوصی با صداوسیما شویم
وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید برخی اپلیکیشن‌ها و حتی بخش‌های صداوسیما ازجمله «ساترا» در مقابل شرکت‌های نوپا و خصوصی بودجه‌های کلان دریافت کنند، اظهار داشت: باید فضایی فراهم شود تا تمامی بخش‌ها با یکدیگر به‌صورت عادلانه رقابت کنند؛ زیرا توجه به یک بخش خاص موجب می‌شود تا پاسخگویی به حداقل برسد و حتی زمینه‌های سوءاستفاده نیز فراهم شود. صداوسیما یا زیرمجموعه‌های آن مانند ساترا صلاحیت نظارت بر فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای و اپلیکیشن‌ها را ندارند، چراکه نگاه سیاسی، جناحی بر این نهاد حاکم است. از کجا معلوم دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای هم دچار محدودیت نشود.
او ضمن اشاره به ضریب نفوذ فعلی رسانه ملی، تصریح کرد: باید بر اساس یک نظرسنجی کاملاً حرفه‌ای مشخص شود که برنامه‌های صداوسیما در بخش‌های مختلف تا چه میزان در میان مردم موردپسند قرار گرفته است.

بخش‌های خبری جامعیت خود را ازدست‌داده‌اند
رئیس پیشین صداوسیما اضافه کرد: اگر به‌صورت موردی به برنامه‌های صداوسیما نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بخش‌های خبری رسانه ملی از جامعیت لازم برخوردار نیست. متأسفانه رسانه ملی صدای تمامی جریانات سیاسی را منعکس نمی‌کند. در بسیاری از موارد مشاهده شده که در برنامه‌های مناسبتی همچون دفاع مقدس و دهه فجر تنها از برخی افراد نام برده می‌شود و الباقی شخصیت‌های تأثیرگذار به مردم معرفی نمی‌شوند یا از تاریخ سیاسی کشور حذف می‌شوند.

صداوسیما فراجناحی عمل نمی‌کند
هاشمی در پایان تأکید کرد: رسانه ملی به‌صورت فراجناحی عمل نمی‌کند و با رصد برنامه‌های سیاسی می‌توان به این نتیجه رسید که نه‌تنها بخشی از واقعیات به مردم منتقل نمی‌شود، بلکه در برخی برنامه‌ها بعضاً تحریف تاریخی نیز صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما