شناسهٔ خبر: 54072059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

انتظارات سینماگران از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛

از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود متذکر شدند: باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود و این اتفاقات نیازمند تدابیر ویژه از سوی مدیران سازمان سینمایی است!؛ این دسته از سینماگران خاطرنشان کردند: مسئولان نگذارند اشکالات جشنواره چهلم را مجدداً شاهد باشیم!

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است؛ رویدادی که به ویژه طی سال های اخیر به واسطه سیاست های نادرست و مخربانه مدیران سینمایی دولت قبل رو به انحطاط رفت که یکی از دلایل اصلی آن دوپاره کردن این جشنواره و برگزاری بخش های ملی و جهانی آن به فاصله ماه ها از یکدیگر بود.

بی توجهی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در این رویداد سینمایی، اعمال سلیقه دبیران، عدم حضور دبیران ثابت و مشخص، عدم انتخاب یک مکان واحد به عنوان کاخ رسانه در جشنواره فیلم فجر و... از دیگر مشکلاتی بوده که جشنواره فجر انقلاب در تمامی سال های برگزاری اش با آن درگیر بوده است.

اینک با توجه به انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که قرار است پس از سال ها به صورت بین المللی برگزار شود، حساسیت ها در خصوص روند برگزاری این رویداد سینمایی در جامعه سینمایی و فرهیخته کشور رو به فزونی گذاشته و همه در انتظارند تا جشنواره ای باشکوه و به معنای واقعی کلمه «انقلابی» را شاهد باشند.

در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور آقایان: حسین سلطان محمدی، مهدی فیوضی، محسن محسنی نسب، محمدتقی فهیم، علیرضا سربخش و عباس کریمی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ادامه مطلب نقل شده است.

از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

  • چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۱

    سلطان محمدی: باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود/ توجه به دغدغه های رهبری و هویت ملی و دینی برای انتخاب برگزیدگان جشنواره بسیار مهم است

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: ما باید در جشنواره فجر نگرش فرهنگی مان را به رخ دنیا بکشیم. دغدغه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید در این جشنواره دوباره ظهور کرده و شاخ و برگ داده شود؛ ما باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود و این اتفاقات نیازمند تدابیر ویژه از سوی مدیران سازمان سینمایی است! جشنواره فیلم فجر باید جهتش با دغدغه های فرهنگی نظام یکی باشد. باید قوانین وزارت ارشاد، شورای فرهنگی عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواسته های رهبری در سینما و... ملاک داوری ها و انتخاب های جشنواره شود.

  • از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

    چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۲

    فیوضی: مدیران سازمان سینمایی قاطعانه جلوی برخی نمایش های زننده در جشنواره فجر را بگیرند/ به فیلمسازان انقلابی سفارش کار داده شود

مهدی فیوضی کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است که برخی اتفاقات در حاشیه و کنار جشنواره بسیار مهمتر از اصل جشنواره شده و اعتبار این رویداد و شأن جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را زیر سوأل برده است و از این رو مدیران سازمان سینمایی قاطعانه جلوی برخی نمایش های زننده در جشنواره فجر مانند برگزاری مراسم فتوکال و... را بگیرند. این بسیار باعث تأسف است که برخی سلبریتی ها با پوشش های عجیب و غریب در جشنواره فجر حاضر می شوند و این جشنواره که برآمده از دل انقلاب است را به محلی برای عرضه خود بدل می کنند. مدیران انقلابی باید هرچه سریع تر جلوی این رفتارها را بگیرند و اجازه ندهند این حرکات قبیح و زشت در جشنواره فجر انقلاب تکرار شود.

از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

  • چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۳

    محسنی نسب: مهمترین هدف باید این باشد که جشنواره فیلم فجر بعد از سال ها رنگ و بوی انقلابی بگیرد/ جشنواره ای که نقاش زاده برگزار کرد هیچ ربطی به آرمان های انقلاب اسلامی نداشت!

محسن محسنی نسب کارگردان سینما نیز در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود گفت: جشنواره فیلم فجر در ایام الله فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود و باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد. مهمترین هدف باید این باشد که جشنواره فیلم فجر بعد از سال ها رنگ و بوی انقلابی بگیرد و این وظیفه مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره است که این امر را تحقق بخشند. جشنواره ای که نقاش زاده برگزار کرد هیچ ربطی به آرمان های انقلاب اسلامی نداشت و همین باعث شد بسیاری از امیدها نسبت به دولت جدید ناامید شود! متأسفانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم هایی حضور داشتند و جوایزی به برخی فیلم ها و افراد اهدا شد که اصل اساسی انقلابی گری جشنواره را زیر سوأل می برد.

  • از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

    چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۴

    فهیم: رویکرد شتر گاو پلنگ آسیب جدی به جشنواره فجر وارد کرده است!/ پرهیز از راضی نگه داشتن همگان و عدم توجه به فیلم های وطن فروش و گیشه پسند می تواند جشنواره را از خنثی بودن نجات دهد

محمدتقی فهیم منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: اغلب جشنواره های سینمایی جهان تکیلف شان با خودشان روشن است، مواضع شان شفاف است، رویکردهای سیاسی-اجتماعی و فرهنگی شان عیان و آشکار است و همین باعث شده تا تمامی سینماگران دنیا تکلیف شان با جشنواره هایی نظیر کن، برلین، ونیز، ساندنس و... روشن باشد اما رویکرد جشنواره فجر سال ها است شتر گاو پلنگ است که این مسأله آسیب جدی به این رویداد سینمایی وارد کرده و باید جلوی استمرار آن گرفته شود. دبیر جشنواره تکلیف خود را با رویکردهای سینمایی روشن کند. مانند جشنواره ای مثل عمار که تکلیفش با خود روشن است، تکلیف جشنواره فجر نیز باید با خودش و اهدافش روشن شود! در جشنواره ای مانند جشنواره عمار از جذب آثار تا چینش داوران و انتخاب ها تکلیف شان روشن است؛ در این جشنواره به داوران جزوه ای می دهند که رویکرد جشنواره در آن مشخص شده است و داوران باید بر اساس رویکرد آثار را انتخاب کنند و خارج از آن چارچوب نمی توانند قدم برداند.

  • از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

    چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۵

    سربخش: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود/ مسئولان نگذارند اشتباهات جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و... را مجدداً شاهد باشیم

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی متذکر شد: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود و مهمترین اتفاق برای تحقق این هدف آن است که داورانی انتخاب شوند که این بعد را تقویت کنند و فیلم هایی که با اهداف انقلاب سازگار است را مورد حمایت قرار دهند نه اینکه مانند جشنواره چهلم شاهد آن باشیم که برخی جوایز اصلی به فیلم هایی اعطا شد که بعضاً تصویری چرک و سیاه از جامعه نشان دادند. مسئولان نگذارند فجایع جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و... را مجدداً شاهد باشیم؛ این اتفاق بسیار دردآور بود که یکی از سایت های فروش بلیت اسامی برگزیدگان را پیش از زمان اختتامیه لو داد و در نهایت مدیران جشنواره هم هیچ کاری انجام ندادند! این ها نشان از آن دارد که کادر اجرایی و مدیریتی جشنواره چهلم به شدت دچار ضعف بود.

از تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در جشنواره چهل و یکم تا انتقاد به جشنواره چهلم/ جشنواره باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد

  • چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۶

    کریمی: عدم حضور دبیر ثابت باعث ایجاد آسیب های جدی در جشنواره فجر شده است/ باید برای جشنواره چهل و یکم دبیری استخوان ترکانده تر انتخاب می شد

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: عدم حضور دبیر ثابت باعث ایجاد آسیب های جدی در جشنواره فجر شده است؛ تعویض مکرر دبیران باعث می شد تا این رویداد سینمایی قوانین مشخصی نداشته باشد و هر دبیری بنابر سلیقه خود دست به یک سری تغییرات در جشنواره بزند. من آقای امینی را نمی شناسم فقط «گاندو» را از ایشان دیدم که نپسندیدم! باید برای جشنواره چهل و یکم دبیری کاربلدتر و استخوان ترکانده تر انتخاب می شد چرا که ایشان برای اولین بار است که می خواهند دبیر این رویداد مهم سینمایی شوند و قطعاً تازه می خواهند مشق کنند!

نظر شما