شناسهٔ خبر: 54071868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین گرامی داشت روز فردوسی و زبان فارسی در دشتی برگزار شد   

بوشهر- ایرنا- آیین گرامی داشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی روز دوشنبه با حضور مسئولان فرهنگی و علاقه مندان به زبان و ادب فارسی در خانه فرهنگ و هنر شهید جعفری روستای چاووشی دشتی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محقق و استاد زبان و ادبیات فارسی در آیین بزرگداشت فردوسی گفت: امروز افتخار می کنم که در روستای چاوشی کاری صورت گرفته که در بعضی از دانشگاه های کشور شاهد آن نیستیم. 

غلامرضا قربانی مقدم ادامه داد: دانشجویان فارغ التحصیل رشته ادبیات در بعضی از دانشگاه ها به جرأت می توانم بگویم که مثل کودکان این روستا قادر به درست خوانی شعر و شاهنامه نیستند. 

وی با اشاره به روز فردوسی و زبان فارسی بیان کرد: بسیار به جا و شایسته است که روز پاسداشت زبان فارسی را همزمان با تولد و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می کنیم. 

قربانی مقدم افزود: فردوسی کسی است که در حقیقت زبان فارسی را با شاهنامه بعد از ۲۰۰ سال سلطه اعراب و بعد از حدود ۴۰۰ سال غیر رسمی بودن زبان فارسی احیا کرد. 

وی بیان کرد: در شاهنامه احترام به مقام پدر و مادر  از اهمیت ویژه ای برخوردار است چنان که رستم بعد از اینکه از سفری باز می گردد ابتدا به دیدار پدر و مادر می رود و جلوی پای آنها سجده می کند. 

استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: در مورد مقام زن، شاهنامه الگوهای خوبی به ما می دهد؛ یکی این که در شاهنامه اشاره شده است که زن با دانش و خواسته است. 

قربانی مقدم افزود: دومین الگو مقام مادری زن که در شاهنامه به آن اشاره شده و سومین الگو زیبا و نرم خو بودن زن است. 

وی اضافه کرد: وقتی که ما می گوییم شاهنامه انتخاب اول ماست و ما آن را دوست داریم به خاطر این است که همه روحیات و نکات فرهنگی ما از زمان باستان تاکنون از جمله خرد و عقلانیت، یکتا پرستی، پرهیز از دروغ و ناراستی و وفای به عهد در آن ذکر شده است. 

در این آیین هنرمندان سیده طهورا دستغیبی شعر آغازین شاهنامه، سیده حوریا باقری نقل سام نریمان، حسین شیخی نقل نبرد رستم و اسفندیار، زهرا مقاتلی نقل گرد آفرید، سیده زینب باقری قسمت اول نقل بیژن و گرگین، حدیث مقاتلی قسمت دوم نقل بیژن و گرگین و سیدمحمد باقری نقل بیژن و منیژه را اجرا کردند.

نظر شما