شناسهٔ خبر: 54070152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

رکوردشکنی درآمد ARM در سال مالی ۲۰۲۱

مبین احمدی

آرم می‌گوید درآمدش در سال مالی ۲۰۲۱ با رشد ۳۵ درصدی مواجه شده و به ۲٫۷ میلیارد دلار رسیده است. آرم توانسته رکوردهای جدیدی برای درآمد ثبت کند.

صاحب‌خبر -

پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم (ARM) امروزه قدرت موردنیاز گوشی‌های هوشمند و بسیاری از گجت‌های الکترونیکی را تأمین می‌کنند و تراشه‌هایی که شرکت‌های مدیاتک، کوالکام، اپل و سامسونگ می‌سازند متکی‌بر این معماری هستند. معماری آرم شامل هسته‌های محبوب Cortex برای واحد CPU و پردازنده‌ی گرافیکی Mali می‌شود.

براساس گزارش Gizmochina، آرم ساعاتی پیش گزارش عملکرد خود در سال مالی ۲۰۲۱ را منتشر و سرمایه‌گذاران را خوشحال کرد. آمار نشان می‌دهد درآمد و سود سالانه‌ی آرم در سال ۲۰۲۱ رکوردشکنی کرده است. درآمد آرم در سال مالی ۲۰۲۱ رشد ۳۵ درصدی تجربه کرد و به ۲٫۷ میلیارد دلار رسید.

به گفته‌ی آرم، این شرکت توانسته سود تعدیل‌شده‌ی یک میلیارد دلار (با احتساب EBITDA) به دست بیاورد که از رشد ۶۸ درصدی نسبت‌ به سال مالی ۲۰۲۰ خبر می‌دهد. به‌طور کلی حاشیه‌ی سود تعدیل‌شده‌ی آرم ۳۷ درصد اعلام شده است.

آرم توانسته است در سال مالی ۲۰۲۱ ازطریق فروش مجوز معماری‌اش (در حالت بدون بهره‌ی مالکانه) ۶۱ درصد درآمد بیشتر کسب کند و درآمدش را به ۱٫۱۳ میلیارد دلار برساند. آرم با راهکارهایی جدید، دست مشتریان را بازتر گذاشته و شرکت‌ها اکنون می‌توانند به روش‌های مختلف مجوز استفاده از فناوری‌های آرم را خریداری کنند.

درآمد فروش مجوز (با بهره‌ی مالکانه) ۲۰ درصد نسبت‌ به سال ۲۰۲۰ رشد کرده و به ۱٫۵۴ میلیارد دلار رسیده تا رکورد جدیدی ثبت شود. تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل افزایش درآمد آرم در این زمینه، رشد فروش گوشی‌های 5G است. همچنین تعداد تراشه‌های ADAS و IVI در خودروها بیشتر شده و ریزکنترلگرهای ۳۲ بیتی نیز گران‌تر شده‌اند.

مدیرعامل آرم در جلسه‌ی مالی با سرمایه‌گذاران اعلام کرد تقاضا برای فناوری‌های آرم بسیار بالا بوده و قدرت اکوسیستم این معماری هرگز تا این حد قوی نبوده است. او می‌گوید پلتفرم رایانشی آرم «قدرت موردنیاز برای تحولات جدید در رایانش ابری، سیستم‌های خودران در خودرو، اینترنت اشیا و متاورس را تأمین می‌کند.»

نظر شما