شناسهٔ خبر: 54068872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

شاهدان روحانی (۹)؛

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع): شهدای طلبه و روحانی پیشگام تبلیغ و رزم بودند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) با اشاره به نقش طلاب و روحانیون در سالهای دفاع مقدس، گفت: شهدای طلبه و روحانی پیشگام تبلیغ و رزم بودند.

صاحب‌خبر -

سردار سرتیپ جواد استکی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) در گفت‌وگو با اظهار کرد: قبل از تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس لازم است به نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره شود زیرا مبارزات مردم و آنچه که باعث شد انقلاب به پیروزی برسد با محوریت روحانیت که در راس آن حضرت امام رحمت الله علیه بودند، به نتیجه رسید.
وی ادامه داد: روحانیت، همراهی مردم و تمسک به قرآن و عترت، سه رکن شکل‌گیری و پیروزی انقلاب بود و موجب شد نظام جنایتکار و منحوس پهلوی سرنگون شود و نظام اسلامی مستقر شود.
سردار استکی با اشاره به توطئه‌های دشمنان از همان ابتدای پیروزی انقلاب، افزود: سه رکن اسلام، رهبری و مردم در همه توطئه‌های مختلف موجب شدند برنامه‌های دشمن خنثی شود و لذا جنگ را بر ما تحمیل کردند.
وی اضافه کرد: با شروع جنگ تحمیلی در ابتدا دشمن موفقیت‌هایی داشت و توانست قسمت‌هایی از خاک کشور را در شمال غرب و در جنوب کشور اشغال کند، زیرا در ارتش مشکلاتی وجود داشت و نیروهای انقلابی و متعهد ارتش در حال بازسازی ارتش بودند و آن توانی که بتواند با دشمن مقابله کند، در ارتش وجود نداشت.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) با اشاره به صدور فرمان حضرت امام (ره) در تاسیس سپاه و بسیج، اظهار کرد: سپاه و بسیج توسط همان کسانی که در مبارزات قبل از انقلاب حضور داشتند شکل گرفت و قبل از دفاع مقدس نیز در ایجاد امنیت کشور و مقابله با برخی توطئه‌های دشمن حضور داشتند که با ابتکار و فرمان حضرت امام (ره) مردم در قالب سپاه و بسیج وارد صحنه نبرد با دشمن شدند و در کنار ارتش حضور یافتند.
وی ادامه داد: روحانیت معظم نیز نقش موثری در تشکیل سپاه و بسیج و حضور در صحنه های دفاع مقدس داشت و همانطوری که قبل از انقلاب در استقرار نظام جمهوری اسلامی نقش ایفا کردند، در دفاع مقدس هم حضور پیدا کردند.
سردار استکی تصریح کرد: تلاش دشمنان ما در گام نخست دشمنی با روحانیت بود زبرا مردم در پیروزی انقلاب در همه صحنه‌ها و میدان‌ها پشت سر روحانیت حرکت می‌کردند ولذا دشمن تلاش کرد که آن روحانیونی که راه را نشان می‌دادند و جایگاه هدایتگری داشتند را از میان بردارد و در این راه در استان شهید آیت الله بهشتی، شهید اشرفی اصفهانی و برخی روحانیون دیگر اصفهان از طریق انفجار و ترور به شهادت رسیدند.
وی تصریح کرد: با شروع دفاع مقدس و بسیاری از روحانیون پس از طی دوره‌های آموزش در پادگان‌های ۱۵ خرداد و غدیر در یگان‌های مختلف از جمله لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و ۸ نجف اشرف، گروه‌های مهندسی و توپخانه و تیپ ها و یگان‌های دیگر حضور پیدا کردند و در جبهه‌ها مستقر شدند.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) تصریح کرد: سپاه و بسیج نیروهای مکتبی است یعنی با توجه به اعتقادات و ارزش‌هایی که به آن معتقد است در میدان رزم حضور پیدا می‌کردند یعنی وقتی که حضرت امام (ره) فرمان دادند که جبهه ها را پر کنید، پیر و جوان و‌ حتی خواهران داوطلب شدند و خودشان را مکلف می دانستند که به جبهه بیایند.
وی تاکید کرد: در این جهاد همه برای مقابله با دشمن و ادای تکلیف حضور پیدا کردند نه برای حقوق یا درجه و مسائل مادی و در چنین فضایی حضور روحانیون در میدان نبرد و نقشی که داشتند موجب تقویت معنویت می‌شد و برهمین اساس دفاع ما دفاعی مقدس شد.
سردار استکی تاکید کرد: تفاوت دفاع در ایران و کشورهای دیگر این بود که در ایران اسلامی دفاع ما، دفاع از دین خدا بود و همه با این اعتقاد و به فرمان رهبر شان در جبهه ها حضور پیدا کردند و نقش روحانیت در جبهه غیر از رزمندگی، ارتقای معنویت در بین رزمندگان دفاع مقدس بود یعنی آنچه در جبهه نیروهای ما را برای مقابله با دشمن از نظر معنوی تجهیز و تشویق می‌کرد، انگیزه های الهی بود.
وی اضافه کرد: براین اساس در برخی مواقع هر گروهانی یک روحانی داشت، هر گردانی حداقل چند روحانی در آن حضور داشت که همه لباس رزمی پوشیدند و با عمامه وارد میدان می شدند، در شب عملیات حداقل یک روحانی در کنار گروهان ها و گردان ها حضور داشت.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) ادامه داد: حضور روحانیت از یک رزمنده تک‌ور تا فرماندهی سپاه یعنی سپاهی که چند لشکر زیر مجموعه آن بودند ملموس بود، برای مثال می‌توان به شخصیت‌هایی چون شهید ردانی‌پور اشاره کرد که تا رده سپاه که چند لشکر در زیر مجموعه آن است یا شهید میثمی اشاره کرد.
وی اظهار کرد: همچنین سردار هلالی که در کردستان به شهادت رسیدند یکی از فرماندهان روحانی دلیر، شجاع و غیوری بود که مسئولیت سازماندهی پیشمرگان مسلمان کرد را در سنندج به عهده داشت و ضمن اینکه شب و عصر برای رزمندگان کلاس‌های آموزشی قرآن و نهج البلاغه برگزار می‌کرد و به رزمندگان روحیه و انگیزه می‌داد، نقش موثری در مقابله با ضد انقلاب و مقابله با رژیم بعث داشت.
سردار استکی تصریح کرد: نقش مهم روحانیت که بسیار تاثیر گذار بود بالا بردن روحیه معنوی نیروها بود زیرا هر کسی که معنویت بیشتر و توجه بیشتری به خدا داشت در میدان عمل موفق‌تر عمل می‌کرد چون به وعده خداوند به شهید و خوردن رزق و روزی نزد خدا و زنده و حاضر بودن شهید، اعتقاد داشت و این موجب می‌شد ترسی از مرگ نداشته باشد. آن چیزی که امام (ره) به ما آموخت این بود که متکی به سلاح و تجهیزات ظاهری نباشیم بلکه متکی به ایمان و عقیده نیروهایی باشیم که با دشمن می‌جنگیدند.
وی تصریح کرد: تعداد بالای شهدای روحانیت در مقایسه با سایر اقشار نشان می‌دهد روحانیت خود به این وعده الهی بیش‌از دیگران اعتقاد داشتند و با خون خود روحیه جهادی و شهادت طلبی را تبلیغ می‌کردند.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) به نقش روحانیون در برگزاری نماز جماعت اشاره کرد و افزود: روحانیون علاوه بر رزم، حضور در عملیات‌ها و برگزاری کلاس‌های معرفتی، با اقتدا به امام حسین (ره) در میدان نبرد نماز جماعت را برگزار می‌کردند و برخی در حین نماز جماعت به شهادت رسیدند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم یک روحانی که در راس گروهان یا لشکر قرار می گرفت این بود که جاذبه داشت و برای نیرو ها وقتی یک روحانی فرمانده لشکر یا فرمانده گردان و تیپ بود، جاذبه بیشتری داشت، چون درک می‌کردند که چنین شخصی اعتقادی‌تر از بقیه می‌جنگد و همچنین حضور روحانی در خط مقدم بود باعث ارتقای روحیه و حضور بیشتر نیروها در خط مقدم بود.
سردار استکی به حضور شهید بهشتی در پایگاه منتظران حضرت مهدی در اهواز و حضور رهبر معظم انقلاب در برخی جبهه‌های دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که با شهید ردانی‌پور به کردستان رفتیم، مقام معظم رهبری هم به کردستان آمدند و شهید هلالی نیز با مقام معظم رهبری عکس یادگاری گرفتند. رهبر معظم انقلاب در سپاه سنندج امام جماعت شدند و نیروها پشت سر ایشان اقامه نماز جماعت کردند.
وی به حضور شهید ردانی‌پور به همراهی شهید خرازی در جبهه‌های جنوب و سپس بازگشت ایشان به غرب و پیرانشهر برای حضور در عملیات‌های والفجر ۲و ۴ در منطقه حاج عمران، گفت: هر چند شهید ردانی‌پور در مقام فرماندهی بود، در آنجا لباس خاکی بر تن کردند و گفتند من اینجا فرمانده نیستم بلکه می‌خواهم مثل سایر رزمنده‌ها به عنوان تک‌ور با دشمن بجنگم و در تپه برهانی ایشان محاصره و به شهادت رسیدند.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا (ع) گفت: شهید هلالی نیز در عملیاتی در مقابله با ضد انقلابی که در سنندج امنیت شهر را به هم ریخته بود به همراه پیشمرگان مسلمان حضور یافت ولی در نهایت در آن عملیات به شهادت رسیدند و پیکر مطهرش توسط شهید رحمانی از پیشمرگان کرد در تاریکی شب و برف زیاد برگشت.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از روحانیون اهل تسنن نیز در دفاع از انقلاب توسط ضد انقلاب به شهادت رسیدند.
سردار استکی به نقش روحانیت در سازماندهی و دعوت آحاد جامعه به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) فرمودند مساجد سنگر است و یکی از کارکردهای مسجد بسیج و سازمان‌دهی نیروهای بسیجی و رسیدگی به امور معیشتی مردم و فقرزدایی بود که با محوریت روحانیت دنبال می‌شد.
وی گفت: بسیاری از فعالیت‌های پشتیبانی جبهه از قبیل تهیه خوراک و پوشاک رزمندگان، جمع آوری کمک های مردمی و هدایت آن به سمت جبهه‌ها با راهنمایی و هدایت روحانیت انجام می‌شد.
نقش روحانیت در سال‌های پس از دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در زمان کنونی نیز برخی روحانیون در قالب گروه‌های جهادی با حضور در مناطق محروم به ایفای نقش تبلیغی، فرهنگی، تربیتی، عمرانی و محرومیت‌زدایی می‌پردازند.

همایش استانی شهدای طلبه و روحانی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود. 

نظر شما